World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Tribune Media

Article Id: WHEBN0000368391
Reproduction Date:

Title: Tribune Media  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Tribune Publishing, Food Network, Antenna TV, Media in Chicago, Tribune Broadcasting
Collection: Chicago Cubs Owners, Chicago Tribune, Companies Based in Chicago, Illinois, Companies Established in 1847, Companies Formerly Listed on the New York Stock Exchange, Companies Listed on the New York Stock Exchange, Companies That Have Filed for Chapter 11 Bankruptcy, Employee-Owned Companies of the United States, Media Companies of the United States, Multinational Companies, Newspaper Companies of the United States, Oaktree Capital Management, Tribune Company, Tribune Company People, Tribune Media, Tribune Media People
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Tribune Media

Tribune Media Company
Publicly traded company
Traded as NYSE: TRCO
Industry Entertainment, broadcasting
Founded June 10, 1847 (1847-06-10) (original foundation, as the Chicago Daily Tribune)
1861 (1861) (as Tribune Company)
August 4, 2014 (2014-08-04) (as Tribune Media Company)
Headquarters Chicago, Illinois, United States
Key people
Bruce Karsh
(Chairman)
Peter Liguori
(President and CEO)
Products Television, radio, television production, real estate
Revenue US$3.18 billion (FY 2010)
Owner Oaktree Capital Management (23%)
Angelo, Gordon & Co. (9%)
JPMorgan Chase (9%)
(corporate employees hold the remaining 59% ownership interest)
Number of employees
14,000
Slogan various
Website .com.tribunemediawww

The Tribune Media Company, also known as Tribune Media and formerly known as the Tribune Company, is an American

  • Tribune Media Company's official website
  • Nieman Journalism Lab. "Tribune Company". Encyclo: an encyclopedia of the future of news. Retrieved April 1, 2012. 

