World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Le Monde diplomatique

Le Monde diplomatique
Type Newspaper
Format Berliner
Owner(s) La Vie-Le Monde
Publisher Maurice Lemoine
Editor Serge Halimi
Founded 1954
Political alignment Anti-globalization[1]
Language French, translated editions in English and 25 other languages
Headquarters Paris, France
Circulation 121,499
(2011, French edition)[3]

Le Monde diplomatique (nicknamed Le Diplo by its French readers) is a monthly newspaper offering analysis and opinion on politics, culture, and current affairs. Le Monde diplomatique is a left-wing anti-capitalist[4][5][2] newspaper.

The publication is owned by Le Monde diplomatique SA, a subsidiary company of Le Monde which grants it complete editorial autonomy. Worldwide there were 71 editions in 26 other languages (including 38 in print for a total of about 2.2 million copies and 33 electronic editions).[6]

As of March 2008, the paper was headed by Serge Halimi. It was edited by Alain Gresh.


  • History 1
    • 1954–1989 1.1
    • 1989 - present 1.2
  • Le Monde diplomatique SA 2
  • Controversies 3
    • Criticism 3.1
    • 9/11 conspiracy theories 3.2
    • Advertising 3.3
  • Meat Atlas 4
  • References 5
  • External links 6



Le Monde diplomatique was founded in 1954 by

  • French edition and at Exact Editions with trial issue
  • The French edition is accessible from 1954 to 1977 in Gallica, the digital library of the BnF
  • Arabic edition
  • Argentinian edition
  • Belarusian edition
  • Brazilian edition
  • Bulgarian edition
  • Chilean edition
  • Chinese edition
  • Colombian edition
  • Croatian edition
  • English edition
  • Esperanto edition
  • Finnish edition
  • German edition
  • Hungarian edition
  • Italian edition translated by Il Manifesto
  • Japanese edition
  • Korean edition
  • Kurdish edition
  • Mexican edition
  • Nordic edition
  • Persian edition
  • Peruvian edition
  • Polish edition
  • Portuguese edition
  • Romanian edition
  • Russian edition (till May 2002) and in 2006-2007
  • Slovak edition
  • Slovenian edition
  • Spanish edition
  • Les Amis du Monde diplomatique
  • from 2003 to 2006Le Monde diplomatiqueList of articles published by on media questions (on Acrimed NGO website)

External links

  1. ^ Martell, Luke (2010). The sociology of globalization (Repr. ed.). Cambridge: Polity. p. 243.  
  2. ^ a b c Harvey, Nicolas. "Alternative Mass Media and Worldwide Mobilization: The Difficult Crusade of Le Monde Diplomatique against Neoliberalism".  
  3. ^ Bureau Presse Payante Grand Public. OJD
  4. ^ Henry Samuel (24 April 2009). ] divert Air France flight carrying 'no-fly' journalist to Mexico"sic"US authorites [. The Daily Telegraph (London). 
  5. ^ "French Newspapers - The Press in France". French property. 
  6. ^ To check the latest figures, see * (French) « International editions »
  7. ^ « organe des cercles diplomatiques et des grandes organisations internationales »
  8. ^ a b c Numbers given in Le Monde diplomatique depuis 1954..., Les Amis du Monde diplomatique, 1901 law association, 26 September 2006 (French)
  9. ^ La pensée unique, January 1995 editorial by Ignacio Ramonet in Le Monde diplomatique (French)
  10. ^ Gonzalez, Angel (August 2003). "Chavez's Remarkable Staying Power Chavez in Person: The President As a Master of Improvisation".  
  11. ^ Clark, A.C. (2009). The revolutionary has no clothes Hugo Chávez's Bolivarian farce. New York: Encounter Books. p. 126.  
  12. ^ minorité de blocage
  13. ^ On the Attack, interview with Le Monde diplomatique's former director general Bernard Cassen in The New Left Review n°19, January–February 2003 (English)
  14. ^ 11.September - an innsidde jobb?, Norwegian edition of Le Monde diplomatique, July 2006. See also English translation: Kim Bredesen, Was 9/11 an inside job? and other links
  15. ^ * (French) Pour le Monde diplomatique norvégien, le 11 septembre est un complot intérieur US, Voltaire Network * (Spanish) El 11 de septiembre fue un complot interno estadounidense, estima la prensa noruega
  16. ^ *(English) Distractions from awful reality - US: the conspiracy that wasn’t, by Alexander Cockburn in Le Monde diplomatique, December 2006 *(French)Scepticisme ou occultisme? Le complot du 11-Septembre n’aura pas lieu, by Alexander Cockburn in Le Monde diplomatique, December 2006 *(Persian) Iranian translation *(Portuguese) PODERES IMAGINÁRIOS - A "conspiração" das Torres Gêmeas
  17. ^ Konspirasjonsteorien om 11. september
  18. ^ * (French) « Le Monde Diplomatique, publicitaire des multinationales ? »
  19. ^ Heinrich Böll Foundation, Meat Altas, download Meat Atlas as pdf


