World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Medical Hypotheses

Article Id: WHEBN0009788726
Reproduction Date:

Title: Medical Hypotheses  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Peter Duesberg, John Cannell, Robert Whitaker (author), David Pearce (philosopher), Publications established in 1975
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Medical Hypotheses

Medical Hypotheses 
Abbreviated title (ISO 4)
Med. Hypotheses
Discipline Medical theory
Language English
Edited by Mehar Manku
Publication details
Publisher
Publication history
1975-present
Frequency Monthly
Impact factor
(2013)
1.152
Indexing
ISSN 0306-9877 (print)
1532-2777 (web)
CODEN MEHYDY
OCLC no. 01357097
Links
  • Journal homepage
  • Online access

Medical Hypotheses is a medical journal published by Elsevier. It was originally intended as a forum for unconventional ideas without the traditional filter of scientific peer review, "as long as (the ideas) are coherent and clearly expressed" in order to "foster the diversity and debate upon which the scientific process thrives."[1] Medical Hypotheses was the only Elsevier journal that did not send submitted papers to other scientists for review.[2] Articles were chosen instead by the journal's editor-in-chief based on whether he considered the submitted work interesting and important. The journal's policy placed full responsibility for the integrity, precision and accuracy of publications on the authors, rather than peer reviewers or the editor.[3]

The publication of papers on AIDS denialism[4][5][6] led to calls to remove it from PubMed, the prestigious United States National Library of Medicine online journal database.[5] Following the AIDS papers controversy, Elsevier forced a change in the journal's leadership. In June 2010, Elsevier announced that "Submitted manuscripts will be reviewed by the Editor and external reviewers to ensure their scientific merit".[7]

Contents

  • Founding and editorship 1
  • Abstracting and indexing 2
  • Research 3
  • Peer review debate 4
    • AIDS denialism papers and fallout 4.1
  • References 5

Founding and editorship

Medical Hypotheses was founded in 1975 by physiologist David Horrobin, who was the editor-in-chief of the journal until his death in 2003 as well as the head of the Schizophrenia Association in Britain.[8] Horrobin was a controversial figure, a scientist and entrepreneur best known for his promotion of evening primrose oil as a treatment for diseases, leading the British Medical Journal (BMJ) to predict that he "may prove to be the greatest snake oil salesman of his age."[4][9] Horrobin wrote in his inaugural editorial for Medical Hypotheses: "The history of science has repeatedly shown that when hypotheses are proposed it is impossible to predict which will turn out to be revolutionary and which ridiculous. The only safe approach is to let all see the light and to let all be discussed, experimented upon, vindicated or destroyed. I hope the journal will provide a new battlefield open to all on which ideas can be tested and put through the fire."[10] In its first edition, Medical Hypotheses published articles from its editorial review board member, virologist Frank Macfarlane Burnet, in vitro fertilization pioneer Ian Johnston, Gerald Kolodny of Beth Israel Medical Center, and Tom Tenforde, later chief scientist of the United States Department of Energy.[10]

After Horrobin's death Bruce G. Charlton, a professor of evolutionary psychology at the University of Newcastle upon Tyne and theoretical medicine at the University of Buckingham, became the editor,[11] making publication decisions with the informal assistance of an advisory board. Horrobin had described Charlton as "the only person I really trust to take it over and run it in an open-minded fashion".[12] Notable members of the advisory board included behavioral neurologist António Damásio, cognitive neuroscientist Vilayanur S. Ramachandran, surgical pioneer Roy Calne, psychiatrist David Healy, philosopher David Pearce, and the Nobel laureate Arvid Carlsson.[13] Mehar Manku became the editor of Medical Hypotheses after Charlton was fired in 2010.[14]

Medical Hypotheses was initially published by Eden Press. Elsevier has been its publisher since 2002.