External links

Further reading

  1. ^ a b "Bankruptcy-Exit Plan Gets OK". TVNewsCheck.  
  2. ^ a b Channick, Robert (December 30, 2012). "Tribune Co. to emerge from bankruptcy Monday".  
  3. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac ad ae af ag ah ai "Tribune Company". Answers.com (International Directory of Company Histories). The Gale Group, Inc. 2006. Retrieved August 22, 2013. 
  4. ^ "Newspaper Chain Agrees to a Sale for $4.5 Billion", New York Times
  5. ^ Tribune Co. Looks to Boost Role in TV with Offer for Six Stations, Los Angeles Daily News, July 2, 1996. Retrieved September 2, 2014 from HighBeam Research.
  6. ^ Tribune, minority group on TV station Qwest; new company's first buys are WATL-TV Atlanta and WNOL-TV New Orleans, Broadcasting & Cable, November 21, 1994. Retrieved July 20, 2013 from HighBeam Research.
  7. ^ "Tribune called on to sell L.A. Times".  
  8. ^ UPN and WB to Combine, Forming New TV Network, The New York Times, January 24, 2006.
  9. ^ a b  
  10. ^ Desiree J. Hanford (August 21, 2007). "Tribune Shareholders Back Zell's Takeover".  
  11. ^ Dave Carpenter (December 21, 2007). "Tribune buyout, at $8.2 billion, closes in Chicago". The News Journal (Wilmington, Delaware). Associated Press. Archived from the original on December 23, 2007. Retrieved December 21, 2007. Tribune Co.'s $8.2 billion buyout closed Thursday [December 20, 2007] after an 8½-month wait to secure final approval and financing, taking the ailing newspaper and TV company private under the control of real estate billionaire Sam Zell. At closing, former Clear Channel CEO  
  12. ^ "Tribune and Local TV to Form Broadcast Management Company" (Press release). Tribune Company. December 20, 2007. Retrieved December 21, 2007. Tribune Company and Local TV have entered into a letter of intent to create a third-party broadcast management company which will provide shared services to all of the stations Local TV and Tribune Company own, respectively. 
  13. ^ "Tribune to Acquire Real Estate from TMCT Partnership" (Press release). Tribune Company. January 31, 2008. Retrieved December 21, 2007. Tribune Company today announced it will purchase real estate leased from TMCT, LLC, which includes properties used by the Los Angeles Times, Newsday, Baltimore Sun and Hartford Courant. The company received an option to purchase the real estate for $175 million through the 2006 restructuring of TMCT, LLC. 
  14. ^ "Tribune Completes Acquisition of Real Estate from TMCT Partnership." (Press release). Tribune Company. April 28, 2008. Retrieved December 21, 2007. Tribune Completes Acquisition of Real Estate from TMCT Partnership. 
  15. ^ "Cablevision Completes Newsday Buy from Tribune.". Broadcasting and Cable (Press release). April 28, 2008. Retrieved December 21, 2007. Tribune Completes Acquisition of Real Estate from TMCT Partnership. 
  16. ^ Helft, Miguel (September 15, 2008). "How a Series of Mistakes Hurt Shares of United".  
  17. ^ Tribune files for bankruptcy Chicago Breaking News. Retrieved December 8, 2008.
  18. ^ Johnsson, Julie; Oneal, Michael (November 14, 2009). "Tribune asks court for extension : The Times' owner wants four additional months to plan its exit from bankruptcy without interference.".  
  19. ^ "Cubs sale to Ricketts is complete". Chicagobreakingsports.com. October 27, 2009. Retrieved January 8, 2012. 
  20. ^ "Tribune Chief Accepts Advice and Backs Out". The New York Times. October 22, 2010. Retrieved October 24, 2011. 
  21. ^ "Right of the Dial", 2008; ISBN 0-571-21106-2
  22. ^ a b Lazare, Lewis (December 2, 2014). "Tribune Media to trade its common stock on New York Stock Exchange".  
  23. ^ Meehan, Sarah (February 26, 2013). "Baltimore Sun owner Tribune to begin selling newspaper assets, report says". Baltimore Business Journal. Retrieved February 26, 2013. 
  24. ^ "Acquisition to make Tribune Co. largest U.S. TV station operator". Chicago Tribune. Retrieved July 1, 2013. 
  25. ^ FCC OKs Tribune Co.'s agreement to buy Local TV Holdings, Crain's Chicago Business, December 20, 2013.
  26. ^ Company Completes Final Steps of Transaction Announced in July, Tribune Company, December 27, 2013
  27. ^ Tribune Re-Launching Studio With Matt Cherniss at Helm, Broadcasting & Cable, March 19, 2013.
  28. ^ "Tribune Co. to Split in Two". New York Times. Retrieved July 10, 2013. 
  29. ^ a b "Tribune Co. completes split of print, broadcasting businesses, following trend". Milwaukee Business Journal. Retrieved August 16, 2014. 
  30. ^ "Tribune Co. Cutting 700 Newspaper Jobs Amid Dropping Advertising Revenues". Forbes. Retrieved November 20, 2013. 
  31. ^ Channick, Robert. "Tribune Publishing targets Aug. 4 for spinoff". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved June 23, 2014. 
  32. ^ Marek, Lynne. "Revealed: Tribune Co.'s new name". Crain's Chicago Business. Retrieved July 9, 2014. 
  33. ^ Brickley, Peg. (February 14, 2011)Tribune Seeks to Keep Food Network Stake. Wall Street Journal. Accessed on August 26, 2013.
  34. ^ "Tribune Content Agency | Q & A". Tribune Content Agency. 2014. Retrieved October 9, 2014. 
  35. ^ "Tribune Digital Agrees To Buy TV By The Numbers And Relaunch Zap2it". Deadline.com. 2014. Retrieved March 23, 2015. 

