World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Media of Saudi Arabia

Article Id: WHEBN0016602830
Reproduction Date:

Title: Media of Saudi Arabia  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: List of newspapers in Saudi Arabia, Economy of Saudi Arabia, Media of Syria, Media of the United Arab Emirates, Media of Turkmenistan
Collection: Saudi Arabian Media
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Media of Saudi Arabia

Most of newspapers are privately owned but are subsidized and regulated by the government in Saudi Arabia.[1] The "Basic Law" of the kingdom states that the media’s role is to educate and inspire national unity, consequently most popular grievances go unreported in Saudi Arabia. As of 2013, BBC news reports that criticism of the government and royal family and the questioning of Islamic tenets "are not generally tolerated. Self-censorship is pervasive." [2] As of 2014, Freedom House[3] rates the kingdom's press and internet "Not Free".

Contents

  • Overview 1
  • Pan-Arab broadcasting 2
  • Social media 3
  • Television channels 4
  • Arabic daily newspapers 5
  • English daily newspapers 6
  • Malayalam daily newspapers 7
  • See also 8
  • References 9

Overview

As of 2006, the government has allowed some critical stories to be written by selected journalists. Although self-censorship continues to be a method of self-preservation for the nation’s media outlets, government censorship seems to be decreasing, especially on journalistic inquiries into crime and terrorism.[4] Newspapers are created by royal decree. There are more than a dozen dailies.[2] Pan-Arab newspapers from other countries are available but subject to censorship.[2] The government (BSKSA) operates almost all domestic broadcasting outlets in Saudi Arabia.[2] Censors remove objectionable material deemed offensive by the standards of Islam, including references to pork, Christianity and other religions, alcohol and sex.[4] Private TV stations cannot operate from Saudi soil.[2] Although government officials monitor Internet sites for material deemed pornographic, politically offensive, or anti-Islamic, Saudi Internet users can gain access to most sites by simply connecting through an alternative server. The government created an appeals process circa 2006 by which citizens can request that particular websites be unblocked.[4] As of 2011 There were 13 million internet users.[2]

Article 39 of the "Basic Law" of the kingdom states

Mass media and all other vehicles of expression shall employ civil and polite language, contribute towards the education of the nation and strengthen unity. It is prohibited to commit acts leading to disorder and division, affecting the security of the state and its public relations, or undermining human dignity and rights.[5]

Pan-Arab broadcasting

Saudi media has influence outside of the borders of the kingdom, as the country is "a major market for pan-Arab satellite and pay-TV".[2] Saudi investors are behind the major networks Middle East Broadcasting Center (MBC), which is based in Dubai, and Bahrain-based Orbit Showtime.[2] Middle East Broadcasting Center (MBC) was launched in London, shortly after the 1991 Gulf War. In 1993 the entertainment, music and sport network Arab Radio and Television Network was founded by Saudi mogul Saleh Abdullah Kamel.[6] From 1994 until 1996 when it was pulled off the air, BBC Arabic Television channel was run by Rome-based Orbit Communications Company, a subsidiary of the Saudi Arabian Mawarid Holding.[6] It was launched again in March 2008 as part of BBC World Service. Saudi Prince Al-Waleed bin Talal owns the Rotana Group media entertainment conglomerate and in late 2011 acquired a $300 millioin stake in the social media site Twitter.[2]

According to [6]

Social media

Saudi has a high rate of smartphone ownership. As of 2013, it has more than half of all active Twitter users in the Arab region (heavily used by clerics and members of the royal family), and the highest per-capita YouTube use of any country in the world.[2]

Television channels

Arabic daily newspapers

English daily newspapers

Malayalam daily newspapers

See also

References

  1. ^ BBC article
  2. ^ a b c d e f g h i j
  3. ^
  4. ^ a b c Arabia.pdf Saudi Arabia country profile. Library of Congress Federal Research Division (September 2006). This article incorporates text from this source, which is in the public domain.
  5. ^
  6. ^ a b c d e
  7. ^
  8. ^
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.