World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Independent Television Service for Wales and the West

Article Id: WHEBN0001249823
Reproduction Date:

Title: Independent Television Service for Wales and the West  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Television Wales and the West, ITV Wales & West, Wales West and North Television, History of ITV, Television in Wales
Collection: Itv Franchisees, Television Channels and Stations Established in 1968, Television in Wales
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Independent Television Service for Wales and the West

Independent Television Service for Wales and the West (ITSWW)
Based in Cardiff, Bristol
Broadcast area Wales
West of England
First airdate 4 March 1968
Closed 20 May 1968
Replaced Television Wales and the West
Replaced by Harlech Television (HTV)
Owned by An arrangement by the ITA where HTV used old TWW staff and facilities prior to becoming ready with its own franchise

Independent Television Service for Wales and the West or ITSWW[1] was a temporary emergency service provided by the ITA in light of the early termination of service of the previous franchise holder, TWW after they lost their ITV franchise in 1967.

Contents

  • Circumstances 1
  • Problems with TWW 2
  • ITA solution 3
  • References 4

Circumstances

In June 1967 the Independent Television Authority (ITA) had announced changes to the structure and contracts of the ITV network in the United Kingdom, to take effect in July 1968.[2] Several changes were announced that would have far-reaching effects for British television.[3] The UK press decided that the most dramatic news was the loss of the Wales and West contract,[4] held by TWW since 1958,[5] to a consortium headed by and named after Lord Harlech.[6]

TWW fought the ITA's decision, both formally and through the press.[7] However, the ITA remained resolute that it was legally entitled to remove any contract at any time for any reason,[8] and the board of TWW eventually accepted this and announced it would carry on providing a programme service to the area until the end of the contract period.

Problems with TWW

Standard regulatory practice at the time stated that the new incumbent of a licence should take on all available staff of the outgoing company,[9] the new license holder, Harlech Television, intended to dismiss all the on-screen personnel of TWW, and launch with a fresh team.[10]

The board of TWW were advised not to take a stake in Harlech that was offered to them by the ITA, but this had the effect of depressing the company's share price.[11] It eventually became clear to the board that to raise the maximum amount of money for shareholders, they should "sell" the last part of the broadcast contract to Harlech. The ITA accepted this[1] and the sale went through for £500k.[12] However, Harlech were not yet in a position to begin production and would therefore have to launch their promised new service using "in the can" TWW productions.

ITA solution

The ITA suggested Harlech would receive all the advertising revenue from the handover date, and pay TWW a fee to continue local production, while Harlech continued to prepare its own programmes for the original July 31 launch. The interim contract would use neither company's name, and the literal Independent Television Service for Wales and the West was chosen.

This created a cordon sanitaire between the end of TWW and the start of Harlech. Nevertheless, the "in the can" TWW productions, of which there were many, still carried "TWW presents" and "TWW production" captions.[1] The presentation retained TWW in-vision announcers,[10] giving the impression that little had changed. A temporary ident was designed, with four white horizontal bars shooting towards the viewer, electronic music and the name revealing itself a line at a time. The former TWW clock was retained.This was referred to in the local press as "TWW's revenge" on Harlech.[1] The situation lasted just under three months.

The ITSWW service was never referred to as such on air, but it continued both of the former TWW dual services under the names 'South Wales and West' and 'Teledu Cymru' – the latter having been the existing on-air name in that area. Both names were prefixed with the new phrase "Independent Television Service".[5] Extensive broadsheet press advertising was taken out to explain the arrangements to those viewers deemed to be interested. Nothing was placed in the tabloids.

References

  1. ^ a b c d "ITSWW - Album - Ident". Retrieved 2008-03-16. 
  2. ^ Croston, Eric (ed.). "The Authority's Policy". ITV 1968. London: Independent Television Authority. p. 11. 
  3. ^ "BBC NEWS - Entertainment - TV and Radio - Timeline: 50 years of ITV". BBC News. 15 September 2005. Retrieved 2008-03-16. 
  4. ^ "Death of TWW". Retrieved 2008-03-16. 
  5. ^ a b "The List - GeoHistory". Retrieved 2008-03-16. 
  6. ^ "The Harlech House of Graphics - The Early Years". Retrieved 2008-03-16. 
  7. ^ The Daily Telegraph, "'Capricious injustice' to TWW", 21 June 1967, quoted in Death of TWW: Telegraph 21/06/67, accessed 16 March 2008
  8. ^ The Daily Telegraph, "Hill replies to Derby on TWW", 20 June 1967, quoted in Death of TWW: Telegraph 20/06/67, accessed 16 March 2008
  9. ^  
  10. ^ a b "Iris Jones - TV Heroes". Retrieved 2008-03-16. 
  11. ^ Wagner, R and Carrington J, The Times, "TWW worst hit as £11.3m is wiped off television shares", 13 June 1967, quoted in From the City: The Times 13/06/67 Photomusications (Transdiffusion), accessed 16 March 2008
  12. ^ "TWW". Retrieved 2008-03-16. 
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.