World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

El Diario La Prensa

Article Id: WHEBN0004029650
Reproduction Date:

Title: El Diario La Prensa  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Roger Katan, List of Spanish-language newspapers published in the United States, List of journalists killed in the United States, Natalie Morales, La Opinión
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

El Diario La Prensa

El Diario La Prensa
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) ImpreMedia
Publisher Rossana Rosado
Editor Erica Gonzalez
Founded 1913
Political alignment Moderate
Headquarters 18th Floor
1 MetroTech Center
Downtown Brooklyn, New York City, NY, U.S.
Circulation 35,615 Daily
22,817 Sunday[1]
ISSN 0742-9428
Website .com.eldiarionywww

El Diario la Prensa is the largest and oldest Spanish-language daily newspaper in New York City, and the oldest Spanish-language daily in the United States. Published by ImpreMedia, the paper covers local, national and international news with an emphasis on Latin America, as well as human-interest stories, politics, business and technology, health, entertainment, and sports. El Diario La Prensa currently has 294,769 daily readers and 676,570 unique readers each week.

The paper's offices are located on the 18th floor of 1 MetroTech Center in Downtown Brooklyn, New York City.[2]

History

The newspaper was created in 1963 through the merger of El Diario de Nueva York (established 1947) and La Prensa (established 1913 by Rafael Viera) when both were purchased by O. Roy Chalk. [1] In 1981, Chalk sold the newspaper to Gannett Company, in a deal valued at $10 million.[3]

The paper's publisher, Carlos D. Ramirez, and his investment group El Diario Associates, purchased the paper in 1989 from Gannett for a price just over $20 million.[4] The paper had been unprofitable for as three years and circulation had declined from a peak of 80,000 to under 70,000.[5] With the addition of new technology and improved journalism, Ramirez was able to increase circulation to 68,000 by the time of his death in 1999 and to return the paper to profitability. Under his leadership, the paper won as Best Hispanic Daily from the National Hispanic Publishers Association.[3]

El Diario Associates joined in 1995 with Latin Communications Group, a firm that operates 18 radio stations, with Ramirez running the business's print division and serving on the board.[6]

El Diario La Prensa merged with the Los Angeles-based La Opinión in 2004 to form ImpreMedia. La Opinión is the largest Spanish-language newspaper publisher in the United States.

The newspaper has won many awards from the National Association of Hispanic Publications. In 2005, its awards included first place for editorial writing, political and cultural reporting, and feature writing.

El Diario's chief competitor is Hoy, a Spanish-language daily with 180,000 readers in New York. However, on February 12, 2007, ImpreMedia announced that they had purchased the New York edition of Hoy from the Tribune Company. [2]

In 2010 long-term journalist Vicky Pelaez, whose writings were critical of United States foreign policy and supportive of Latin American leaders Hugo Chavez and Fidel Castro,[7] was arrested for working for Russia. The "Illegals Program" was a part of Russian influence operations.

See also

References

  1. ^ "Total Circ for US Newspapers".  
  2. ^ "Contact." ImpreMedia. Retrieved on June 1, 2010.
  3. ^ a b Ravo, Nick. "Carlos D. Ramirez, 52, Publisher of El Diario", The New York Times, July 13, 1999. Accessed October 9, 2009.
  4. ^ Scardin, Albert. "THE MEDIA BUSINESS; El Diario Sold by Gannett To Group Led by Publisher", The New York Times, September 1, 1989. Accessed October 9, 1989.
  5. ^ Fleming, Michael; and Freifeld, Karen. "Inside New York", Newsday, August 31, 1989. Accessed October 9, 2009.
  6. ^ Glaberson, William. "THE MEDIA BUSINESS; Investor Group to Provide For Expansion of El Diario", The New York Times, March 3, 1995. Accessed October 9, 2009.
  7. ^ McCune, Marrianne (June 29, 2010). "'"Colleagues of Alleged Spy Vicky Pelaez 'Can't Believe It.  

External links

  • websiteEl Diario's
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.