World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Bild-Zeitung

Article Id: WHEBN0016891507
Reproduction Date:

Title: Bild-Zeitung  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Red Army Faction, West Germany, Broadsheet, Franz Beckenbauer, Barbie, No Angels, Page 3, Jürgen Trittin, History of Germany (1945–90), Volker Schlöndorff
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Bild-Zeitung

For the surname, see Bild (surname).

Bild
225px
The 17 September 2010 front page of Bild
Type Daily tabloid, except Sundays and public holidays
Format Tabloid ("nordisch" size)
Owner Axel Springer AG
Editor Kai Diekmann
Founded 1952
Political alignment Right-wing populism
Language German
Headquarters Berlin
Circulation 3,548,000 daily (2010)
Official website bild.de


The Bild newspaper (or Bild-Zeitung, literally Picture Newspaper; pronounced [ˈbɪlt]) is a German tabloid published by Axel Springer AG.

The paper is published from Monday to Saturday; on Sundays, its sister paper Bild am Sonntag ("Picture on the Sunday") is published instead, which has a different style and its own editors. Bild is tabloid in style but broadsheet in size. It is the bestselling newspaper outside Japan and has the sixth-largest circulation worldwide.[1] Its motto, prominently displayed below the logo, is unabhängig, überparteilich ("independent, nonpartisan"). Another slogan used prominently in advertising is Bild dir deine Meinung!, which translates as "Form your own opinion!" (by reading Bild), a pun based on the fact that in German, Bild is a homophone of the imperative form of the verb German: bilden (English: to form) and the noun German: Bild, (English: picture, image).

Bild has been described as "notorious for its mix of gossip, inflammatory language, and sensationalism" and as having a huge influence on German politicians.[2] Its nearest English-language stylistic and journalistic equivalent is often considered to be the British national newspaper The Sun, the second highest selling European tabloid newspaper, with which it shares a degree of rivalry.[3][4][5]

According to Der Spiegel, Bild is a newspaper that flies just under the nonsense threshold of American and British tabloids. For the German desperate, it is a daily dose of high-resolution soft porn.[6]

According to The Guardian, for 28 years (1984 to 2012) Bild had topless girls featuring on its first page; the paper published more than 5,000 topless pictures.[7]

History

Bild was founded by Axel Springer in 1952. It mostly consisted of pictures (hence the name Bild, German for picture). Bild soon became the best-selling tabloid, by a wide margin, not only in Germany, but in all of Europe, though essentially to German readers. Through most of its history, Bild was based in Hamburg. Bild moved its headquarters to Berlin in March 2008, stating that it was an essential base of operations for a national newspaper. It is printed nationwide with 32 localized editions. Special editions are printed in some favoured German holiday destinations abroad such as Spain, Italy, Greece, and Turkey.

Although it is still Germany's biggest paper, the circulation of Bild, along with many other papers, has been on the decline in recent years. After selling more than five million copies every day in the 1980s, circulation dropped below the four million mark in 2002 for the first time in almost 30 years. By the end of 2005, the figure dropped to 3.8 million copies.[8] Its 2010 circulation was 3,548,000, making the paper the fifth in the list of the world's biggest selling newspapers.[9]

In the paper's beginnings, Springer was influenced by the model of the British tabloid Daily Mirror,[3] although Bild's paper size is larger, this is reflected in its mix of celebrity gossip, crime stories and political analysis. However, its articles are often considerably shorter compared to those in British tabloids, and the whole paper is thinner as well. Bild has been known to use controversial devices like sensational headlines and invented "news" to increase its readership. The policy of having a topless woman on its front page virtually every day has also been criticised by German feminist groups.

Editorial leanings

From the outset, the editorial drift was unabashedly conservative and nationalist. The GDR was referred to as the Soviet Occupation Zone (German: Sowjetische Besatzungszone or SBZ). The usage continued well into the 1980s, when Bild began to use the GDR's official name cautiously, putting it in quotation marks. Bild (alongside with fellow Springer tabloid B.Z.) heavily influenced public opinion against the German student movement in the years following 1966, and was blamed by some for the climate that contributed to the assassination attempt on activist Rudi Dutschke in 1968—a popular catchphrase in left-wing circles sympathetic to student radicalism was "Bild hat mitgeschossen!" ("Bild shot at him too!").[10] At the height of left-wing terrorism around 1977, Bild took a strong stance that could be said to have contributed to the prevailing climate of fear and suspicion.

