World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Frankfurter Allgemeine Zeitung

Frankfurter Allgemeine Zeitung
(F.A.Z.)
The 17 September 2010 front page of Frankfurter Allgemeine Zeitung
Type Daily newspaper
Format Nordisch
Owner(s) Fazit-Stiftung
Editor Werner D'Inka
Berthold Kohler
Günther Nonnenmacher
Holger Steltzner
Founded 1 November 1949 (1949-11-01)
Political alignment Centre right, liberal-conservative
Headquarters Frankfurt
Website .net.fazwww

The Frankfurter Allgemeine Zeitung (English literally Frankfurt General Newspaper), short F.A.Z., also known as the FAZ, is a centre-right,[1] liberal-conservative[2] German newspaper, founded in 1949. It is published daily in Frankfurt am Main.[3] Its Sunday edition is the Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (F.A.S.).

It has the legal form of a GmbH; the independent FAZIT-Stiftung (FAZIT Foundation) is its majority shareholder (93.7%).[4] The F.A.Z. runs its own correspondent network. Its editorial policy is not determined by a single editor, but cooperatively by five editors. It is the German newspaper with the widest circulation abroad, with its editors claiming to deliver the newspaper to 148 countries every day.

Contents

  • History 1
  • Profile 2
  • Circulation 3
  • Controversies and bans 4
  • Famous contributors 5
  • References 6
  • Further reading 7
  • External links 8

History

Editorial department building of Frankfurter Allgemeine Zeitung

The first edition of the F.A.Z. appeared on 1 November 1949;[5][6] its founding editor was Erich Welter. Some editors had worked for the moderate Frankfurter Zeitung, which had been banned in 1943. However, in their first issue, the F.A.Z. editorial expressly refuted the notion of being the earlier paper's successor or of continuing its legacy:

"Arising from the fact that some of our colleagues previously were members of the Frankfurter Zeitung, it often has been suggested an attempt was being made here to be the successor to that newspaper. Such an assumption misjudges our intentions. Like everyone, we too are astonished at the high quality of that paper; …however, showing respect for an amazing achievement does not imply a desire to copy it."
— FAZ Editorial board, Dohrendorf, 1990.[7]

Until 30 September 1950 the F.A.Z. was printed in Mainz.

Traditionally, many of the headlines in the F.A.Z. were styled in orthodox George W. Bush.

In the early 2000s, F.A.Z. expanded aggressively, with customized sections for Berlin and Munich.[8] An eight-page six-day-a-week English-language edition distributed as an insert in The International Herald Tribune, which is owned by The New York Times Company; the articles were selected and translated from the same day's edition of the parent newspaper by the F.A.Z. staff in Frankfurt.[9] However, F.A.Z. group, suffered a loss of 60.6 million euros in 2002. By 2004, the customized sections were later scrapped. The English edition shrank to a tabloid published once a week.[8]

On 5 October 2007, the F.A.Z. altered their traditional layout to include color photographs on the front page and exclude blackletter typeface outside the nameplate. Due to its traditionally sober layout, the introduction of colour photographs in the F.A.Z. was controversially discussed by the readers, became the subject of a 2009 comedy film, and was still current three years later.[10]

Currently, the F.A.Z. is produced electronically using the Networked Interactive Content Access (NICA) and Hermes. For its characteristic comment headings, a digital Fraktur font was ordered. The Fraktur has since been abandoned, however, with the above-mentioned change of layout.

After having introduced on 1 August 1999 the new spelling prescribed by the German spelling reform, the F.A.Z. returned exactly one year later to the old spelling, declaring that their experience had shown that the reform was ambiguous and partly nonsensical. After several changes had been made to the new spelling, F.A.Z. accepted it and started using it (in a custom version) on 1 January 2007.[11]

Profile

The F.A.Z. promotes an image of making its readers think. The truth is stated to be sacred to the F.A.Z., so care is taken to clearly label news reports and comments as such. Its political orientation is centre right[1] and liberal-conservative,[2] occasionally providing a forum to commentators with different opinions. In particular, the Feuilleton and some sections of the Sunday edition cannot be said to be specifically conservative or liberal at all. In the 2013 elections the paper was among the supporters of the Christian Democrats.[12]

The F.A.Z. is one of several high-profile national newspapers in Germany (along with Süddeutsche Zeitung, Die Welt, Die Zeit, Frankfurter Rundschau and die Tageszeitung) and among these has the second largest circulation nationwide. It maintains the largest number of foreign correspondents of any European newspaper (53 as of 2002).[13]

