World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Radio Bremen

Logo of Radio Bremen
Radio Bremen's headquarters building

Radio Bremen (RB), Germany's smallest ARD.

Contents

  • History 1
  • Finances 2
  • Programming 3
    • Television 3.1
    • Radio 3.2
  • Transmitters 4
    • Directors 4.1
  • See also 5
  • References 6
  • External links 7

History

Radio Bremen began transmitting a daily programme on AM radio on 23 December 1945 under the post-war occupation of Germany by the Allied powers. Although located in an enclave entirely surrounded by the British Zone of occupation, the city of Bremen belonged, together with Bremerhaven, to the American Zone, and radio broadcasting was therefore overseen by the American command. In 1949 Radio Bremen was chartered to be the public-law broadcaster serving the city-state Free Hanseatic City of Bremen and became a founding member of ARD in 1950.

Finances

Every household in Germany is lawfully bound to pay 17,50 Euro per month as so called "Rundfunkbeitrag" (broadcast contribution).[1] These fees are not collected directly by Radio Bremen but by the ARD, its members, ZDF and Deutschlandfunk.

Programming

Television

  • Radio Bremen produces and provides programmes for the nationwide television network "Das Erste" (The First).
  • Radio Bremen, together with NDR and the former SFB, began to broadcast on a regional network on 4 January 1965. The name of the network was originally "Nord 3" ("North 3"), later renamed "Norddeutsches Fernsehen N 3" ("North German Television N3"). Since December 2001 the network is known as "NDR Fernsehen" ("North German Broadcasting: Television"). As of that change, and until 2005, productions of Radio Bremen carry their own logo, when transmitted on the network.
  • On 1 January 2005 Radio Bremen began to broadcast its own regional station: "Radio Bremen TV" (RB-TV). Besides the regional programming there continues to be cooperation with NDR.
  • Radio Bremen and NDR produce a combined teletext service called NDR-Text. Until December 2001 it was known by the name "Nord-Text" ("North-Text").

Radio

  • Radio Bremen maintains and transmits on two radio networks. These are known as "Bremen Eins" (Bremen One) and "Bremen Vier" (Bremen Four). Programming on Bremen One consists mostly of oldies, geared to adults, and includes daily news in the local dialect, known as "Bremer Platt". Programming on Bremen Four consists of current hits, geared to the present day youth.
  • Radio Bremen also produces two other programmes together with other public broadcasters: Nordwestradio (Northwest radio) is produced in conjunction with NDR, and Funkhaus Europa is produced with WDR.

Transmitters

The only transmission site operated by Radio Bremen today is the mediumwave transmitter at Leher Field. The FM and TV signals (including DVB-T) are broadcast in Bremen from the Bremen-Walle Telecommunication Tower, which is operated by Deutsche Telekom. Another transmitter, also operated by Deutsche Telekom, is used in Bremerhaven.

Directors

  • 1946–1957: Walter Geerdes
  • 1957–1968: Heinz Kerneck
  • 1968–1973: Hans Abich
  • 1973–1974: Klaus Bölling
  • 1974–1985: Gerhard Schröder
  • 1985–1999: Karl-Heinz Klostermeier
  • 1999–2009: Heinz Glässgen
  • 1 August 2009–present: Jan Metzger

See also

References

  1. ^ http://www.rundfunkbeitrag.de/informationen/aktuelles/informationen_zur_beitragssenkung/index_ger.html

External links

  • Radio Bremen
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.