References

See also

Former asset

Website Link Affiliates Ref
CareerBuilder CareerBuilder.com McClatchy and Gannett
Forsalebyowner.com ForSalebyowner.com Wholly owned
GreatDealsInMyCity.com GreatDealsInMyCity.com Wholly owned
Metromix Metromix.com Gannett
Topix.net Topix.net McClatchy and Gannett
Tribune News Service MCTDirect.com Wholly owned [34]
TV by the Numbers TVByTheNumbers.zap2it.com Wholly owned [35]
Zap2it Zap2It.com Wholly owned

Digital assets

Assets

The split was finalized on August 4, 2014, with the publishing arm being spun out as Tribune Publishing, and the remainder of the company renamed Tribune Media.[29][31][32]

On July 10, 2013, Tribune announced that it would split into two companies, spinning off the newspapers that were part of its publishing division into the Tribune Publishing Company. Its broadcasting, digital media and other assets (including Tribune Media Services, which among others, provides news and features content for Tribune's newspapers) would remain with the Tribune Company.[28] The split came in the footsteps of similar spin-outs by News Corporation and Time Warner, which sought to improve the profitability of their properties by separating them from the struggling print industry.[29] On November 20, 2013, Tribune announced it would cut 700 jobs in its newspaper operations, citing falling advertising revenue.[30]

Spin-off of publishing unit

Tribune later announced its return to television production on March 19, 2013, with the relaunch of the production and distribution division as Tribune Studios (not to be confused with the former name of Los Angeles studio facility Sunset Bronson Studios).[27]

[26] and the sale was completed one week later on December 27.[25] The FCC approved the acquisition on December 20,[24] On July 1, 2013, Tribune announced that it would purchase the 19 television stations owned by Local TV, LLC outright for $2.75 billion.[23] On February 26, 2013, it was reported that Tribune hired investment firms

On July 13, 2012, the Tribune Company received approval of a reorganization plan to allow the company to emerge from Chapter 11 bankruptcy protection in a Angelo, Gordon & Co., which were the company's senior debt holders, assumed control of Tribune's properties upon the company's exit from bankruptcy on December 31, 2012.[1][2] Coincident with emergence from bankruptcy, company stock began trading as an over-the-counter security under the symbol TRBAA.[22] In December 2014, over-the-counter trading ended and the company's stock began trading on the New York Stock Exchange under the symbol TRCO.[22]

Employees ownership

On October 27, 2009, Thomas S. Ricketts purchased a majority ownership (95%) of the Chicago Cubs. The sale also included Wrigley Field and a 25% ownership stake in Comcast SportsNet Chicago, as part of a deal designed to help Tribune restructure.[19] In October 2010, Randy Michaels, who was appointed CEO after Zell's purchase of the company, was removed and replaced by an executive council. The New York Times had reported earlier in the month about his "outlandish, often sexual behavior" that he also exercised in his previous job at Clear Channel Communications.[20][21]

On December 8, 2008, faced with a high debt load related to the company's privatization and a sharp downturn in newspaper advertising revenue, Tribune filed for Chapter 11 bankruptcy protection.[17] Company plans originally called for it to emerge from bankruptcy by May 31, 2010,[18] but the company would end up in protracted bankruptcy proceedings for another four years. With the company's overall debt totaling $13 billion, it was the largest bankruptcy in the history of the American media industry.[9]

Bankruptcy filing

On September 8, 2008, United Airlines lost (and later the same day almost regained) $1 billion in market value when an archived Chicago Tribune article from 2002 about United filing for bankruptcy appeared in the "most viewed" category on the South Florida Sun-Sentinel‍ '​s website. Google News index's next pass found the link as new news. Income Security Advisors found the Google result to be new news, which was passed along to Bloomberg News where it became a headline (Tribune, which owns both papers, noted that one click on a story in non-peak hours could flag an article as "most viewed"[16]).

On April 28, 2008, Tribune completed an acquisition of real estate from TMCT Partnership.[14] On July 29, 2008, Cablevision Systems Corporation completed its purchase of Newsday from Tribune.[15]

In addition, Tribune announced the sale of Tribune Studios and related real estate in Los Angeles to private equity firm Hudson Capital, LLC, for $125 million. The parties also agreed to a five-year lease allowing its television station in the city, KTLA, to continue operating at the location through 2012.[13]

On December 21, 2007, Tribune and Oak Hill Capital Partners-controlled Local TV, LLC announced plans to collaborate in the formation of a "broadcast management company" (later named The Other Company).[12] On January 31, 2008, Tribune Company announced it would purchase real estate leased from TMCT, LLC, which included properties used by the Los Angeles Times, Newsday, Baltimore Sun and Hartford Courant. The company received an option to purchase the real estate for $175 million through the 2006 restructuring of TMCT, LLC.

