World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Marianne (magazine)

Front page
The April 14, 2007 front page of
Marianne (best seller)
Type Weekly magazine
Format Compact
Owner(s) Robert Assaraf
Founded 1997
Political alignment Centre-left
Leftwing
Headquarters Paris
Website www.marianne.net

Marianne (French pronunciation: ​, ISSN 1275-7500) is a weekly Paris-based French news magazine.

Contents

  • History and profile 1
  • 2007 Presidential election 2
  • References 3
  • External links 4

History and profile

Marianne was created in 1997[1] by Jean-François Kahn[2][3] with Maurice Szafran as editorialist. The main shareholder of the company is Robert Assaraf with 49.4% of the shares.[4]

Marianne claims a distribution of 300,000 copies per week but topped at 580,000 with French news magazine record breaker "The Real Sarkozy" in April 2007.[5] During the period of 2007-2008 the circulation of the magazine was 275,000 copies.[6]

2007 Presidential election

During the 2007 French presidential election Marianne‍ '​s editors Jean-François Kahn, Maurice Szafran and Nicolas Domenach openly supported the centre-right candidate François Bayrou , although at the same time they exposed "the redaction's favourite" and advocated for French Socialist Party candidate Ségolène Royal .

Furthermore, they led a strong anti-Sarkozy campaign in the magazine including a special issue released on April 14~20 (#521) the day before the vote arguing right-wing candidate Nicolas Sarkozy was "insane" (which was the title of a previous issue)[7] in a negative portrait "of all dangers" (de tous les dangers). Such aggressive practice rather common in Great Britain and the United States is unusual in France.

Issue #521 "The Real Sarkozy" (Le Vrai Sarkozy) was named after the popular anti-Sarkozy propaganda video first released on July 5, 2006 in online services - as Dailymotion (+2,132,686 views) French counterpart of YouTube (+927,770) - by left wing supporters group RéSo (close to the French Socialist Party's Dominique Strauss-Kahn wing) author of the "AntiSarko" 2005 online campaign, which became the magazine's best seller (580,000 copies).[5] It was since then made online for free in the magazine's website.[8] The issue sold well with an exceptional out of print and two reprints,[5] but some journalists argued that the criticisms against Sarkozy actually strengthened Sarkozy's supporters per the victimization process.

The previous issue's (#520) cover titled "Sarkozy's fault: he chose Bush's America against Chirac's France" (La faute de Sarkozy: Il choisit l'Amérique de Bush contre la France de Chirac)[9] as a reference to Sarkozy having been one of the few French politicians initially supporting the 2003 Invasion of Iraq which has been described by the French far left and left wing as a "fault",[10] and by a part of the Gaullist right wing as a "mistake".

References

  1. ^ "Historical development of the media in France" (PDF). McGraw-Hill Education. Retrieved 24 February 2015. 
  2. ^ Lawrence D. Kritzman; Brian J. Reilly (2007). The Columbia History of Twentieth-Century French Thought. Columbia University Press. p. 722.  
  3. ^ "France -- Media Guide 2008" (PDF). Open Source Center. 16 July 2008. Retrieved 1 March 2015. 
  4. ^ esj-lille.fr
  5. ^ a b c 80,000 new units of Marianne's issue about "The True Sarkozy", Marianne, 19 April 2007
  6. ^ Anne Austin et. al. (2008). "Western Europe Market & Media Fact" (PDF). ZenithOptimedia. Retrieved 8 April 2015. 
  7. ^ Marianne #? Sarkozy est-il fou?, 27 November 2006)
  8. ^ Marianne #521, 14 April 2007
  9. ^ Marianne #520, 7 April 2007
  10. ^ Controversy around Sarkozy's trip, AFP French press agency / TF1-LCI private national channel, 11 September 2006

External links

  • (French) Official website
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.