World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Radio Marti

Article Id: WHEBN0004067346
Reproduction Date:

Title: Radio Marti  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: United States embargo against Cuba, Shortwave broadcasting in the United States, Boot Key, Radio jamming, September 1981, Enrique Ros, Charles Z. Wick, El Nuevo Herald, WMXC, 1180 AM
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Radio Marti

Radio y Televisión Martí
Type Radio, television, Internet
Country United States
Availability Cuba, United States
Launch date May 20, 1985 (radio)
March 27, 1990 (TV)

Radio y Televisión Martí is a radio and television broadcaster based in Miami, Florida, financed by the United States Government (Broadcasting Board of Governors), which transmits anti-Castro propaganda to Cuba in Spanish. Its broadcasts can also be heard and viewed in the United States.

Radio Martí

History

In the early 1980s, the U.S. Government planned to create a radio station to be known as Radio Free Cuba, modeled on Radio Free Europe/Radio Liberty, the mission of fighting communism in the hope of hastening the fall of Cuban President Fidel Castro. The station – renamed Radio Martí after Cuban writer José Martí, who had fought for Cuba's independence from Spain and against U.S. influence in the Americas – was established in 1983 by President Ronald Reagan at the urging of Jorge Mas Canosa. Existing North American broadcasters objected strenuously to the establishment of Radio Martí, fearing that its broadcasts would lead Cuba to retaliate by jamming existing commercial medium-wave broadcasts from Florida.

On May 20, 1985, Radio Martí began broadcasts to Cuba from the United States. The first day of broadcasting was chosen to commemorate the 83rd anniversary of Cuba's independence from United States rule on May 20, 1902. The fears of broadcasters proved well-founded, when Cuba-based transmitters briefly broadcast powerful signals on the medium-wave band in 1985, disrupting U.S. AM radio station broadcasts in several states. Cuba continues to broadcast interference against U.S. broadcasts specifically directed to Cuba in attempts to prevent them from being received within Cuba.

After the collapse of the Soviet Union at the end of 1991, the budget for all U.S.-government-run foreign broadcasters, with the exception of Radio Martí, was sharply reduced. In 1996, Radio Martí's studios were moved from Washington, D.C. to Miami, Florida. The move, in addition to placing the station's studios closer to its target audience, also underscored its growing independence from the Voice of America, another U.S.-government-run foreign broadcaster with which Radio Martí had previously shared studios.

Radio Martí today

Today, Radio Marti broadcasts a 24-hour radio program over short-wave transmitters in Delano, California, and Greenville, North Carolina, and a medium-wave transmitter in Marathon, Florida (GC: 24°41′58″N 81°5′19″W / 24.69944°N 81.08861°W / 24.69944; -81.08861). Its studios are located in Miami, Florida. Cuba jams both the medium-wave and shortwave signals, but the shortwave program is heard in Canada and throughout Central America and South America. On occasion, the medium-wave transmitter at 1180 kHz can be heard as far north as Washington, D.C.

An hour of Radio Martí's news programs are carried each night, midnight to 1:00AM, by Miami's most popular Spanish-language station, Radio Mambi ([2]

Radio Martí operates with about 100 employees and a budget of $15 million. Its mission, in its own words, is to provide "a contrast to Cuban media and provide its listeners with an uncensored view of current events." Former prisoners in Cuba and Cuban exiles often speak on Radio Martí, and on Saturdays a Spanish-language version of the U.S. president's weekly radio address, as well as the opposition's response, are transmitted.

There is much debate about the effectiveness of these broadcasts. As with Radio Free Europe during the Cold War, there is no way to judge the station's true audience through the usual listener surveys. Thus, the actual number of listeners is open to speculation. However, after the fall of the communist Soviet satellite governments of Eastern Europe in 1989 and of the Soviet Union itself at the end of 1991, a Hoover Institution conference reviewing reports from citizens in newly independent Russia, Poland, Czechoslovakia, Hungary, and other countries tended to substantiate the effectiveness of RFE and U.S. Voice of America broadcasts both in providing information and bolstering democratic movements within those countries, despite attempts at electronic jamming and counter-propaganda,[1] and supporters of Radio Martí hope that it is achieving similar success in Cuba.

Radio Martí is an element of the International Broadcasting Bureau (IBB). The sister elements of Radio Martí in the IBB are TV Martí, Voice of America (VoA), Radio Sawa, Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), and Radio Free Asia. The IBB and the Broadcasting Board of Governors are independent federal entities spun off from the now defunct United States Information Agency.

