World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Mainichi Daily News

Article Id: WHEBN0000990998
Reproduction Date:

Title: Mainichi Daily News  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Kano sisters, Wai-Wai, Anthony J. Bryant, Nozomu Sahashi, Mount Nantai, Ōtake stable, Kotomitsuki Keiji, Hideo Ogata, Kotoshōgiku Kazuhiro, HIV/AIDS in Japan
Publisher: World Heritage Encyclopedia

Mainichi Daily News

The Mainichi Shimbun
Type Daily newspaper
Format Broadsheet (54.6 cm × 40.65 cm)
Owner The Mainichi Newspapers Co., Ltd.
Publisher Masato Kitamura
Founded February 21, 1872
Language Japanese
Headquarters Chiyoda, Tokyo (corporate headquarters)
Circulation Morning edition: 3,945,646
Evening edition: 1,610,293 (ABC Japan, average for July–December 2005)
Official website (corporate site)

The Mainichi Shimbun (毎日新聞?, lit. "Daily News") is one of the major newspapers in Japan, published by The Mainichi Newspapers Co., Ltd (株式会社毎日新聞社 Kabushiki-gaisha Mainichi Shinbunsha?).

In addition to the Mainichi Shimbun, which is printed twice a day in several local editions, Mainichi also operates an English language news website called The Mainichi[1] (previously Mainichi Daily News), and publishes a bilingual news magazine, Mainichi Weekly. It also publishes paperbacks, books and other magazines, including a weekly news magazine, Sunday Mainichi.


The history of the Mainichi Shimbun begins with founding of two papers during the Meiji period. The Tokyo Nichi Nichi Shimbun was founded first, in 1872. The Mainichi claims that it is the oldest existing Japanese daily newspaper with its 136-year-long history. The Osaka Mainichi Shimbun was founded four years later, in 1876. The two papers merged in 1911, but the two companies continued to print their newspapers independently until 1943, when both editions were placed under a Mainichi Shimbun masthead. In 1966, the Tokyo office was moved from Yurakucho to Takebashi, and in 1992, the Osaka office was moved from Dojima to Nishi-Umeda.

The Mainichi has 3,200 employees working in 364 offices in Japan and 26 bureaus overseas. It is one of Japan's three largest newspapers in terms of circulation and number of employees, and has 79 associated companies, including Tokyo Broadcasting System (TBS), Mainichi Broadcasting System (MBS) and the Sports Nippon Newspaper.

Two former Mainichi Newspapers chief executive officers have gone on to become prime ministers of Japan. The Mainichi is the only Japanese newspaper company to have won a Pulitzer Prize. The Japan Newspapers Association, made up of 180 news organizations, has granted the Mainichi its Grand Prix award on 21 occasions, making the Mainichi the most frequent winner of the distinguished prize since its inception in 1957.

Partnership with MSN

On 15 January 2004, Mainichi Shimbun and MSN Japan announced they were to merge their websites. The partnership has been known as MSN-Mainichi Interactive, effective since 1 April 2004.[2] On 18 September 2007, Mainichi announced the launch of their new website,, which would include "heavy use of social bookmarking, RSS and blog parts" and would "pay attention to bloggers". The new website began operations on 1 October 2007, marking the end of MSN-Mainichi Interactive, being replaced by The English-language Mainichi Daily News also moved to the new website.[3] MSN-Japan switched to Sankei Shimbun.[4]

WaiWai controversy and cancellation

The Mainichi Daily News column WaiWai, by Australian journalist Ryann Connell, featured often-sensationalist stories, principally translated from and based on articles appearing in Japanese tabloids. The column carried a disclaimer since September 19, 2002: "WaiWai stories are transcriptions of articles that originally appeared in Japanese language publications. The Mainichi Daily News cannot be held responsible for the content of the original articles, nor does it guarantee their accuracy. Views expressed in the WaiWai column are not necessarily those held by the Mainichi Daily News or the Mainichi Newspapers Co."[5] Nevertheless, WaiWai content was reported as fact in blogs and reputable foreign media sources.[6]

In April and May 2008, an aggressive anti-WaiWai campaign appeared on internet forums including 2channel.[7] Criticism included "contents are too vulgar" and "the stories could cause Japanese people to be misunderstood abroad."[8][9]On June 20, a news site J-CAST reported on this issue.[10] The Mainichi editorial board responded by deleting controversial WaiWai articles and limiting archive access, but the column remained in the Sunday Mainichi.[11] Citing continuing criticism,[12][13] Mainichi's Digital Media Division shut down WaiWai on June 21.[11] Mainichi also announced it would "severely punish the head of the Digital Media Division, which is responsible for overseeing the site, the manager responsible for the column and the editor involved with the stories."[14][15] On June 25, Mainichi apologized to MDN readers.[16] Some advertisers responded to the campaign by pulling ads from Mainichi's Japanese site.[17][18]

On June 28, 2008, Mainichi announced punitive measures.[8][12] Connell, who remained anonymous in the announcement, was suspended for three months ("issuing three months' disciplinary leave").[19] Other involved personnel were either docked 10%–20% salary or "stripped of their titles" for a period of one or two months.

On July 20, 2008, Mainichi released the results of an in-house investigation. Mainichi announced that it would re-organize the MDN Editorial Department on August 1 with a new chief editor, and would re-launch the MDN on September 1 as a more news-oriented site.[20] Mainichi said, "We continued to post articles that contained incorrect information about Japan and indecent sexual content. These articles, many of which were not checked, should not have been dispatched to Japan or the world. We apologize deeply for causing many people trouble and for betraying the public's trust in the Mainichi Shimbun."[20]


  • Tokyo Head Office (東京本社 Tōkyo Honsha?), corporate headquarters
1-1-1, Hitotsubashi, Chiyoda, Tokyo
  • Osaka Head Office (大阪本社 Ōsaka Honsha?)
3-4-5, Umeda, Kita-ku, Osaka
  • Chubu Head Office (中部本社 Chūbu Honsha?)
Midland Square, 4-7-1, Meieki, Nakamura-ku, Nagoya
  • Seibu Head Office (西部本社 Seibu Honsha?)
13-1, Konya-machi, Kokura Kita-ku, Kitakyushu


Like other Japanese newspaper companies, Mainichi hosts many cultural events such as art exhibitions and sporting events. Among them, the most famous are the Sembatsu high school baseball tournament held every spring at Koshien Stadium, and the non-professional baseball tournament held every summer in the Tokyo Dome (formerly held in Korakuen Stadium).

The company sponsors a number of prominent annual road running competitions in Japan, including the Lake Biwa Marathon and the Beppu-Ōita Marathon.

See also


External links

  • JP), News in Japanese (Japanese)
  • JP), News in Japanese, mobile version (Japanese)
  • JP), News in Japanese, iPhone version (Japanese)
  • The Mainichi (English)
  • Corporate, Corporate information (English)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.