On April 2, 2007, Chicago-based investor Sam Zell announced plans to buy out the Tribune Company for $34.00 a share, totalling $8.2 billion,[9] with the intent to take the company private. The deal was approved by 97% of the company's shareholders on August 21, 2007.[10] Privatization of the Tribune Company occurred on December 20, 2007 with termination of trading in Tribune stock at the close of the trading day.[11]

Zell ownership

Tribune's partnership in The WB ended in 2006, when the network was shut down – along with CBS Corporation-owned UPN – to create The CW Television Network, which is jointly owned by CBS and Time Warner and is affiliated with several Tribune-owned stations;[8] Tribune does not maintain an ownership interest in the network.

In 2006, Tribune acquired the minority equity interest in AM New York, giving it full ownership of the newspaper. The company sold both Newsday and AM New York to Cablevision Systems Corporation in 2008.

Tribune also launched daily newspapers targeting younger urban commuters, including the Chicago Tribune‍ '​s RedEye edition in 2003, followed by an investment in AM New York.[3] That same year, Tribune also pushed for the FCC to loosen its regulations barring cross-ownership of newspapers and broadcast outlets (television and/or radio) in a single market; Tribune would have to sell either a newspaper or television station in Los Angeles, New York City and Hartford while its combination of the Sun-Sentinel and WBZL-TV in Miami/Fort Lauderdale, Florida was given a temporary waiver. The FCC granted waivers for the other newspaper-television combinations in June 2003.[3]

In 2002 and 2003, Tribune Broadcasting bought four additional television stations, increasing its total television holdings to 26 stations, some of which were acquired via trades of the company's radio stations; this left its one-time radio flagship WGN (AM) in Chicago as the company's only remaining radio station. Tribune Publishing purchased the monthly lifestyle publication Chicago from Primedia, Inc. in August 2002. Hoy, a Spanish language newspaper owned by the company, expanded with the launch of local editions in Chicago (in September 2003) and Los Angeles (in March 2004).[3]

After the 2001 September 11 attacks, the media sector suffered a greater decrease in advertising revenue. This forced a 10% reduction in staff companywide and a $151.9 million restructuring charge.[3]

Among other advantages from the merger, including various economies of scale, Tribune's newspapers could now effectively compete for national advertising, as it has grown to become the third largest newspaper group in the country. Tribune Media Net, the national advertising sales organization of Tribune Publishing, was established in 2000 to take advantage of the company's expanded scale and scope. By 2001, revenues had grown to $5.25 billion.[3] However, Tribune needed to pay down some of the debt that it accrued through the Times Mirror purchase; as a result, Tribune moved to sell various non-newspaper holdings operated by Times Mirror. Flight information provider Jeppesen Sanderson was sold to Boeing for $1.5 billion in October 2000. Also in October, the Institute for International Research purchased AchieveGlobal, a consulting and training firm for $100 million. Times Mirror Magazines was sold to Time, Inc. in November of that year for $475 million. Tribune divested its Tribune Education division to The McGraw-Hill Companies for $686 million in September 2000. After all these sales, Tribune still had $4 billion in long-term debt. Tribune started a joint venture with Knight-Ridder, CareerBuilder, that same year.[3]

In June 2000, Tribune acquired the Los Angeles-based Times Mirror Company in a US$8.3 billion merger transaction, the largest acquisition in the history of the newspaper industry, effectively doubling the size of Tribune's newspaper holdings.[7] The Times Mirror merger added seven daily newspapers to Tribune's existing publishing properties, including the Los Angeles Times, the Long Island-based Newsday, The Baltimore Sun and the Hartford Courant.[3] Through the deal, Tribune became the only media company that owned both newspapers and television stations in the three largest media markets of New York City, Los Angeles and Chicago,[3] as a result of crossownership waivers that were approved by the FCC.