Abstracting and indexing

The journal is abstracted and indexed in the Science Citation Index, Index Medicus/MEDLINE/PubMed, BIOSIS Previews, Chemical Abstracts, Elsevier BIOBASE/Current Awareness in Biological Sciences, Current Contents/Clinical Medicine, Current Contents/Life Sciences, and EMBASE/Excerpta Medica.[3]

Research

The most widely cited article[15] from Medical Hypotheses was published in 1991 by Ronald S. Smith in which he proposed the macrophage theory of depression as an alternative to the monoamine theory of depression.[16][17][18] Other famous articles featured in the journal include the proposal from Jarl Flensmark of Malmo, Sweden, that schizophrenia may be caused by wearing heeled shoes,[19] and an article from Svetlana Komarova of McGill University positing that facial hair may play a role in preventing the development of cancer.[20]

In what navel lint "became an instant classic".[4][24]

In 2007, journalist Roger Dobson published a book in which he collected and described 100 Medical Hypotheses articles called Death Can Be Cured.[25][26]

Peer review debate

Horrobin began the journal in response to what he viewed as the limitations of peer review.[4] He wrote, "The primary criteria for acceptance are very different from the usual journals. In essence what I look for are answers to two questions only: Is there some biological plausibility to what the author is saying? Is the paper readable? We are NOT looking at whether or not the paper is true but merely at whether it is interesting."[27] According to physiologist John Stein, Horrobin believed from his days as an undergraduate that peer review encourages adherence to currently accepted ideas at the expense of innovation.[28] Also neuroscientist Vilayanur Ramachandran, who is on the journal's editorial review board, told Science: "There are ideas that may seem implausible but which are very important if true. This is the only place you can get them published."[4]

AIDS denialism papers and fallout

In 2009, the journal's publisher, Elsevier, withdrew two articles written by AIDS denialists that had been accepted for publication. One of the withdrawn articles, written by Peter Duesberg and David Rasnick, claimed that there is "yet no proof that HIV causes AIDS" and was not responsible for deaths in South Africa that another paper had attributed to it and misrepresented the results of medical research on antiretroviral drugs.[21][29] The publisher stated that the articles "could potentially be damaging to global public health. Concern has also been expressed that the article contains potentially libelous material. Given these important signals of concern, we judge it correct to investigate the circumstances in which this article came to be published online."[29]

The withdrawal followed a campaign by scientists who criticised the articles' factual accuracy and the process behind their acceptance.[21][30] A group of 20 HIV scientists and advocates contacted the National Library of Medicine to request that the journal be removed from the MEDLINE database alleging that the journal lacked scientific rigor and had become a "tool for the legitimization of at least one pseudoscientific movement AIDS denialism."[6] Economist Nicoli Nattrass wrote in an article in AIDS and Behavior that "Medical Hypotheses has long been a source of concern in the scientific community because the articles are not peer-reviewed," and that the National Library of Medicine had been requested to review the journal "for de-selection from PubMed on the grounds that it was not peer-reviewed and had a disturbing track record of publishing pseudo-science."[5]

As a result of the controversy, Science reported that Elsevier had asked that the journal's editor either raise the standards of review or resign.[31] A review panel convened by Elsevier recommended that Medical Hypotheses adopt some form of peer review to avoid publication of "baseless, speculative, non-testable and potentially harmful ideas". Editor Bruce Charlton said that peer review went against the journal's 30-year history and is not supported by either him or the journal's editorial board.[2] Elsevier reportedly told Charlton that his position would not be renewed at the end of the year, and Charlton said he would not resign.[11] On May 11, 2010 Bruce Charlton announced on his blog that he "was sacked" by Elsevier.[32]

Of the journal's 19 editorial board members, 13 wrote to Elsevier to protest the decision to change the journal's editorial policies.[4] The group of scientists wrote that not having peer review "is an integral part of our identity, indeed our very raison d'être," and they would resign their positions if it was instituted.[4] One of the members, David Healy of the University of Cardiff School of Medicine, said that the review board members' letter was "a defense of Bruce, not of the Duesberg paper."[4] In contrast, board member António Damásio said that the paper should not have been published on the journal's website.[4]

In June 2010, Elsevier announced the appointment of Mehar Manku as the new editor,[14] and stated that "(s)ubmitted manuscripts will be reviewed by the Editor and external reviewers to ensure their scientific merit. All reviewers will be fully aware of the Aims and Scope of the journal and will be judging the premise, originality and plausibility of the hypotheses submitted." Manku was previously the Editor of Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids,[7] another journal founded by Horrobin.[33]

