World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Sydsvenskan

Sydsvenska Dagbladet Snällposten
Sydsvenskan's headquarters in Malmö.
Type Daily newspaper
Format Compact
Owner(s) Bonnier Group
Editor-in-chief Lars Dahmén
Founded 1870 (1870)
Language Swedish
Headquarters Malmö, Sweden
Circulation 99,800 (2013)
ISSN 1652-814X
Website www.sydsvenskan.se

Sydsvenska Dagbladet Snällposten, generally known simply as Sydsvenskan (Swedish pronunciation: , The South Swedish), is a daily newspaper published in Scania in Sweden.

Contents

  • History and profile 1
  • Circulation 2
  • Acquisition of Helsingborgs Dagblad 3
  • See also 4
  • References 5
  • External links 6

History and profile

Sydsvenskan was founded in 1870.[1] In 1871 the paper merged with Snällposten which was started in 1848.[1] Sydsvenskan is headquartered in Malmö[2] and mostly distributed in southern Scania. Its coverage is characterized by local news from southwest Scania in addition to a full coverage of national, EU, and international news. The paper is owned by the Bonnier Group[3] which bought it in 1994.[2]

Until 1966, Sydsvenskan had close ties to the Rightist Party (now Moderate Party).[4][5] In the Swedish debate about the country's role in the EU and in relation to the Eurozone, the paper has emphasized the importance of a closer political, economical, and cultural affiliation to Europe.[4] Its stated editorial position is "independent liberal".[3]

The newspaper changed its format from broadsheet to compact format on 5 October 2004.[6][7]

Sydsvenskan introduced a soft paywall in February 2013. Those who did not have a paper subscription could view a maximum of 20 free articles per month.[8] A year after, this was changed to 5 articles per week.[9] Subscription models were available from 28 Swedish kronor, with the cheapest one giving full access to the website.[8] In August 2014, this was raised to 59 Swedish kronor (around US$7.10), as the former price was an introductory price.[10] A year after the introduction of the paywall, 60,000 subscribers had created accounts on the website and 4,000 had purchased a digital subscription.[9]

Circulation

The former main headquarters in Malmö.

In 1998 the circulation of Sydsvenskan was 125,000 copies on weekdays and 146,000 copies on Sundays.[2] The paper had a circulation of 129,300 copies on weekdays in 2005.[3] It was 94,800 copies in 2012.[11] The circulation of the paper was 99,800 copies in 2013.[12]

Acquisition of Helsingborgs Dagblad

In the end of April 2014, Sydsvenskan acknowledged their intention to buy Swedish Competition Authority approved it around two weeks after.[13] A strong reason was reported to be that both newspapers had seen their ad revenue decrease heavily.[14]

See also

References

  1. ^ a b Karl Erik Gustafsson; Per Rydén (2010). A History of the Press in Sweden (PDF). Gothenburg: Nordicom.  
  2. ^ a b c Stig Hadenius; Lennart Weibull (1999). "The Swedish Newspaper System in the Late 1990s. Tradition and Transition" (PDF). Nordicom Review 1 (1). Retrieved 31 December 2014. 
  3. ^ a b c "Swedish mass media" (PDF). Swedish Institute. 2006. Retrieved 18 November 2014. 
  4. ^ a b Torbjörn Vallinder. "Sydsvenska Dagbladet Snällposten".  
  5. ^ Eurotopics Media Index
  6. ^ "The press in Sweden". BBC News. 2004. Retrieved 18 November 2014. 
  7. ^ "11 Swedish dailies become tabloids". Media Culpa. 11 September 2004. Retrieved 8 April 2015. 
  8. ^ a b "Så lanseras Sydsvenskans betalvägg". Dagens Media (in Svenska). 4 February 2013. Retrieved 2 March 2014. 
  9. ^ a b "Sydsvenskan skruvar åt sin betallösning". Journalisten (in Svenska). 3 February 2014. Retrieved 2 March 2014. 
  10. ^ "Därför chockhöjer Sydsvenskan priset". Resumé (in Swedish). 18 August 2014. 
  11. ^ Frank Eriksson Barman (2014). "In search of a profitability framework for the local daily newspaper industry. A case study at Göteborgs-Posten" (Report). Gothenburg: Chalmers University of Technology. Retrieved 6 March 2015. 
  12. ^ "Top 20 daily paid-for newspapers in the Nordic countries 2013". Nordicom. Retrieved 3 March 2015. 
  13. ^ "Konkurrensverket godkänner tidningsaffär".  
  14. ^ "Sydsvenskan köper HD". Medievärlden (in Swedish). 23 April 2014. 

External links

  • Sydsvenskan
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.