In June 1998, Tribune entered into a trade deal with Emmis Communications to swap WQCD-FM to the latter company, in exchange for acquiring two Emmis-owned television stations (WXMI in Grand Rapids, Michigan and KTZZ in Seattle, Washington). It later traded WGNX in Atlanta to the Meredith Corporation in exchange for KCPQ-TV in Seattle in March 1999. Later that year, the station purchased WEWB in Albany, New York and WBDC in Washington, D.C. Tribune Interactive, Inc. was incorporated to handle all the various websites for its publishing, television and radio, and newspaper properties. During the 1999 fiscal year, Tribune racked up $1.47 billion in profits on total revenues of $2.92 billion, in part from gains made on the sale of some of its internet investments. In February 2000, Tribune acquired the remaining 67% interest in Qwest Broadcasting for $107 million, effectively adding two more stations to its roster, increasing its reach 27% of the country.[3]

Tribune entered into a new business sector when it formed Tribune Education in 1993. The sector grew and provided high profit margins. From then until 1996, Tribune used $400 million to purchase several publishers of education material: Contemporary Books, Inc., The Wright Group, Everyday Learning Corporation, Jamestown Publishers, Inc., Educational Publishing Corporation, NTC Publishing Group and Janson Publications. In 1996, this group was the number one publisher of supplemental education materials. Tribune Education acquired an 80.5% stake in mass market children's book publisher Landoll in 1997.[3]

In November 1994, Tribune Broadcasting formed a partnership with several minority partners, including Quincy Jones, to form Qwest Broadcasting; Qwest operated as a technically separate company from Tribune (which owned stations in a few markets where Tribune had already owned stations, including WATL in Atlanta, which was operated alongside Tribune-owned WGNX);[6]

The company began the 1990s with six television stations, however changes in federal radio and television ownership regulations allowed Tribune to expand its television station holdings over the next decade. Tribune Broadcasting purchased ten additional stations by 1997, six of them were acquired through that year's purchase of Renaissance Broadcasting for $1.1 billion in cash.[5] Tribune purchased a 12.5% stake in The WB Television Network in August 1995; the company had ten of its 16 stations affiliated with the network (including five that were signed as charter affiliates through The WB's initial 1993 affiliation deal with Tribune). Tribune invested $21 million in The WB in March 1997, which increased its equity interest in the network to 21.9%.[3]

Online editions of Tribune's newspapers were developed starting in 1995, with the Chicago Tribune‍ '​s digital edition launching in 1996. Also in 1996, Tribune (which held a 20% interest) created a joint venture with American Online (which held an 80% interest) called Digital City, Inc. to set up a series of Digital City websites to provide interactive local news and information services. By 1997, Tribune Publishing had only four daily newspapers remaining in its portfolio: the Chicago Tribune, the Fort Lauderdale Sun-Sentinel, the Orlando Sentinel and the Daily Press. Tribune also set up its Tribune Ventures division to acquire stakes in newer media businesses. During the middle of that year, Tribune Ventures purchased interests in companies such as AOL (owning 4%), electronic payment specialist CheckFree Corporation (owning 5%), search engine company Excite, Inc. (owning 7%), Mercury Mail, Inc. (owning 13%), Open Market, Inc. (owning 6%), and Peapod LP (owning 13%). Also that year, the Orlando Sentinel and Time Warner Cable joined together to create the Orlando-based local cable news channel, Central Florida News 13. Tribune also purchased a 31% stake in the Food Network.[3]

With the changes that came about in the media industry with the greater public access to the internet in the 1990s, Tribune Publishing, Tribune's publishing unit, began to sell off some of its newspaper properties. Tribune Broadcasting steadily acquired additional stations during the decade, while Tribune itself launched two new divisions, Tribune Ventures and Tribune Education. In 1993, Tribune Broadcasting launched Chicagoland Television (CLTV), a 24-hour local cable news channel for the Chicago area.

