World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Austin American-Statesman

Article Id: WHEBN0002842090
Reproduction Date:

Title: Austin American-Statesman  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Dell, West Campus, Austin, Texas, List of University of Texas at Austin buildings, River Plantation, Texas, University of Texas Elementary School
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Austin American-Statesman

The Austin American-Statesman logo
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Cox Enterprises
Publisher Susie Ellwood
Editor Debbie Hiott
Founded 1871
(as the Democratic Statesman)
Headquarters 305 South Congress Avenue
Austin, Texas 78704
Circulation 129,519 daily
183,685 Sunday[1]
ISSN 1553-8451
Website statesman.com

The Austin American-Statesman is the major daily newspaper for Austin, the capital city of Texas. It is owned by Cox Enterprises. The newspaper places focus on issues affecting Austin and the Central Texas region.

The Austin American-Statesman competes with the Austin Chronicle, an alternative weekly. The paper tends to print Associated Press, New York Times, The Washington Post and Los Angeles Times international and national news, but has strong Central Texas coverage, especially in political reporting. The Statesman benefits from the culture and writing heritage of Austin. It extensively covers the music scene, especially the annual South by Southwest Music Festival. The newspaper co-sponsors various events around Austin such as the Capital 10K foot race and the Season for Caring charity campaign.

The Statesman's news website is Statesman.com and its entertainment site is Austin360.com. It also publishes a weekly Spanish-language newspaper, ¡ahora sí! (ahorasi.com). Additionally, the Statesman partners with the St. Petersburg Times with PolitiFact Texas, a site that covers issues that are relevant to Texas and the Austin area.

Circulation

In 2009, the Austin American-Statesman ranked 60th in circulation among daily newspapers, according to the Audit Bureau of Circulations.[2] Figures from Scarborough Research show the Statesman — in print and online – reaches 68% of Central Texans in an average week.[3]

Following a national trend among daily newspapers, the Statesman has seen circulation declines in recent years. Austin is one of America's most Internet-connected cities, though not ranked in the 25 largest "connected" cities, and, in a related trend, the Statesman's daily circulation ranks among those cities seeing drops of 5% or more in recent reports.[4] As compared to a U.S. national decline of 2.1%, the Statesman's daily circulation in the most recent six-month reporting period fell 5.6% to 173,527. Its Sunday circulation fell 5.5% to 215,984. Austin is the 15th largest city (and the 36th largest metropolitan area) in the U.S.

Politics

The Statesman endorsed [5] and Republican governor Rick Perry along with every other Republican incumbent in 2006. In the 2008 presidential election, however, the paper endorsed Barack Obama.[5] The Statesman also provides coverage of the Libertarian Party and Green Party matters.

History

Founded as the triweekly[6] Democratic Statesman in 1871, the newspaper was originally allied with the state Democratic party during Reconstruction. It began daily publication as a morning paper in 1873. After absorbing the Austin Tribune in 1914, it published as the afternoon Austin Statesman and Tribune, then became an evening paper and changed its name to the Austin Evening Statesman in 1916.[7]

A rival paper, the morning Austin American, began in 1914. Waco-based newspapermen Charles E. Marsh and E.S. Fentress bought the American in 1919 and the Evening Statesman in 1924. Merged under one company, the morning and evening papers published separately during the week and combined for a Sunday Austin American Statesman edition. The company continued separate titles until 1973, when all products became the American-Statesman, with four editions daily.[7]

Cox Enterprises acquired the Statesman when it bought the Waco newspaper company in 1976. In 1987, the Statesman moved to morning-only publication.[7] In 2008, Cox put the Statesman up for sale with most of its other newspaper holdings in order to pay down debt.[8] A year later, the company pulled the paper off the market, citing a lack of suitable offers.[9]

The newspaper is part of subsidiary Cox Media Group, which joined the corporation's television, radio and newspaper assets under one umbrella in 2008.[10]

Newsroom management

Austin American-Statesman headquarters
  • Editor: Debbie Hiott
  • Managing Editor: John Bridges
  • Senior editors: Andy Alford, Zach Ryall
  • Ahora Si editor: Josefina Villicana-Casati
  • Austin360.com editor: Courtney Sebesta
  • Austin Community Newspapers/Sports Editor: Jason Jarrett
  • Business editor: Barry Harrell
  • Features editor: Sharon Chapman
  • Photo editor: Nell Carroll
  • Presentation Editor: Scott Ladd
  • State editor: Bob Gee
  • Statesman.com editor: Courtney Sebesta
  • Viewpoints page editor: Tara Trower Doolittle

Notes

  1. ^ "Total Circ for US Newspapers".  
  2. ^ "Post Beats News". New York Post. 
  3. ^ [1]
  4. ^ [2]
  5. ^ a b Weiner, Rachel (October 17, 2008). "Newspapers That Backed Bush Shift To Obama".  
  6. ^ Once every three weeks.
  7. ^ a b c Bishop, Curtis; Schroeter, R. L. "Austin American-Statesman". Handbook of Texas Online. Texas State Historical Association. Retrieved July 5, 2012. 
  8. ^ "Cox to sell off several newspapers, Valpak operations". Atlanta Business Chronicle. Retrieved November 18, 2014. 
  9. ^ "Cox won't sell Austin American-Statesman newspaper". Reuters. Retrieved November 18, 2014. 
  10. ^ "Cox Enterprises Announces New Business Organization: Cox Media Group". Coxenterprises.mediaroom.com. Retrieved November 18, 2014. 

External links

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.