World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Sender Freies Berlin

Article Id: WHEBN0004095736
Reproduction Date:

Title: Sender Freies Berlin  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Tatort, Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg, Rundfunk Berlin-Brandenburg, Rundfunk der DDR, Paul Kuhn (band leader)
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Sender Freies Berlin

Sender Freies Berlin (German)
Type Broadcast radio and television
Country Germany
First air date
1 June 1954
Broadcast area
West Berlin up to 1991, then all of Berlin from 1992 to 2003.
Dissolved Merged on 1 May 2003 with Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB), to form Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB).

Sender Freies Berlin (SFB) (English: Radio Free Berlin) was the ARD public radio and television service for West Berlin from 1 June 1954 until 1990 and for Berlin as a whole from German reunification until 30 April 2003. On 1 May 2003 it merged with Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg to form Rundfunk Berlin-Brandenburg.

Contents

  • History 1
    • Pre-war 1.1
    • Post-war 1.2
    • East German uprising 1.3
    • Third Programmes 1.4
  • 1989–2003 2
    • Merger 2.1
  • SFB stations 3
    • Television 3.1
      • Joint operations 3.1.1
      • Own network 3.1.2
    • Radio 3.2
  • Directors-General 4
  • References 5
  • External links 6

History

Pre-war

In 1922, the Deutsche Stunde, Gesellschaft für drahtlose Belehrung und Unterhaltung mbH (German Society for Wireless Instruction and Entertainment Limited) was formed to promote the new science of radio broadcasting and reception. This institution began broadcasting on 29 October 1923 from Berlin.

In 1933, German broadcasting was brought under Nazi state control and the station became Reichssender Berlin, part of the national Großdeutscher Rundfunk, controlled by Dr Goebbels. The station was closed by the Allies at the end of the Battle of Berlin that brought the End of World War II in Europe.

Post-war

In the post-war four-power occupation of Germany, the British Control Commission appointed Hugh Greene to restart German broadcasting in the British Zone. The first station on-air was Radio Hamburg. This was followed by the setting up of Nordwestdeutscher Rundfunk (NWDR) as the broadcasting corporation for the entire British Zone and for Berlin. Similarly, the United States created Rundfunk im amerikanischen Sektor (RIAS) for their zone in Berlin.

In 1948, NWDR was transferred to German control (RIAS remained American-controlled).

In 1950, NWDR began two second radio services in its area on FM, NDR2 in the north and WDR2 in the west. In 1952, NWDR pioneered the launching of 625-line television broadcasting in (West) Germany.

East German uprising

In June and July 1953, a strike by construction workers in the German Democratic Republic (GDR) led to an uprising of the people of the communist state which was violently put down by Soviet forces and the Volkspolizei.

The government of the GDR accused RIAS of fanning the flames of the uprising and reporting inaccurately. This led to calls for West Berlin to have its own independent broadcaster as in the other Länder.

A law was passed to establish this new broadcaster, which came into force on 12 November 1953, separating West Berlin from NWDR. The new Sender Freies Berlin began broadcasting two services, SFB1 and SFB2 on 1 June 1954, and joined the ARD in September 1954.

SFB began broadcasting the ARD's television service in 1958

SFB's radio and television signals as well as covering West Berlin were receivable in many parts of East Germany similarly East German radio and television were receivable throughout West Berlin.

Third Programmes

Sender Freies Berlin TV Center

On 1 October 1962 SFB and Norddeutscher Rundfunk (NDR) began broadcasting the high-culture and classical music Drittes Programm (Third Programme), modeled on the British BBC Third Programme. This was joined by a service for immigrant workers on 1 June 1973, and became a separate service known as SFB3 on 1 April 1979.

On 4 January 1965, a third public television service was started, joining ARD (Das Erste) and ZDF. SFB and Radio Bremen both relayed the service provided by NDR – Nord 3 (later N3). The best known programme on Nord 3 was "KONTRASTE", a political magazine that concentrated on developments in the Eastern bloc.

N3's teletext service, Nordtext (later NDR-Text), carried information for West Berlin.

1989–2003

With the fall of the Berlin Wall in 1989, and the subsequent German reunification in 1990, Berlin was left with duplicate broadcasting outlets from the two administrations – SFB from the west and Berliner Rundfunk (radio) and Fernsehen der DDR (DDR, later DFF) (television) from the east.

On 1 January 1992, SFB became the public broadcasting company for the whole of reunited Berlin. However, SFB had long had a significant audience in East Berlin for some time before reunification. The radio station SFB1 became Berlin 88,8 (later 88acht and now radioBerlin 88,8). In October 1992, the N3 television service was replaced by the SFB service B1, later SFB1.

The GDR's national television service was closed and replaced by four ARD regions: an expanded NDR in the north; the continuing SFB in Berlin; and the new Mitteldeutscher Rundfunk (MDR) in the south and Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB – East German Broadcasting – Brandenburg) in the east.

On 22 February 1993, the SFB began a joint venture with the new ORB to create Radio BZWEI, a news and information service for the east of the country aimed at 25 to 50-year-old listeners. On 1 March 1993, the two broadcasters launched Fritz, a radio station for young people.

On 18 September 1994, SFB launched RADIOmultikulti (SFB4), a service for foreign nationals and immigrants to Germany. This was joined by InfoRADIO, a SFB/ORB joint venture news station, on 28 August 1995.

In 1995 the Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg in coalition with the Sender Freies Berlin started their Internet radio streaming service Info-Radio on Demand.[1]

On 3 October 1997, SFB and ORB launched RADIOkultur, a cultural station taking up much of the programming of SFB3, with an emphasis on classic, world, jazz and new music and politics.

Merger

Having co-operated on many of services, SFB and ORB merged on 1 May 2003 to form Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB).

SFB stations

Television

Joint operations

  • Das Erste – ARD joint channel
  • Phoenix – ARD and ZDF joint events channel
  • KI.KA – ARD and ZDF joint children's channel
  • Arte – French-German culture channel
  • 3sat – ARD, ZDF, ORF, and SRG joint highbrow channel

Own network

  • SFB1 (formerly B1) – "third" television channel for Berlin

Radio

  • Berlin 88,8 (later 88acht and now radioBerlin 88,8) – local radio for Berlin
  • RADIOmultikulti – station for foreign workers and immigrants
  • Fritz – youth radio (in co-operation with ORB)
  • INFOradio – information station (in co-operation with ORB)
  • RADIOkultur – culture station (in co-operation with ORB)
  • radioEINS – entertainment station (in co-operation with ORB)

Directors-General

  • 1954–1957: Alfred Braun
  • 1957–1960: Walter Geerdes
  • 1961–1968: Walter Steigner
  • 1968–1978: Franz Albert Barsig
  • 1978–1983: Wolfgang Haus
  • 1983–1986: Lothar Loewe
  • 1986–1989: Günter Herrmann
  • 1989–1997: Dr Günther von Lojewski
  • 1998–2003: Horst Schättle

References

  1. ^ "Internetradio". WorldHeritage.org. Retrieved 9 February 2012. 

External links

  • Official site of Sender Freies Berlin (redirect to RBB)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.