World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Media of Transnistria

Article Id: WHEBN0007170693
Reproduction Date:

Title: Media of Transnistria  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Media of Transnistria, Prime Minister of Transnistria, Media of Georgia, Media of the Faroe Islands, Media of Kazakhstan
Collection: Media of Transnistria
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Media of Transnistria

The media in Transnistria, the breakaway territory within the borders of Moldova, features both state-owned or supported outlets and opposition media. Publications are in Russian, with a single newspaper in each of the other two official languages, Moldovan (Romanian), and Ukrainian. Allegations of propaganda have emerged internationally.

Contents

  • Press 1
  • Television 2
  • Radio 3
  • Internet media 4
  • Transnistrian propaganda 5
    • International Council for Democratic Institutions and State Sovereignty 5.1
    • Pridnestrovie.net 5.2
    • Visitpmr.com 5.3
    • Tiraspol Times (tiraspoltimes.com) 5.4
  • See also 6
  • References 7
  • External links 8
    • Media websites 8.1

Press

Transnistria has 14 newspapers, including several daily papers. Some print media does not have a large circulation, and only appears on a weekly or monthly basis. The oldest newspaper is the “Dnestrovskaya Pravda”, founded in 1941 in Tiraspol.

The Transnistria is restrictive and that authorities of both banks of Dniester engage in efforts to silence their respective opposition.[1]

In 2005, according U.S. Department of State, authorities harassed independent newspapers when they criticized the Transnistrian government. Most Moldovan newspapers did not circulate widely in Transnistria, although they were available in Tiraspol.[2]

However, several opposition newspapers exist in Transnistria. They include Rybnitsa-based “Dobry Den”, “Chelovek i ego prava” (Man and His Rights), “Novaya Gazeta” from Bender, “Profsoyuznye Vesti” and “Glas Naroda.”

The “Tiraspol Times” was an English-language website. Article from it were always featured in the official website Pridnestrovie.net.

Newspapers published by the government or in favour of the government include “Trudovoi Tiraspol”, “Pridnestrovye”, “Novy Dnestrovskiy Kuryer”, “Gomin” (in Ukrainian), "Adevărul Nistrean” (in Moldovan, but written in the Cyrillic alphabet).

Television

There are four TV channels in Transnistria. Two of them are local (to Tiraspol and Tighina/Bender), while two of them cover all of Transnistria.

Television in Transnistria was for a long time dominated by the public service company “TV-PMR” (Television of Pridnestrovskaia Moldavskaia Respublica, now called the First Republic Channel). In 1998, Transnistria's first commercial channel, “TSV” (Television of Free Choice) was started.[3] Cable network operator “MultiTV” carries 24 television channels for its "premium" package and 5 channels for "social" package.[4] Moldovan TV stations from outside Transnistria are not available through cable but can be seen via an aerial. However ProTV and NIT, two private channel based in Chişinău, was introduced to on most cable networks in Transnistria from September 2009 and 1 November 2007 respectively.

Radio

A stateowned radio station, “Radio PMR”, broadcasts both via FM and on frequency 7290 kHz shortwave, 41 meter band. Four privately owned commercial radio stations broadcast on FM from Transnistria. They are: “Inter FM”, “Dynamite FM”, “EnergyRadio.FM”, “Frequence3”. The owners of opposition newspaper “Novaia Gazeta” plan to establish an independent radio station.[5]

Internet media

Internet media is both stateowned and privately operated. In Russian, the websites include Dniester.Ru (news agency), Olvia Press (official state news agency), Tiraspol Info (news aggregator), Pridnestrovie.info. Many political organizations and government departments also have their own news services and online news pages, not listed here.[6]

dniester.ru has been blocked by Transnistrian authorities since November 8, 2012 according to the website.

Transnistrian propaganda

In 2006, The Economist' reported that an alleged propagandistic campaign, aimed at English-speaking audience had been underway. This was done through an agency entitled the "International Council for Democratic Institutions and State Sovereignty" (ICDISS).[7] It was claimed in The Economist that the ICDISS had links to a number of English-language websites that were all pro-Transnistrian but had very few details about how and where they are produced. In particular, it highlighted the WorldHeritage article on the group,[8] Pridnestrovie.net and Visitpmr.com. The latter two are both described as "propaganda sites for Transdniestria".[9] pridnestrovie.net and visitpmr.com have acknowledged help from the ICDISS[10] .[11] The ICDISS email is run by someone self-named Ms Stephenson, also interviewed in tiraspoltimes.com.

