World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

El Espectador

El Espectador
El Espectador
El Espectador front page, 18 September 2008 issue
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Julio Mario Santo Domingo
Publisher Fidel Cano Correa
Editor Jorge Cardona
Editor-in-chief Élber Gutiérrez Roa
Founded 22 March 1887
Political alignment Centre-left
Language Spanish
Headquarters Comunican S. A.
Avenida El Dorado 69-76
Bogotá, Colombia
Circulation 50,000 (Mon–Sat)[1]
190,000 (Sun)[1]
ISSN 0122-2856
OCLC number 436626557

El Espectador (meaning "The Spectator") is a newspaper with national circulation within Colombia, founded by Fidel Cano Gutiérrez on 22 March 1887 in Medellín and published since 1915 in Bogotá. It changed from a daily to a weekly edition in 2001, following a financial crisis, and became a daily again on 11 May 2008,[2][3] a comeback which had been long rumoured,[4][5] in tabloid format (28 x 39.5 cm). From 1997 to 2011 its main shareholder was Julio Mario Santo Domingo.[6]

It is the oldest newspaper in Colombia. Since its first issue its motto has been "El Espectador will work for the good of the country with liberal criteria and for the good of the liberal principles with patriotic criteria". It was initially published twice a week, 500 issues each. It defined itself as a "political, literary, news and industrial newspaper". Years later it became a daily and in 2001 became a weekly. Since then, the paper uses the slogan "El Espectador. Opinion is news", implying it now focuses in opinion articles, not in breaking news. This focus was kept when it regained its daily format on 11 May 2008.[7]

According to the latest Estudio General de Medios (EGM – Segunda Ola 2007 (II-2007)), El Espectador has 687,900 readers every week.[8] It is a member of the Inter American Press Association and the Asociación de Diarios Colombianos (ANDIARIOS).

In 2007, its publisher Fidel Cano Correa said he did not agree with current President Álvaro Uribe Vélez's personal behaviour and government style, but he specified that was his own position and not the newspaper's.[9]


  • History 1
  • Journalism of ideas 2
  • Guillermo Cano's murder 3
  • Defence of the freedom of the press 4
  • El Espectador in the 21st century 5
    • Presence on the web 5.1
    • From daily to weekly 5.2
    • Daily focus, supplements, and alliances 5.3
    • Design 5.4
    • Current management and employees 5.5
      • President 5.5.1
      • Publisher 5.5.2
      • Editorial board 5.5.3
      • Editors 5.5.4
      • Regular columnists 5.5.5
        • Sunday
        • Monday
        • Tuesday
        • Wednesday
        • Thursday
        • Friday
        • Saturday
      • Blog writers 5.5.6
      • Syndicated columnists 5.5.7
  • Former Publishers 6
  • References 7
  • External links 8


The front page of the first issue of El Espectador, 22 March 1887.

Since its foundation in 1887, El Espectador acted as a speaker for the Colombian Liberal Party, at the time opposed to the administrations of the conservative Regeneration. It was closed by the authorities several times:[10]

  • 8 July 1887, by the Rafael Núñez administration, 134 days after its first issue, until 10 January 1888.
  • 27 October 1888, by the then designated Carlos Holguín, until 12 February 1891; previously, the Catholic Church had forbidden its followers to read the newspaper, because of criticism of the lavishness of the Catholic Church in public celebrations made by its director.[11]
  • On 26 September 1892 the government fined the newspaper with $200.000 after considering one of its articles "subversive".
  • 8 August 1893, by Antioquia governor Abraham García, until 14 March 1896. Fidel Cano Gutiérrez was jailed.
  • On 27 June 1896, until 27 April 1897, due to a press law recently passed by the Congress.
  • The outbreak of the Thousand Days War made El Espectador suspend its activities between 19 October 1899 and 16 October 1903
  • On 17 December 1904 it was suspended again, after facing difficulties and opposing the Rafael Reyes administration. It appeared again on 2 January 1913, as an evening daily in Medellín.
A Washington printing press where the first issue of El Espectador was printed in 1887, Museo Universitario, University of Antioquia, History Collection at San Ignacio Building, Medellín, Colombia

Since 10 February 1915 El Espectador has been simultaneously published in Medellín and Bogotá. Its Medellín edition was suspended on 20 July 1923.

