World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Columbia Record

The Columbia Record was an afternoon daily newspaper published in Columbia, South Carolina. It was established in 1897. International Paper & Power Co. purchased The Record in 1929 form R. Charlton Wright, who had been principal owner since 1918. The State had declined a chance to buy the paper in 1928 and subsequently faced stiff competition from its local rival. In 1945 The State finally purchased The Record from International Paper Co. The State for $550,000, to form the State-Record Company. The company was purchased by Knight-Ridder in 1986 and publication of the Columbia Record ceased on April 1, 1988. One of the quirks of the paper was that it printed the weekly entertainment section on green newsprint.

The decision to close The Record was the natural outgrowth of the decline of afternoon papers nationally. By 1987, the paper's circulation was only 27,000 of which only 15,000 were exclusive Record subscribers. The rest also subscribed to The State. The decision to close the paper was announced by publisher Ben Morris on Jan. 20, 1988. All 50 Record employees were transferred to The State.[1]

Among the reporters to work at The Record was Marilyn Walser Thompson, who was on staff from 1974 to 1982. She gained national recognition for reporting on South Carolina’s nuclear industry. She later worked for The Washington Post, the Los Angeles Times, The New York Times and Reuters, as Washington bureau chief. At The Post, she helped manage investigative teams that won Pulitzer Prizes in 1999 and 2000. She also broke the story of Strom Thurmond’s biracial child.[2]

Read more here:


  1. ^ Palmettos and Oaks, A Centennial History of The State by Robert A. Pierce
  2. ^ The State, July 31, 2013.

Palmettos and Oaks: A Centennial History of The State, Robert A. Pierce, 2011, The State-Record Co., Columbia, S.C. The State, July 31, 2013

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.