To counteract a possible hostile corporate takeover in 1987, the Tribune Company developed a plan that allowed shareholders the right to purchase additional preferred shares from a new series of stock in the event that a buyer acquired 10% of the company's common stock or a tender offer for the company. Shareholders also ratified a two-for-one stock split. Tribune Entertainment experienced success in 1987 with the launch of the syndicated daytime talk show Geraldo. In 1988, Tribune purchased five weekly papers based in Santa Clara County, California.[3] In the wake of a dispute with some of its labor unions, Tribune sold the Daily News to British businessman Robert Maxwell in 1991.[3]

In 1983, The Suburban Trib was replaced by zonal editions of the Chicago Tribune. That October, the Tribune Company became a public firm, with the sale of 7.7 million shares at $26.75 a share. In 1985, Tribune Broadcasting acquired Los Angeles independent station KTLA from Kohlberg Kravis Roberts for a record $510 million; because of the Federal Communications Commission's media crossownership regulations, which prohibit the ownership of a television station and newspaper in the same market, Tribune was forced to sell the Los Angeles Daily News. With the purchase of KTLA, Tribune became the fourth largest television station owner in the United States, behind the three major broadcast networks. The company acquired Newport News, Virginia newspaper, the Daily Press in 1986, but sold off the newspaper's co-owned cable television operations.

As a public corporation

In 1981, all of Tribune's television stations, which were previously under the WGN Continental Broadcasting unit, were placed under the company's umbrella subsidiary, Tribune Broadcasting Company. The following year, Tribune formed the Tribune Entertainment Company as a production subsidiary to produce the company's existing syndication programs (including the U.S. Farm Report), as well as newer shows.[3]

In 1980, the Daily News added an afternoon edition to go head-to-head with the New York Post; this expansion failed, with the newspaper reverting to once-daily editions with the discontinuance of the afternoon edition in 1981. Also that year, the Independent Network News (an evening newscast intended for independent stations) was launched as the company's second syndicated television program, originating from WPIX. The New York Daily News was put up for sale in 1981, but a proposed deal fell through by 1982. In August of that year, Tribune purchased the Chicago Cubs Major League Baseball team from William Wrigley III.[3]

The Tribune Company entered first-run television syndication in 1975 with the debut of the U.S. Farm Report. The Times-Advocate in Escondido, California was purchased by the company in 1977. In October 1978, United Video Satellite Group uplinked WGN-TV's signal to satellite, becoming a national "superstation", joining the ranks of WTCG (later WTBS, now WPCH-TV) in Atlanta and WWOR-TV in New York City. During 1978, the New York Daily News saw multiple employee strikes.[3]

The company stopped publishing the tabloid Chicago Today in 1974; the Tribune also began publishing all-day editions. An approval of changes to the Tribune bylaws in 1974 triggered a lawsuit by shareholders who saw this as a move towards taking the company public. The lawsuit by Josephine Albright – Joseph Patterson's daughter – and her son, Joseph Albright, was dismissed in 1979.[3]

The 1970s became another decade of acquisitions for the company including the purchase of a Los Angeles shopper in 1973, which became the Los Angeles Daily News.[3] In 1973, the company began sharing stories among 25 subscribers via the newly formed news service, the Knight News Wire. By 1990, this service was known as KRT (Knight-Ridder/Tribune) and provided graphics, photo and news content to its member newspapers. When The McClatchy Company purchased Knight-Ridder Inc. in 2006,[4] KRT became MCT (McClatchy-Tribune Information Services), which is jointly owned by the Tribune Company and McClatchy.

The corporation was reorganized in 1968 by reincorporating in Delaware, ending its Illinois incorporation, splitting its stock by four for one and forming a separate subsidiary of the Chicago Tribune.[3]

In the 1960s, the company entered the fast-growing Florida market, acquiring the Fort Lauderdale-based Gore Newspapers Company, owner of the Pompano-based Sun-Sentinel and Fort Lauderdale News in 1963 and the Sentinel-Star Company, owners of the Orlando Sentinel, in 1965. Also in 1963, the company purchased some part of the folded New York Mirror. The company increased its broadcast station holdings with the acquisition of radio station WQCD-FM in New York City in 1964 and independent television station KWGN-TV in Denver in 1965. In 1967, the company began printing a tabloid serving suburban areas of Chicago, The Suburban Trib.[3]