In 1948, after the censorship of the then ruling Conservative Party several times. On 9 November 1949, Luis Cano Villegas, its director, resigned in protest for the seizure of the entire edition by the government, being replaced by his brother Gabriel Cano Villegas. On 6 September 1952, its facilities, then located in downtown Bogotá, as well as the building of competitor El Tiempo and the houses of Liberal Party leaders Eduardo Santos and Carlos Lleras Restrepo, were looted and partially destroyed, apparently with the tacit consent of the government. It reappeared on 16 September.

In 1955 the newspaper, outspokenly opposed to the military government of Gustavo Rojas Pinilla, publishing several articles by Alberto Lleras Camargo, with a substantial effect on public opinion. In December, the government accused El Espectador of several accounting and tax irregularities, and fined the newspaper $10,000 on 20 December 1955. On 6 January 1956 the National Taxes Direction imposed on El Espectador a fine of $600,000. Its directors, who were forbidden to respond to the accusations against the paper, suspended its publication that day.

A blackout at El Espectador facilities

In order to replace El Espectador, on 15 February 1956 appeared El Independiente, directed by Alberto Lleras Camargo, who retired in April when the newspaper was closed for several months. It was published again in 1957 but due to an agreement by the opposition newspapers, it suspended its publication on 5 May. Five days later, Rojas Pinilla was ousted. El Independiente circulated until 1 June 1958, when it was formally replaced by El Espectador.

In 1964 its headquarters moved from downtown to western Bogotá, on the avenida 68, the area becoming known as Avenida El Espectador. At the inauguration, its then director Luis Gabriel Cano said: "if El Tiempo has the best corner in Bogotá, El Espectador has the best corner in the country."[12]

Throughout the 20th century El Espectador was the main Liberal newspaper, with El Tiempo, both holding an important political influence. Among its main contributors it had some of the most important Colombian journalists at the time, like Luis Eduardo Nieto Caballero, Alberto Lleras Camargo, Eduardo Zalamea Borda, Gabriel García Márquez, Eduardo Caballero Calderón, Klim, Antonio Panesso Robledo, Inés de Montaña, Alfonso Castillo Gómez, José Salgar, as well as cartoonists Hernán Merino, Pepón, Consuelo Lago, and Osuna.

Journalism of ideas

During the 20th century El Espectador criticized other mass media in Colombia, which preferred to remain silent instead of denouncing the atrocities happening in the country.[13] In the early 1980s, the daily published several articles denouncing illegal loans and other irregularities allegedly performed by the Grupo Grancolombiano, one of the most powerful financial groups at the time. As retaliation, several big companies pulled their ads from the paper, which was already facing some financial issues. El Espectador disputed accusations made against it and dedicated an editorial piece to its credibility and the credibility of the financial groups.[14]

El Espectador also demanded in its editorials freedom of the press and denounced the political censorship the independent media outlets had to deal with to avoid being closed,[15] stating that "not even in the worst times of press censorship or political retaliation, some resorted to crime in order to silence the press, in one of its more noble and higher democratic functions." It recognized that in Colombia "the death penalty ordered and executed from the lowest social holes has become an habit, as a revenge against the work of social sanity the press is committed to." It concluded saying that "the feeling of siege and danger —on the press— would be negatively reflected on the whole democratic system."

The newspaper rejected being considered as "subversive opposition" and criticized Liberal president Julio César Turbay Ayala's government, which by its words wished to "have a totally loyal, extremely pro-government press, not silenced but flattering." To defend itself, the paper published 15 July 1979 a column named Si eso es opposición... ("If that's opposition...")[16] In the same text, the newspaper declared itself "neutral", considering that a democracy should not be polarized,[16] "because in the times we are living, newspapers are increasingly more independent from governments, more devoted entirely to report and guide according to their honest knowledge and understanding," adding that the "unanimous, one-way, uniformed, official press is (intended) for dictatorships and not for democracies... and we believe that Colombia is still a democracy."

El Espectador also criticized, openly, drug trafficking:

What this country really needs is not money, metal, pure materialism, but a deep resurgence of morals in both public and private sectors. Drug trafficking has corrupted us, the buying and selling of influence has corrupted us, the rush for easy money has corrupted us.
Guillermo Cano Isaza. Libreta de Apuntes. 12 January 1986[11]
Our mafiosos find that the no-extradition (to United States) is their best life insurance, because they know that if they commit any serious or slight offences in Colombian territory, the generous cheque book or the sinister machine-gun, or the paid hit man, or the unscrupulous bodyguard willing to kill at the first chance, will keep them free enjoying their dirty, perverse fortune
Guillermo Cano. Libreta de Apuntes. August 1986[11]

Guillermo Cano's murder

As stated before, El Espectador stood firm against drug trafficking and often published articles on its crimes.

