People's Daily Online

Not to be confused with Peoples Daily.

People's Daily
人民日报
PRC was established)
Type Daily newspaper
Owner Communist Party of China
Publisher Central Committee of the Communist Party of China
Founded 15 June 1948
Language Chinese
Headquarters No. 2 Jintai Xilu, Chaoyang District, Beijing
Official website

english.peopledaily.com.cn (English)

Simplified Chinese)
Template:Chinese

The People's Daily is a daily newspaper in the People's Republic of China. The paper is an organ of the Central Committee of the Communist Party of China (CPC), published worldwide with a circulation of 3 to 4 million. In addition to its main Chinese-language edition, it has editions in English, Japanese, French, Spanish, Russian, Arabic and Korean. Similar to Pravda's relationship with the Soviet Union, the newspaper provides direct information on the policies and viewpoints of the Party.[1]

History

The paper was established on 15 June 1946 and was published in Pingshan, Hebei, until its offices were moved to Beijing in March 1949. Ever since its founding, the People's Daily has been under direct control of the Party's top leadership. Deng Tuo and Wu Lengxi served as editor-in-chief from 1948–1958 and 1958–1966, respectively, but the paper was in fact controlled by Mao's personal secretary Hu Qiaomu.

During the Cultural Revolution, the People's Daily was one of the few sources of information from which either foreigners or Chinese could figure out what the Chinese government was doing. During this period, an editorial in the People's Daily would be considered an authoritative statement of government policy and was studied nationwide.

Newspaper articles in the People's Daily are often not read for content so much as placement. A large number of articles devoted to a political figure or idea is often taken as a sign that the mentioned official is rising.

Editorials in the People's Daily are also regarded both by foreign observers and Chinese readers as authoritative statements of government policy. Distinction is made between editorials, commentaries, and opinions. Although all must be government approved, they differ sharply on the amount of official authoritativeness they contain. For example, although an opinion piece is unlikely to contain views that are opposed to those of the government, it may express a viewpoint, or it may contain a debate that is still under consideration and may reflect only the opinions of the writer. By contrast, an official editorial, which is rather infrequent, means that the government has reached a final decision on an issue.

During the Tiananmen Square Protests of 1989, the People's Daily editorial of 26 April, which condemned "unlawful parades and demonstrations," marked a significant moment in the newspaper's history.[2] The editorial increased tension between the government and protesters, and top CPC leaders argued about whether to revise it.

Since the mid-1990s, the People's Daily has faced a decline of governmental subsidies combined with increasing competition from international news sources and Chinese tabloids. As part of its effort to modernize, it began an online edition in 1997, and the web bulletin forums, such as the Strengthening Nation Forum in the Chinese edition, has been known for their surprisingly candid content. The complexity of the People's Daily's situation can be seen by the fact that it is a dot-com, with banner advertising for washing machines and Coca-Cola next to banners promoting the Communist Party of China.

The People's Daily is also responsible for the publication Global Times,[3] and hosts the Strengthening Nation Forum on its website.[4]

The internet new portal of People's Daily includes pages in Arabic, French, Russian, Spanish, Japanese and English. In comparison to the original Chinese version, the foreign language version offer less in-depth discussion of domestic policies and affairs and more editorial about China's foreign policies and motives, often explaining China's positive intentions.[5] In addition, the portals runs an English page dedicated to Tibet, which can be understood as means to show China's positive attitude towards the province, which has become a major point of controversy worldwide.

The People's Daily also maintains a multilingual internet presence; and established the People's Daily Online (人民网) in 1997 and the search engine Jike (即刻 "immediately") in 2010.[6][7] A 2013 article in Foreign Policy says, "Almost three years and dozens of millions of dollars later, Jike has become an Internet joke, the object of mockery among Chinese netizens."[8]

Former and present chief officers

  • Zhang Panshi (张磐石)
  • Hu Qiaomu (胡乔木)
  • Fan Changjiang (范长江)
  • Deng Tuo (邓拓)
  • Hu Jiwei (胡绩伟)
  • Qin Chuan (秦川)
  • Qian Liren (钱李仁)
  • Gao Di (高狄)
  • Shao Huaze (邵华泽)
  • Bai Keming (白克明)
  • Xu Zhongtian (许中田)
  • Wang Chen (王晨)
  • Zhang Yannong (张研农) (incumbent)

See also

References

Further reading

  • Wu Guoguang. "Command Communication: The Politics of Editorial Formulation in the People's Daily". China Quarterly 137:194–211.
  • People's Daily. "人民日报基本情况" ("Basic facts about the People's Daily"), 2003-05-14.

External links

  • Home Page (Chinese)
    • English Edition
  • Newseum website
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.