World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Izvestiya

Article Id: WHEBN0001044630
Reproduction Date:

Title: Izvestiya  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Aircraft carrier, Cheka, Vladimir Putin, History of the Jews in Russia, History of Siberia, Decree on Peace, 1993 Russian constitutional crisis, Otakhon Latifi, Radio Yerevan jokes, Russophobia
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Izvestiya

For other uses, see Izvestia (disambiguation).

Izvestia
Известия
200px
Recent issue of the Izvestia newspaper.
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner National Media Group
Publisher Inews (News Media)
Editor-in-chief Aleksandr Malyutin
Founded 13 March 1917; 97 years ago (1917-03-13)
Language Russian
Headquarters Begovoy District, Moscow, Russia
Circulation 234,500[1]
ISSN OCLC number 427395058
Official website

Izvestia (Russian: Известия, IPA: [ɪzˈvʲestʲɪjə]) is a long-running high-circulation daily broadsheet newspaper in Russia. It was a newspaper of record in the Soviet Union from 1917 until the dissolution of the USSR in 1991.[2]

The word "izvestiya" in Russian means "delivered messages", derived from the verb izveshchat ("to inform", "to notify"). In the context of newspapers it is usually translated as "news" or "reports".

Origin

The newspaper began as the News of the Petrograd Soviet of Workers Deputies on 13 March [O.S. 28 February] 1917 in Petrograd. Initially, the paper expressed Menshevik and Socialist-Revolutionary Party views.

In August 1917 it took the title News of the Central Executive Committee of the Petrograd Soviet of Workers' and Soldiers' Deputies. By October 1917 it became News of the Central Executive Committee of the Soviets of Working and Military Deputies, and was eventually retitled News of the Soviets of People's Deputies.

After the Second All-Union Congress of Soviets, Izvestia became an official newspaper of the Soviet government (Central Executive Committee of the Supreme Soviet of the Soviet Union and Sovnarkom).

History

1917–1991

During the Soviet period, while Pravda served as the official mouthpiece of the Communist Party, Izvestia expressed the official views of the Soviet government as published by the Presidium of the Supreme Soviet of the USSR. The full name was Izvestiya Sovetov Narodnykh Deputatov SSSR (in Russian, Известия Советов народных депутатов СССР, the Reports of Soviets of Peoples' Deputies of the USSR).

1992–present

After the dissolution of the Soviet Union Izvestia, describes itself as an "all-national" newspaper of Russia. The newspaper was owned by a vast holding company of Vladimir Potanin which has close ties with the government.[3] A controlling stake in Izvestia was purchased by state-owned Gazprom on 3 June 2005, and included in the Gazprom Media holding.[3] According to the allegations of the Committee to Protect Journalists, Raf Shakirov, editor-in-chief of Izvestia, was forced to resign because the government officials did not like the paper's coverage of the Beslan school hostage crisis.[4][5] Other sources informed that Potanin had asked him to leave for fear the Kremlin would be riled by the explicit photographs of the massacre published by Izvestia.[3] As of 2005, the circulation of Izvestia was 240,967. Its 2007 circulation certified by TNS Gallup Media was 371,000 copies.[6] Until 1 October 2008, the chief artist was Boris Yefimov, the 107-year-old illustrator who worked as Joseph Stalin's political cartoonist.

In 2008, Gazprom Media sold Izvestia to National Media Group.[7] The newspaper was relaunched in D2 format after that and adopted a new slogan ("Making Izvestia [i.e., reports] from the news"), as well as extended simultaneously its business coverage. The paper's old business section, Finansovye Izvestia (Finance Izvestia), was closed, and Marker Weekly was launched instead in September 2011, distributed with Izvestia on Mondays. The Friday appendix Nedelya (The Week), devoted to culture and leisure activities, was relaunched as well.

References

External links

  • articles at nonprofit WorldMeets.US
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.