On 17 December 1986, the then director of El Espectador, Guillermo Cano Isaza, was assassinated in front of the newspaper offices by gunmen paid by Pablo Escobar, after publishing several articles critical of Colombia's drug barons. Cano left the headquarters around 19:00 in his family station wagon. After he made a U-turn on the Avenida El Espectador, one of the hitmen approached the wagon Cano was driving, shot him in the chest eight times, and then fled on a motorcycle identified with the licence plate FAX84. Cano was 61 years old, and had been a journalist for 44 years. His murder is still considered unpunished.[17][18][19][20] The next day, El Espectador's main headline was Seguimos adelante ("We are going on").[12]

The World Press Freedom Prize, awarded annually by UNESCO since 1997, is named in his honour, for "his courage, his compromise with independent journalism and the tenacity with which he fought for his country", which "are an example for the rest of the world to follow. Guillermo Cano's fate exemplifies the price paid by journalists the world over in exercising their profession; journalists are imprisoned and ill-treated every day and the fact that these crimes, for the most part, go unpunished is even more alarming."[21]

On 2 September 1989 the paper's offices were bombed by the Medellín Cartel. The blast occurred around 06:30; it blew the building's roof up, destroyed the main entry and affected the newspaper's production. The bomb was hidden in a van parked minutes before it exploded in front of the main entry. The same day, 6 armed men broke into an exclusive island in Islas del Rosario, near Cartagena de Indias, and set fire to the Cano family's summer house.

Defence of the freedom of the press

On 29 May 2000 Reporters Without Borders issued a letter of protest to Interior Minister Humberto de La Calle Lombana, on the kidnapping of journalist Jineth Bedoya,[22] at the time working for El Espectador, allegedly carried out by members of the paramilitary United Self-Defence Forces of Colombia (AUC). Robert Ménard, RWB's secretary general, "stated that he was "scandalised" by this latest attack on Bedoya".[23] She would later join El Tiempo.

On 23 August 1999, a group called Colombian Rebel Army (ERC) published a communiqué issuing death threats against 21 personalities engaged in the then ongoing peace process, accusing them of "promoting war between Colombians". Among those personalities two El Espectador contributors were mentioned, Alfredo Molano y Arturo Alape.[22] On 19 January 1999, Molano left the country (he would return years later). Molano had condemned the massacre of 130 people perpetrated weeks before by members of AUC commanded by Carlos Castaño, who had referred to Molano as "paraguerrilla".[22] On 18 September, Plinio Apuleyo Mendoza, who had worked for El Espectador and RCN Radio, went into exile.[22]

Between February and May 2000, journalist Ignacio Gómez received at least 56 threatening letters. In an article published by El Espectador, Gómez had revealed that the Mapiripán Massacre, in which 49 peasants were killed by paramilitary militias, had been supported by members of the Colombian Army. After escaping a kidnapping attempt in Bogotá on 24 May, Gómez sought refuge in the United States on 1 June 2000. He would return to Colombia one year later[24] and become part of Noticias Uno TV newscast.

On 21 March 2003 columnist

  • (Spanish) El Espectador web page
    • (Spanish) Latest news
    • (Spanish) Print edition
    • (Spanish) News map
    • (Spanish) Videos

