World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Israel 10

Article Id: WHEBN0021220477
Reproduction Date:

Title: Israel 10  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Iron Chef, News Corporation, Murder, She Wrote, Tommy Lapid, Deal or No Deal, Live 8 broadcasters, Miri Bohadana, Gaza beach explosion (2006), Deal or No Deal (Israel), Alon Ben David
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Israel 10

Channel 10
Launched January 28, 2002
Owned by Yossi Meiman, Ronald Lauder, Arnon Milchan
Picture format 576i (PAL 4:3) with widescreen bars
Country Israel
Formerly called Israel 10
Website www.nana10.co.il
Availability
Terrestrial
Digital (DVB-T) UHF service
Satellite
yes DBS Channel no. 10
AMOS 3 11658V 8520 2/3
Cable
HOT Channel no. 10

Channel 10 (Hebrew: ערוץ 10‎, Arutz Eser), formerly known as Israel 10 (Hebrew: ישראל 10‎, Yisrael Eser) is a commercial broadcasting television channel licensed in Israel. It operates under the auspices of the Second Israeli Broadcasting Authority (SBA). Channel 10 is one of two Commercial Broadcast Channels in Israel, enjoying an average television ratings (in its main news program) of 10.7% (2011).[1] Channel 10 is the only Israeli broadcast Channel to be carried by local Cables in North America and Europe. The channel is also broadcasting online at the official website.

History

Channel 10 began broadcasting on January 28, 2002. The channel offers original drama series, entertainment shows, news shows, lifestyle programs and foreign programs. The channel also operates its own news company.In 2006, during the Second Lebanon War, Channel 10 News exposed a series of malfunctions in the decision making process leading to the War.[2] Two American presidents have granted Channel 10 exclusive interviews, and during 2011 alone it aired interviews with US Secretary of State Hillary Clinton, UK Foreign Secretary William Hague, Governor Rick Perry, Dennis Ross, French Presidential Candidate Marine Le Pen and others.

In 2011 the Channel encountered financial difficulties and asked the Knesset's finance committee to postpone payment on a tax and royalty debt to the State. The Coalition of Netanyahu's government, in response, ordered all of its MK's to vote against such a postponement. Such tax waivers were regularly given in the past. Israeli and International press published that the Israeli Government has done so in retaliation to an exclusive story published by Channel 10 news, investigating the way in which Netanyahu financed trips abroad, together with his wife. Following that story, the State Comptroller opened a formal investigation and Prime Minister Netanyahu filled a libel suit against the Channel.[2][3]

Financial crisis

In November 2008, when Channel 10 found itself in severe financial straits, the SBA gave its present owners until March 1, 2009 to refinance its debt. However, in January 2009 the Knesset's Economic Affairs Committee overturned this decision. The decision meant that Channel 10's shareholders, Yossi Maiman, Ron Lauder and Arnon Milchan, would be replaced as the channel's operators in February 2010. The regular broadcast schedules were to remain in place until they are replaced by the new franchisee.[4] The channel owned a NIS 10 million debt, which the Treasury demanded in cash after agreeing to defer the rest of the channel's NIS 28 million debt.[5]

By July 2009, Channel 10 had cost its shareholders have NIS 1.3 billion. It also owed about NIS 103 million more for content, license fees and royalties. The shareholders stated they would not pay the debt. Maiman announced that he and the other partners had no intention of paying any more of the channel's bills, and the channel announced that it was canceling planned productions.[6] In August, the channel's directors undertook to invest NIS 19 million in television content, NIS 4 million more than their previous offer. They also agreed to invest more of the money for dramatic productions. Artist guild representatives said that they would petition the Israeli High Court of Justice if the agreement did not take them into account.[7] In September, the SBA suspended its search for a new franchisee pending the approval of the Treasury and the Communications Ministry.[8] Until the end of 2011 the fate of the channel remains unknown.[9] Finally in mid January, the channel got one more year to regulate its financial obligations and the threat on the closure of the channel has been removed for now.

Original productions

  • Hacaverim Shel Naor (Naor's Friends) – Most succeful comedy aired on Channel 10, featuring comedian Naor Zion.
  • Achat Efes Efes (One Zero Zero) – Action drama series.
  • Ahava ze Koev (Love Hurts) – romantic drama series
  • Ahorei HaHadashot (Behind the News) – reminiscent of The Daily Show
  • Karov Levadai (Almost Certainly) – mockumentary series
  • Meorav Yerushalmi (Jerusalem Mix) – drama
  • Tonight with Lior Shlein – late night talk show

In addition to these shows, 10 also produces and broadcasts the Israeli versions of the quizzes The Weakest Link, Who Wants to Be a Millionaire?, Deal or No Deal, and Jeopardy!, the reality shows The Biggest Loser, Survivor, Beauty and the Geek, The Bachelor and America's Next Top Model and the comedy improvisation show Whose Line is it Anyway?. It also broadcasts Krav Sakinim ("Knife Fight"), a local adaptation of the Japanese cooking competition show Iron Chef. Every Night with Assaf Harel was a late night talk show on Channel 10. In mid 2013, the Israeli version of Extreme Makeover: Home Edition began airing on this channel, hosted by Amos Tamam.

Controversies

In 2009, the Vatican complained to the Israeli government about a TV clip aired on Channel 10 that allegedly blasphemed Jesus and Mary. On a show hosted by Lior Shlein, a clip was shown where Mary was said to have become pregnant at 15 by a schoolmate and the idea of Jesus walking on water was dismissed because "he was so fat he was ashamed to leave the house, let alone go to the Sea of Galilee with a bathing suit."[10] Israel said the broadcaster would publicly apologize.[11]

In another incident in 2009, a reality show contestant called his shoe "Mohammed", sparking an angry response from local Muslims. In a clip, one of the contestants referred to his shoes as "Nasrin" and "Mohammed." Nasrin, an Israeli Arab from Haifa who was voted off the show early, had clashed with him.[12]

See also

References

External links

  • Official website (Hebrew)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.