With the death of Joe Patterson's sister and owner of the Washington Times-Herald, Eleanor (Cissy) Patterson, in 1948, the Tribune Company purchased the paper and operated it until 1954, when the Times-Herald was absorbed by The Washington Post. Expecting a printer's strike in November 1948, the Tribune printed their paper early, incorrectly proclaiming "Dewey Defeats Truman" in the 1948 presidential election. Tribune entered into the television industry, then in its infancy, in 1948, with the establishments of WGN-TV in Chicago in April and WPIX in New York City in June of that year. In 1956, the Tribune Company purchased the Chicago American from William Randolph Hearst.[3]

Liberty magazine eventually exceeded Collier's circulation, but lacked enough advertising and was sold in 1931. The Tribune's European edition was also cut. However, Tribune launched the Chicago Tribune-New York News Syndicate content syndication service in 1933.[3]

In 1925, the company completed its new headquarters and one of Chicago's first "skyscrapers", the Tribune Tower. That same year, the company decided to fund the future Joseph Medill School of Journalism at Northwestern University.[3]

The company entered broadcasting in 1924 by leasing WDAP, one of Chicago's first radio stations. Tribune later changed the station's call letters to WGN, reflecting the Tribune‍ '​s nickname, "World's Greatest Newspaper." WGN was purchased by the company in 1926 and went on to be first in the radio industry.[3]

Move into broadcasting

The paper launched a European edition during World War I.[3] To compete with the Saturday Evening Post and Collier's in 1924, the Tribune Company launched a weekly national magazine, Liberty, run by a subsidiary, McCormick-Patterson.[3]

Patterson established the company's second newspaper, the New York News in 1919.[3] Tribune's ownership of the New York City tabloid[3] was considered "interlocking" due to an agreement between McCormick and Patterson.

Medill's two grandsons, cousins Robert R. McCormick and Joseph Medill Patterson, assumed leadership of the company in 1911.[3] That same year, the Chicago Tribune‍ '​s first newsprint mill opened[3] in Thorold, Ontario, Canada. The mill marked the beginnings of the Canadian newsprint producer later known as QUNO, in which Tribune held an investment interest until 1995.

The Tribune Company was founded in 1847; that year, on June 10, the Chicago Daily Tribune (after which the company is named) published its first edition[3] in a one-room plant located at LaSalle and Lake Streets in downtown Chicago. The original press run consisted of 400 copies printed on a hand press. The Tribune constructed its first building, a four-story structure at Dearborn and Madison Streets, in 1869. The building was destroyed in the Great Chicago Fire of October 1871, which also destroyed most of the city. The Tribune resumed printing two days later with an editorial declaring "Chicago Shall Rise Again." Joseph Medill, a native Ohioan who first acquired an interest in the Tribune in 1855, gained full control of the newspaper in 1874 and ran it until his death in 1899.[3]

Print pioneer

History

Contents

  • History 1
    • Print pioneer 1.1
    • Move into broadcasting 1.2
    • As a public corporation 1.3
    • Zell ownership 1.4
    • Bankruptcy filing 1.5
    • Employees ownership 1.6
    • Spin-off of publishing unit 1.7
  • Assets 2
    • Digital assets 2.1
    • Former asset 2.2
  • See also 3
  • References 4
  • Further reading 5
  • External links 6

Tribune Technology LLC, another subsidiary, manages the interactive operations of major daily newspapers such as the Chicago Tribune and Los Angeles Times and their associated websites. Its national network sites owned with partners include CareerBuilder, Cars.com, Apartments.com and Topix.net. Its Tribune Media Services division provides syndicated content to print and electronic media. Key company investment interests include CareerBuilder (30.8% ownership), Classified Ventures (28%) and Topix.com (34%). Prior to the August 2014 spin-off of the company's publishing division into Tribune Publishing, Tribune Media was the nation's second-largest newspaper publisher (behind the Gannett Company), with ten daily newspapers and several commuter tabloids including the Chicago Tribune, Los Angeles Times, Orlando Sentinel, Sun-Sentinel and The Baltimore Sun.

Through Tribune Broadcasting, Tribune Media is one of the largest television broadcasting companies, owning 39 television stations across the United States and operating three additional stations through local marketing agreements; it also owns national basic cable channel/superstation WGN America, regional cable news channel Chicagoland Television (CLTV) and Chicago radio station WGN. Investment interests include the Food Network (which the company maintains a 31% ownership interest).

[2][1]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.