The paper is published in Nordisch format.[14]

Circulation

The F.A.Z. had a circulation of 382,000 copies during the third quarter of 1992.[3] The 1993 circulation of the paper was 391,013 copies.[15] In 2001 it had a circulation of 409,000 copies.[14] The F.A.Z. had a circulation of 382,000 copies in 2003.[16] The 2007 circulation of the daily was 382,499 copies.[17]

Controversies and bans

In December 1999, future German Chancellor Angela Merkel published a sensational article in the Frankfurter Allgemeine Zeitung, lamenting the ‘‘tragedy’’ that had befallen the party, blaming incumbent Chancellor Helmut Kohl and urging a new course.[18]

In 2006, the F.A.Z. was banned in Egypt for publishing articles which were deemed as "insulting Islam".[19] The paper was again banned in Egypt in February 2008 due to the publication of Prophet Mohammad's cartoons.[20] In November 2012, the paper provoked strong criticism in Spain because of its stance against Spanish immigration to Germany during the economic crisis.[21]

Famous contributors

References

  1. ^ a b Ruud Koopmans; Barbara Pfetsch (May 2007). "Towards a Europeanised Public Sphere? Comparing Political Actors and the Media in Germany" (Report). Centre for European Studies. Oslo. Retrieved 19 December 2014. 
  2. ^ a b Hans Magnus Enzensberger: Alter Wein in neuen Schläuchen (in German). Deutschland Radio, 16 October 2007
  3. ^ a b Georg Hellack (1992). "Press, Radio and Television in the Federal Republic of Germany" (Report). Inter Nationes. Retrieved 3 April 2015. 
  4. ^ Annual report of FAZIT Foundation at ebundesanzeiger.de
  5. ^ "World Press Trends" (PDF). WAN IFRA. Retrieved 4 April 2015. 
  6. ^ Sigurd Hess (2009). "German Intelligence Organizations and the Media". Journal of Intelligence History 9 (1-2). Retrieved 9 May 2015. 
  7. ^ Rüdiger Dohrendorf (1990) [First published in 1990 as the author's doctoral thesis at the  
  8. ^ a b  
  9. ^ "FAZ English Edition Debuts With the IHT". The New York Times. 3 April 2000. Retrieved 2 February 2015. 
  10. ^ Jakobs, Hans-Jürgen (17 May 2010). "Und sie dreht sich doch" [And she in fact does change].  
  11. ^ Giersberg, Dagmar (December 2007). "Chronicle of a Long Debate: The Spelling Reform". Translated by Hillary Crowe and Heather Moers.  
  12. ^ Juan P. Artero (February 2015). "Political Parallelism and Media Coalitions in Western Europe" (Working paper). Reuters Institute for the Study of Journalism. Retrieved 8 April 2015. 
  13. ^ Hans Magnus Enzensberger: Die geschrumpfte Welt auf Zeitungspapier. In: FAZ, 7 March 2002. Archived 10 February 2009 at the Wayback Machine
  14. ^ a b Adam Smith (15 November 2002). "Europe's Top Papers". campaign. Retrieved 5 February 2015. 
  15. ^ Peter Humphreys (1996). Mass Media and Media Policy in Western Europe. European Policy Research Unit series. Manchester University Press. p. 82.  
  16. ^ "Profile. FAZ". Presseurop. Retrieved 26 February 2013. 
  17. ^ "Science News? Overview of Science Reporting in the EU" (PDF). EU. 2007. Retrieved 5 October 2013. 
  18. ^  
  19. ^ "The impact of blasphemy laws on human Rights" (Policy Brief). Freedom House. Retrieved 29 September 2013. 
  20. ^ "Der Spiegel issue on Islam banned in Egypt". France24. 2 April 2008. Retrieved 29 September 2013. 
  21. ^ "Aumenta el rechazo y temor a la 'avalancha' de españoles en Alemania". El Mundo. 19 November 2012. Retrieved 26 February 2013. 

Further reading

  • Merrill, John C. and Harold A. Fisher. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers (1980) pp 130–37

External links

  • Official website (German) (most articles are free)
  • Explanation for the return to the pre-reform spelling (in German)
  • Ketupa.net - Frankfurter Zeitung and F.A.Z. media profile
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.