TV Marti

History

In 1990, the U.S. Government created TV Martí to broadcast television programming to Cuba. It began broadcasting on March 27, 1990, beaming daily programs in Spanish via a transmitter affixed to an aerostat balloon – nicknamed "Fat Albert" by people in the area – tethered 10,000 feet (3,048 m) above Cudjoe Key, Florida.[2] Weather affected the broadcasts; "Fat Albert" sometimes was hauled down because of high winds, once broke loose and drifted into the Everglades in 1991, and was destroyed by Hurricane Dennis in 2005. After the aerostat's destruction, TV Martí in October 2006 began to use fixed-wing aircraft to transmit its signals, first a military C-130 Hercules which proved too expensive to operate, and then two smaller planes flying a figure-eight pattern off Key West, Florida. One of these aircraft has since been retired.[3]

The first TV Martí broadcasts took place in the very early morning hours to avoid interference with Cuban domestic television programming. This combined with Cuban jamming of the signal has led to low viewership of TV Martí in Cuba, where, according to a U.S. official who was stationed in Havana in the station's early days, it is known as La TV que no se ve ("The TV that can't be seen"). U.S. Government telephone surveys in 1990, 2003, 2006, and 2008 reported Cuban viewership of TV Martí of less than one percent; the U.S. Government ceased the surveys after 2008, claiming that obtaining accurate Cuban domestic television viewership statistics was too difficult.[3]

Despite the frequent reports of its low viewership in Cuba, TV Martí's defenders cited continuing Cuban government jamming of its signal as evidence of its importance, and U.S. Government funding of it continued, with TV Martí broadcasting daily programs in Spanish. In 2012, the administration of President Barack Obama finally asked the United States Congress to cease funding of the program, but Congress nonetheless continued to provide money for it.[3]

TV Martí today

Like Radio Martí, TV Martí is an element of the International Broadcasting Bureau. TV Marti airs half-hour early and late evening newscasts which a low-power Miami DirecTV, which is pirated by many people in Cuba, also carries TV Martí.

In May 2013, the U.S. Congress finally eliminated funding for the operation of Aero Martí, the lone aircraft still committed to TV Martí broadcasts. However, funding for the preservation and maintenance of the plane continues, and it remains in storage in a hangar in Cartersville, Georgia, ready to return to service if funding of its operations resumes.[3]

Controversy and legality

Fabio Leite, Deputy Director of the Radiocommunications Office of the [4] The Cuban government also has insisted the penetration of their airwaves violates international law. This claim has not been elucidated; however, Cuba responds to these broadcasts by jamming the signals.

The Radio Martí broadcasts are directed at Cuba, but can be picked up throughout North, Central, and South America when Cuba is not jamming them. However, Radio Martí programs cannot be specifically directed at U.S. citizens under the same law that restricts Voice of America broadcasts.[5]

On November 15, 2007, delegates to the World Radiocommunication Conference 2007 declared illegal the U.S. government's use of airplanes to beam the signals of Washington-funded Radio and Television Marti into Cuba, stating "A radio broadcasting station that functions on board an aircraft and transmits only to the territory of another administration without its agreement cannot be considered in conformity with the radio communications regulations." [7]

A report by the U.S. [8]

According to a January 10, 2007 episode of the news and commentary program Democracy Now!, Citizens for Responsibility and Ethics (CRE) called for a congressional investigation into the legality of broadcasting Radio and TV Martí over commercial airwaves from southern Florida. The group states that the Bush administration has reached an agreement with two south Florida commercial Spanish-language TV and radio stations to broadcast the TV Martí program, which the CRE accuses the US government of illegally paying the station $200,000 to air the Radio Martí program daily for six months, citing that U.S law prohibits broadcasting of propaganda inside the country.

Democracy Now! went on to state that a senior TV Martí executive was indicted by federal prosecutors for providing kickbacks in trade for certain contracts and the inspector general's office has launched a review into the operations of the Office of Cuba Broadcasting which oversees Martí. In addition, the program indicates that Massachusetts Congressman William Delahunt has also promised to hold hearings on TV Martí.

See also

Cuba portal

References

  • Martí Noticias, website of TV and Radio Martí, http://www.martinoticias.com/
  • International Broadcasting Bureau, http://www.ibb.gov/
  • Broadcasting Board of Governors, http://www.bbg.gov/
  • Radio and TV Marti Guns After Castro - Council on Hemispheric Affairs, http://www.coha.org/2006/03/29/radio-and-tv-marti-washington-guns-after-castro-at-any-cost/
  • Democracy Now!, http://www.democracynow.org

External links

  • Radio Martí Website (Spanish)
  • Academics International Studies (English)
  • Radio Martí and martinoticias.com YouTube page (Spanish)
  • TV Martí Noticias YouTube page (Spanish)Template:US Shortwave Radio

Template:Broadcasting Board of Governors

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.