After the fall of the Berlin Wall and the end of the Cold War in Europe, Bild's editorial stance seems to have become more centrist. Despite its general support for Germany's conservative parties and especially former chancellor Helmut Kohl, its rhetoric, still populist in tone, is less fierce than it was thirty years ago. Its traditionally less conservative Sunday paper Bild am Sonntag even supported Gerhard Schröder, a Social Democrat, in his bid for chancellor in 1998.

On the day of the election of Joseph Cardinal Ratzinger as Pope Benedict XVI, Bild ran with the now-famous headline "Wir sind Papst" ("We are the Pope"). In 2004 Bild started to cooperate with fast-food giant McDonald's to sell the tabloid at its 1,000 fast food restaurants in Germany. The cooperation still goes on, often enough by advertising the restaurant chain in "news" articles. Like The Sun, young women in skimpy clothes—called "page Three girls" in the United Kingdom—appeared on Bild's page one below the fold as Seite-eins-Mädchen or "Page One Girls". On 9 March 2012 Bild announced the elimination of the "Page One Girls", instead moving its fleshy photos to its inside pages.[11]

Print locations

Bild is printed in Ahrensburg, Hanover, Berlin, Leipzig, Essen, Neu-Isenburg, Esslingen, Munich, and Syke.

Foreign locations exist in Spain in Madrid, Palma de Mallorca, and Las Palmas. In Italy in Milan, in Greece in Athens and in Antalya, Turkey. The foreign locations cater mostly for German tourists and expatriates.

Editors-in-Chief

  • 1952: Rolf von Bargen
  • 1952–1958: Rudolf Michael
  • 1958–1960: Oskar Bezold
  • 1960–1962: Karl-Heinz Hagen
  • 1961–1971: Peter Boenisch
  • 1971–1980: Günter Prinz
  • 1981–1988: Horst Fust
  • 1988–1989: Werner Rudi
  • 1989–1990: Peter Bartels
  • 1990–1992: Hans-Hermann Tiedje
  • 1992–1997: Claus Larass
  • 1998–2000: Udo Röbel
  • 2001–present: Kai Diekmann

Criticism

It is argued Bild's thirst for sensationalism results in the terrorizing of prominent celebrities and stories are frequently based on the most dubious evidence. The journalistic standards of Bild, or the lack thereof, are the subject of frequent criticism by German intellectuals and media observers.

  • Bild Blog (weblog that when founded was dedicated solely to documenting errors and fabrications in Bild articles, is among Germany's most popular blogs. In 2005 BILDblog received the Grimme Online Award for its work. Since 2009 BILDblog also reports on errors and fabrications in other newspapers from Germany and elsewhere.
  • Heinrich Böll's 1974 novel The Lost Honor of Katharina Blum, and the 1975 movie based on it, used a fictional stand-in for Bild to make a point about its allegedly unethical journalistic practices. Böll's public words on the Bild's coverage of the Baader-Meinhof Gang activities in the early 1970s were: "[what Bild does] isn’t cryptofascist anymore, not fascistoid, but naked fascism, agitation, lies and dirt".
  • In 1977 investigative journalist Günter Wallraff worked for four months as an editor for the Bild tabloid in Hanover, giving himself the pseudonym of "Hans Esser". In his books Der Aufmacher ("Lead Story") and Zeugen der Anklage ("Witnesses for the Prosecution") he portrays his experiences on the editorial staff of the paper and the journalism which he encountered there. The staff commonly displayed contempt for humanity, a lack of respect for the privacy of ordinary people and widespread conduct of unethical research and editing techniques. Wallraff’s investigations were also the basis for the 1990 film The Man Inside.
  • In 2004 Bild was publicly reprimanded twelve times by the Deutscher Presserat (German Press Council).[3] This amounts for a third of the reprimands this self-regulation council of the German press declared that year. As of 2012, it receives more reprimands from this watchdog body than any other newspaper.[2]
  • Spiegel magazine often accuses rival Bild of pushing Germany further right and questions Bild's moral standards and journalistic quality.[12]
  • Judith Holofernes, lead singer of German band Wir sind Helden, wrote a scathing open letter to Bild's advertising agency after they asked her to star in their latest campaign. "Bild is not a harmless guilty pleasure", she wrote, but a "dangerous political instrument—not only a high-magnification telescope into the abyss but an evil creature".[12]

See also

  • List of German newspapers

References

External links

  • English news
  • watchblog
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.