International Council for Democratic Institutions and State Sovereignty

  • [1]

The council is credited with producing a report in support of Transdniestrian independence. All but one of the alleged authors of the report has since denied involvement in the study. The case has provoked suspicions among Western officials like Louis O'Neill, the head of the OSCE Mission to Moldova. Journalist Edward Lucas, who wrote the original "Economist" story about the organization, says he could find little information about the think tank. "What's really remarkable is that nobody's been able to produce any credible proof or verifiable proof that they have any existence," Lucas says.,[12]

Pridnestrovie.net

  • ]

The websites quote a number of Westerners marvelling at Tiraspol's new football stadium or saying Transdniester is the French Riviera compared to Moldova proper.
Quotes from the site:
It has a free market economy, 200% growth, and a multi-party democracy with the opposition in control of parliament.

Visitpmr.com

  • ]

Quotes from the site:
Returning visitors call it "Europe's hidden jewel"
Once you have been to Pridnestrovie you will want to come back…
Compared to Moldova, this is "like the Riviera"

Tiraspol Times (tiraspoltimes.com)

  • Archived link

Tiraspol Times was a short lived (2006–2008) English language news provider focused on Transnistria. It published an online newspaper, a free news feed service, and, according to its own site, a weekly colour magazine and a print newspaper in tabloid format available at "select locations" in Transnistria, but not abroad and with no subscription available. It professed to be "committed to the truth" and whose content was largely dedicated to effusive praise of the government or endorsing independence.

Online texts by the Tiraspol Times were licensed as freely distributable. Articles from it have been reprinted by UNPO and by the United Nations' Global Action on Aging,[13] as well as various news organizations.

Tiraspol Times has been criticised as being strongly biased in favour of the Transnistrian authorities and Transnistrian independence.[14] A report in the Economist described it as part of a concerted online campaign to promote Transnistria through expertly produced websites, saying that its background and funding were largely undisclosed.[15][16]

The Radio Free Europe claims that its content was "largely dedicated to effusive praise of the government or endorsing independence".,[14] while the Economist associates them with ICDISS, which it alleges is an astroturfing attempt. Economist also names Tiraspol Times an online magazine produced "expertly, but mysteriously, in support of the authorities".[15]

The site published few ads and its funding sources are not known. Edward Lucas, a journalist for Economist, suggested it could have received its funding either from the government, from Vladimir Antyufeyev's State Security Committee or from one of the Transnistrian companies.[14]

Tom de Waal, a London-based journalist and author, was outraged to see an article under his name appear on the "Tiraspol Times" website. "I've certainly never been to Pridnestrovie, Transdneister, or Moldova, and I am certainly not arguing, as is written under my name, that Pridnestrovie has a better case for independence than Kosovo," de Waal says.[17]

See also

References

  1. ^ OSCE - Media in Transdniestria
  2. ^ U.S. Department of State report about Human Rights
  3. ^ "TV and Radio: freedom of speech?"
  4. ^ MultiChannel Television channel listings
  5. ^ Mihai Grecu: "The Policy of Linguistic Cleansing in Transnistria", Institute of Political and Military Studies (Chisinau, Moldova - 2005)
  6. ^ PMR web directory
  7. ^ article in "The Economist"
  8. ^ International Council for Democratic Institutions and State Sovereignty WorldHeritage contributors, version of 13 June 2006. The article in questions has since been deleted
  9. ^ The Economist August 3rd 2006
  10. ^ WHOIS on Pridnestrovie.net
  11. ^ WHOIS on Visitpmr.com
  12. ^ "Economist" - comments by Edward Lucas
  13. ^ "Moldova: Parliament Takes on Smirnov Over Pension Reform", October 10, 2006
  14. ^ a b c Radio Free Europe, "Moldova: In Cyberspace, Transdniester Doesn't Look That Bad", 15 September 2006
  15. ^ a b Economist, "Disinformation: Covering tracks - How to disguise, inflate and disappear on the internet", 3 August 2006
  16. ^ (same article, no subscription necessary)
  17. ^ Radio Free Europe - Comments by Tom de Waal

External links

  • Media Guide of the Republic of Moldova 2008 (also covers Transnistria. List of publishers, news agencies and broadcasters, in Romanian and English.)
  • Transdniester in Cyberspace Radio Free Europe

Media websites

  • Novosti Pridnestrovia (Russian)
  • DNIESTER.ru News & Articles (English) (Russian)
  • Parliamentary press service (English)
  • Radio PMR - Podcast in English, German, French (German)
  • TV PMR / First Republic Channel (Russian)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.