World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Lexington Herald-Leader

 

Lexington Herald-Leader

Lexington Herald-Leader
The June 1, 2012 front page of the
Lexington Herald-Leader
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) The McClatchy Company
Publisher Rufus Friday
Editor Peter Baniak
Staff writers 143
Founded 1870
(as the Lexington Daily Press)
Headquarters 100 Midland Avenue
Lexington, Kentucky 40508
United States
Circulation 75,833 Daily
97,458 Sunday (as of 2013)[1]
ISSN 0745-4260
Website Kentucky.com

The Lexington Herald-Leader is a newspaper owned by The McClatchy Company and based in the U.S. city of Lexington, Kentucky. According to the 1999 Editor & Publisher International Yearbook, the Herald-Leader's paid circulation is the second largest in the Commonwealth of Kentucky. The newspaper has won the 1986 Pulitzer Prize for Investigative Reporting, the 1992 Pulitzer Prize for Editorial Writing and the 2000 Pulitzer Prize for Editorial Cartooning.[2] It has also been a finalist in six other Pulitzer awards over the past 22 years, a record that has been unsurpassed by any mid-sized newspaper in the United States during the same time frame.[3]

The publisher is Rufus Friday, and Peter Baniak is the editor.

Contents

  • History 1
  • Office and production plant 2
  • References 3
  • External links 4

History

Former offices on Walnut Street

The Herald-Leader was created by a 1983 merger of the Lexington Herald and the Lexington Leader. The story of the Herald begins in 1870 with a paper known as the Lexington Daily Press. In 1895, a descendant of that paper was first published as the Morning Herald, later to be renamed the Lexington Herald in 1905. Meanwhile, in 1898 a group of Fayette County Republicans began publication of a competing afternoon paper named the Kentucky Leader, which became known as the Lexington Leader in 1901.[4]

In 1937, the owner of the Leader, John Stoll, purchased the Herald.[4] The papers continued as independent entities for 46 years. Despite the common ownership, the two papers had different editorial stances; the Herald was moderately liberal while the Leader was conservative. The two newspapers published a combined Sunday edition. In 1973, both were purchased by Knight Newspapers, which merged with Ridder Publications to form Knight Ridder the following year.[3] A decade later, in 1983, the Herald and Leader merged to form today's Lexington Herald-Leader.[2] In 1985, publisher Creed Black allowed reporters to publish a series of articles which exposed widespread corruption within the University of Kentucky's Wildcats men's basketball team.[5] From 1979 to 1991, the paper was edited by John Carroll, who went on to edit The Baltimore Sun and The Los Angeles Times.

On July 11, 2001 the paper reduced four positions due to declining advertising revenue and higher newsprint costs.[6] Long-time columnists Don Edwards and Dick Burdette took voluntary early retirements but are still published occasionally as contributing writers. The job eliminations were a cumulation of efforts that started in May when the workforce was reduced by 15 positions.[6]

On July 4, 2004, the newspaper, in an effort to apologize for failing to cover the 1960s American Civil Rights Movement, published a front-page package of stories and archive photos documenting Lexingtonians involved in the movement.[2] The stories, written by Linda B. Blackford and Linda Minch, received international attention, including a story on the front page of The New York Times. It also received an annual professional award by the Kentucky chapter of the Special Libraries Association.

On June 27, 2006, the McClatchy Company purchased Knight Ridder for approximately $4 billion in cash and stock on June 27, 2006.[7] It also assumed Knight Ridder debt of $2 billion. McClatchy sold 12 Knight Ridder papers, but the Herald-Leader was one of 20 retained.

Office and production plant

The Herald-Leader's new office and production plant facility was completed in September 1980 at a cost of $23 million.[8] It was a 158,990 square feet (14,771 m2) structure that featured 14 Goss Metro offset presses that had the capacity to produce 600,000 newspapers in a typical week.

The plant is on a 6-acre (24,000 m2) lot at the corner of East Main Street and Midland. The $23 million cost was divided into $7,804,000 for architecture, $750,000 for interiors and $8,500,000 for production equipment and presses.

References

  1. ^
  2. ^ a b c
  3. ^ a b
  4. ^ a b
  5. ^
  6. ^ a b
  7. ^
  8. ^ Mastiff, Bruce. "Outward Bound - Landlocked Lexington Survives and Grows." Kentucky Monthly 2.3 (1981)."

External links

  • official siteLexington Herald-Leader
  • mobile siteLexington Herald-Leader
  • Lexington Herald-LeaderThe McClatchy Company's subsidiary profile of the
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.