World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Večernje novosti

 

Večernje novosti

Вечерње Новости
Večernje novosti
Type Daily newspaper
Format Berliner
Owner(s) Novosti AD
Editor Ratko Dmitrović (acting)
Founded 16 October 1953 (1953-10-16)
Political alignment Nationalist and conservative[1]
Headquarters Trg Nikole Pašića 7,
11000 Belgrade,
Serbia
Circulation 160,000 weekdays
200,000 Sunday
Website www.novosti.rs

Večernje novosti (Serbian Cyrillic: Вечерње новости; English: Evening News) is a Serbian daily tabloid newspaper.[2] Founded in 1953, it quickly grew into a high-circulation daily. Novosti (as most people call it for short) also employs foreign correspondents spread around 23 national capitals around the globe.

Contents

  • History 1
    • Early history 1.1
    • Yugoslav wars 1.2
    • Post-war history 1.3
  • See also 2
  • References 3
  • External links 4

History

Early history

It first appeared on stands on October 16, 1953, edited by Slobodan Glumac, who set the newspaper's tone for years to come. Housing an extensive network of journalists and contributors, the paper reported and commented on various issues and events according to its mantra: fast, brief and clear.

In mid-1980s Novosti got a big scoop by publishing the old files of the State Commission for War Crimes, which shed new light on Austrian president Kurt Waldheim's involvement in war crimes during World War II. The file F-25572 dated November 17, 1947, which Novosti published for the first time gave new details of Waldheim's whereabouts in Yugoslavia during the war.

In September 1986, parts of the SANU Memorandum were published by Večernje novosti.[3]

Yugoslav wars

Uroš Predić's painting presented as actual photograph of "Serbian boy whose whole family was killed by Bosnian Muslims", published by Večernje novosti during Bosnian War.[4]

Though it is one of the region's longest enduring newspapers, it is also remembered for its association with the regime of Slobodan Milošević. During the years leading up to the dictator's overthrow, Novosti was one of his main mouthpieces. Loyalty to his regime was the most important job requirement at the paper in this period. Through party installed apparatchiks like Dušan Cukić (then editor-in-chief), Milošević was able to control the paper and use it to espouse propaganda.

Večernje novosti featured a doctored photo of Milošević's pre-election town meeting in Berane on the cover of its September 21, 2000 edition. The same cluster of trees and people can be spotted on the right and the left of the photomontage. With only a week away from the presidential elections and Milošević trailing behind the opposition, the newspaper made it appear as if over 100,000 supporters came to the meeting. However, independent media reported only 15,000 people were present.[5]

Post-war history

On February 4, 2006, retired basketball ace Vlade Divac expressed his desire to invest in Novosti, perhaps even buy the majority stake, but decided to lie low until the paper's complex ownership structure disputes are resolved.[6][7]

There was also an initial interest from two media conglomerates, WAZ-Mediengruppe and Northcliffe Media, a division of Daily Mail and General Trust in buying a stake in Večernje novosti.[8]

See also

References

  1. ^ Human Rights and Collective Identity: Serbia 2004 (PDF). Belgrade: Helsinki Committee for Human Rights in Serbia. 2005. p. 420.  
  2. ^ Malović, Stjepan; Gary W. Selnow (2001). The People, Press, and Politics of Croatia. Greenwood Publishing Group. p. 55.  
  3. ^ http://books.google.com/books?id=KfbI4e1q1yEC&pg=PA322
  4. ^ Ratna instalacija: Falsifikat "Večernjih novosti" u ulju
  5. ^ "Media by Milosevic". PBS. Retrieved 13 February 2010. 
  6. ^ http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=4&status=jedna&vest=85038&datum=2006-02-05
  7. ^ http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2006&mm=02&dd=04&nav_id=187538
  8. ^ http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=4&status=jedna&vest=85522&datum=2006-02-17

External links

  • Official website


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.