Le Monde diplomatique co-publishes the Meat Atlas, which is an annual report on meat production and consumption.[19]

Meat Atlas

Although Le Monde diplomatique publishes few advertisements in order to retain its editorial independence, it has sometimes been criticized for the quantity and nature of the published advertisements . In November and December 2003, two-page advertisements by IBM and a car manufacturer were placed. The issues of February and March 2004 contained advertisements by Microsoft in a "social" atmosphere with a picture of children, which led to agitation.[18]

Report on meat consumption and meat production
Le Monde diplomatique co-publishes the Meat Atlas


In December 2006, the French version published an article by Alexander Cockburn, co-editor of CounterPunch, which strongly criticized the endorsement of conspiracy theories by the US left-wing, alleging that it was a sign of "theoretical emptiness." [16] The Norwegian Le Monde diplomatique, did again however mark its difference from the mother edition by allowing David Ray Griffin's response to Cockburn to be published in their March 2007 issue.[17]

The Voltaire Network, which has somehow changed position since the 11 September attacks and whose director, Thierry Meyssan, became a leading proponent of 9/11 conspiracy theory, explained that although the Norwegian version of Le Monde diplomatique had allowed it to translate and publish this article on its website, the mother-house, in France, categorically refused it this right, thus displaying an open debate between various national editions.[15]

The Norwegian version of the July 2006 Le Monde diplomatique sparked interest when the editors ran, on their own initiative, a three page main story on the September 11, 2001 attacks and summarized the various types of 9/11 conspiracy theories (which were not specifically endorsed by the newspaper, only reviewed).[14]

9/11 conspiracy theories

Jean-Marie Colombani, former editor of the daily Le Monde, was attributed by Le Monde diplomatique's former director general Bernard Cassen as saying: "Le Monde diplomatique is a journal of opinion; Le Monde is a journal of opinions." [13]



Thus, since the end of 2000, the newspaper's employees and readers retain 49% of Le Monde diplomatique SA's capital, largely above the control stock [12] necessary to control the direction and editorial line of the Monde diplo. The remaining 51% is owned by Le Monde.[8]

André Fontaine, the director of Le Monde, signed a 1989 convention with Claude Julien which guaranteed the monthly's autonomy. But it gained complete statutory, economic and financial independence in 1996 with the creation of Le Monde diplomatique SA. With a donation from Günter Holzmann, a German antifascist exiled before World War II to Bolivia, the monthly's employees acquired approximately one-quarter of the capital, while Les Amis du Monde diplomatique, a 1901 Law association of readers, bought another quarter.

Le Monde diplomatique SA

Hugo Chávez and his Bolivarian Revolution also became popular with Ramonet and he supposedly had a close relationship with Chávez.[10][11]

After the neoconservative' project to "reshape" the so-called "Greater Middle East" region.

Three years later, after a proposal in a 1997 editorial by Ignacio Ramonet, Le Monde diplomatique took a founding role in the creation of Porto Alegre World Social Forum.

After having published a famous editorial in January 1995 where Ramonet coined the term "pensée unique" ("single thought") to describe the supremacy of the neoliberal ideology,[9] the newspaper supported the November–December 1995 general strike in France against Prime minister Alain Juppé's (RPR) plan to cut pensions.

After the November 1989 Fall of the Berlin Wall and the 1990-1991 Gulf War, the newspaper made a turn and criticized what was described as an "American crusade".[8] Ignacio Ramonet was elected director in January 1991. Le Monde diplomatique analyzed the post-Cold War world, paying specific attention to "ethnic" conflicts – the wars in former Yugoslavia, the 1994 Rwandan Genocide, the conflicts in the Caucasus, etc. – as well as to the new information technology.

1989 - present

Le Monde diplomatique took an independent stance, criticizing the neoliberal ideology and policies of the 1980s, represented by Margaret Thatcher and Ronald Reagan.

Claude Julien became the newspaper's second editor in January 1973. At that time, the circulation of Le Monde diplomatique had jumped from 5,000 to 50,000 copies, and would reach, with Micheline Paulet, 120,000 in under 20 years.[8] Without renouncing its "Third-worldism" position, it extended the treatment of its subjects, concentrating on international economic and monetary problems, strategic relations, the Middle-East conflict, etc.

". Third World, and the issues of the "Bandung Conference, created out of the 1955 Non-Aligned Movement, François Honti, made the newspaper into a scholarly reference journal. Honti attentively followed the birth of the editor in chief. Its first geopolitics and foreign policy" 5,000 copies were distributed, comprising eight pages, dedicated to [7]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.