References

  1. ^ "Does Manganese Inhaled From The Shower Represent A Public Health Threat?".  
  2. ^ a b Corbyn, Zoë (23 January 2010). "Publisher attempts to rein in radical medical journal".  
  3. ^ a b "Medical Hypotheses". Elsevier. 2008-07-31. Retrieved 2008-08-01. 
  4. ^ a b c d e f g h i Enserink, Martin (8 March 2010). "Elsevier Fires Journal Editor Over Paper Saying HIV Doesn't Cause AIDS".  
  5. ^ a b c Nattrass, Nicoli (2009). "Still Crazy After All These Years: The Challenge of AIDS Denialism for Science". AIDS and Behavior 14 (2): 248–51.  
  6. ^ a b Abdool Karim SS, et al. (August 5, 2009). "Letter to the National Library of Medicine Literature Selection Technical Review Committee" (PDF). Aidstruth.org. Retrieved December 8, 2009. 
  7. ^ a b http://www.elsevier.com/wps/find/authored_newsitem.cws_home/companynews05_01563
  8. ^ "David Horrobin: Champion of evening primrose oil"
  9. ^ Marks, Naomi (2003). "Was BMJ dead wrong to print critical obituary?" (PDF). Canadian Medical Association Journal 169 (1): 54.  
  10. ^ a b Horrobin, David F. (1975). "Ideas in biomedical science: Reasons for the foundation of Medical Hypotheses". Medical Hypotheses 1 (1): 1–2.  
  11. ^ a b "Elsevier Fires Journal Editor Over Paper Saying HIV Doesn't Cause AIDS".  
  12. ^ http://medicalhypotheses.blogspot.co.uk/2011/03/david-horrobins-letter-handing-over.html
  13. ^ editorial board"Medical Hypotheses". Elsevier. 2008-07-31. Retrieved 2008-08-01. 
  14. ^ a b "New Medical Hypotheses Editor Promises Not to Stir Up Controversy" Martin Enserink, ScienceInsider, 25 June 2010.
  15. ^ according to Web of Science
  16. ^ Dantzer, Robert (1999). Cytokines, Stress, and Depression. Springer. pp. v, 259.  
  17. ^ Song, Cai (2000). Fundamentals of Psychoneuroimmunology. John Wiley and Sons. p. 88.  
  18. ^ Rapaka, Rao S. (2008). Drug Addiction: From Basic Research to Therapy. Springer. p. 206.  
  19. ^ Abrahams, Marc (15 November 2004). "Heel thyself".  
  20. ^ Komarova, Svetlana V. (2006). "A moat around castle walls". Medical Hypotheses 67 (4): 698–701.  
  21. ^ a b c Goldacre, Ben (11 September 2009). "Peer review is flawed but the best we've got".  
  22. ^ Zarrintan, Sina (2008). "Ejaculation as a potential treatment of nasal congestion in mature males". Medical Hypotheses 71 (2): 308.  
  23. ^ Fakhree, Mohammad Amin Abolghassemi (2008). "Ejaculation as a treatment for nasal congestion in men is inconvenient, unreliable and potentially hazardous". Medical Hypotheses 71 (5): 809.  
  24. ^ Sawer, Patrick (28 February 2009). "Revealed: The secrets of belly button fluff". The Daily Telegraph (London). 
  25. ^ Abrahams, Marc (25 August 2009). "Gentlemen prefer blondes: fact?". UK: The Guardian. Retrieved 2010-03-09. 
  26. ^ Charlton, Bruce G. (2008). "A book of ideas collected from Medical Hypotheses: Death can be cured by Roger Dobson". Medical Hypotheses 70 (5): 905–9.  
  27. ^ http://medicalhypotheses.blogspot.co.uk/2011/03/david-horrobins-letter-handing-over.html
  28. ^ Stein, John (2004). "David Horrobin (1939–2003): A memoir". Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids 70 (4): 339–43.  
  29. ^ a b Duesberg, Peter H.; Nicholson, Joshua M.; Rasnick, David; Fiala, Christian; Bauer, Henry H. (2009). "WITHDRAWN: HIV-AIDS hypothesis out of touch with South African AIDS - A new perspective". Medical Hypotheses.  
  30. ^ AIDSTruth.org
  31. ^ Martin Enserink, Elsevier to Editor: Change Controversial Journal or Resign. Science, March 8, 2010
  32. ^ http://medicalhypotheses.blogspot.com/2010/05/rip-medical-hypotheses.html
  33. ^ Richmond, C. (2003). "David Horrobin". BMJ 326 (7394): 885.  
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.