External links

  1. ^ a b "Periódicos en busca de nuevos negocios" (in Español). Dinero. 2008-05-09. 
  2. ^ a b "El Espectador impreso vuelve a ser diario". El Espectador (in Español). 2008-05-07. 
  3. ^ Solano, Víctor (2008-05-03). "El Espectador vuelve a diario el 11 de mayo" (in Español). 
  4. ^ Solano, Víctor (2008-01-13). "¿Pasará este año El Periódico?" (in Español). 
  5. ^ "‘El Espectador’ diario" (in Español).  
  6. ^ "Vendido El Espectador".  
  7. ^ Osorio, Marcela (2008-05-11). "¡Seguimos adelante!". El Espectador (in Español). Retrieved 2008-05-11. 
  8. ^ a b El Espectador (2007-12-03). "Audiencia de creció 79 por ciento" (in Español). 
  9. ^ a b Rueda, María Isabel (2007-03-17). "¿Quién es el Fidel Cano que hoy dirige ‘El Espectador’ que otro Fidel Cano fundó hace 120 años?".  
  10. ^  
  11. ^ a b c Martínez, Helda (2007-03-21). "El Espectador cumple 120 años de protagonista" (in Español).  
  12. ^ a b "Postales inolvidables" (in Español).  
  13. ^ Cano Isaza, Guillermo (1980-07-27). "Noticiero Oficial Militar en TV". Libreta de Apuntes, El Espectador (in Español). Fundación Guillermo Cano. 
  14. ^ Cano Isaza, Guillermo (1983-07-17). "La credibilidad de un periódico". Libreta de Apuntes, El Espectador (in Español). Fundación Guillermo Cano. 
  15. ^ Cano Isaza, Guillermo (1983-09-28). "Sobre la libertad de prensa". Editorial, El Espectador (in Español). Fundación Guillermo Cano. 
  16. ^ a b Cano Isaza, Guillermo (1979-07-15). "Si eso es oposición...". Libreta de Apuntes, El Espectador (in Español). Fundación Guillermo Cano. 
  17. ^ Inter American Press Society (2004-10-08). "Release of one of the accused in journalist's murder a setback in the fight against impunity, says IAPA". International Freedom of Expression Exchange. 
  18. ^ Fundación para la Libertad de Prensa (2006-12-22). "Launching of Guillermo Cano university chair among activities marking 20th anniversary of "El Espectador" editor's murder, still unpunished". International Freedom of Expression Exchange. 
  19. ^ Fundación Guillermo Cano Isaza (2006-12-07). "20 AÑOS DEL SACRIFICIO DE GUILLERMO CANO ISAZA" (in Español). Centro de Solidaridad - Federación Internacional de Periodistas. 
  20. ^ "Case: Guillermo Cano Isaza". Crimes Against Journalists, Impunity Project. 
  21. ^ "About the UNESCO/Guillermo Cano World Press Freedom Prize". UNESCO. 2006-10-18. 
  22. ^ a b c d "2000 Annual report - Colombia". Reporters Without Borders. 
  23. ^ "Journalist kidnapped". Reporters Without Borders. 2000-05-29. 
  24. ^ Bourgeat, Régis; Iván García (2001-11-22). "The press as a "military target" : armed groups against press freedom". Reporters Without Borders. 
  25. ^ "Colombia - 2003 Annual Report". Reporters Without Borders. 
  26. ^ a b Miembros de la Policía agreden a fotógrafo de El Espectador (2003-02-10). "Miembros de la Policía agreden a fotógrafo de El Espectador" (in Español). Fundación para la Libertad de Prensa. 
  27. ^ a b "Colombia - Annual Report 2004". Reporters Without Borders. 
  28. ^ "Concern about death threats against head of news photographers’ association". Reporters Without Borders. 2003-03-07. 
  29. ^ a b "El Espectador denuncia interfrencia en investigación periodística" (in Español). Fundación para la Libertad de Prensa. 2003-05-12. 
  30. ^ "Police accused of spying on news weekly for the benefit of interior and justice minister". Reporters Without Borders. 2003-05-16. 
  31. ^ El Espectador (1996-05-29). "". Archived from the original on 1996-11-03. 
  32. ^ El Espectador (2000-05-10). "". Internet Wayback Machine. Archived from the original on 2000-05-10. 
  33. ^ El Espectador (2000-08-16). "". Archived from the original on 2000-08-16. 
  34. ^ El Espectador (2002-01-12). "". Internet Wayback Machine. Archived from the original on 2002-01-24. 
  35. ^ El Espectador (2002-09-26). "". Internet Wayback Machine. Archived from the original on 2002-09-27. 
  36. ^ El Espectador (2004-06-10). "". Internet Wayback Machine. Archived from the original on 2004-06-10. 
  37. ^ El Espectador (2007-02-10). "". Archived from the original on 2007-02-10. 
  38. ^ Cámara Colombiana de Informática y Telecomunicaciones (2008-10-02). "Premio Colombia en Línea 2008" (in Español). 
  39. ^ El Espectador (2008-10-02). ", mejor sitio de noticias online del país" (in Español). 
  40. ^ "COLOMBIA - Annual report 2002 (1/2)". Reporters Without Borders. 
  41. ^ "Colombia: la crisis golpea El Espectador" (in Español).  
  42. ^ "De regreso".  
  43. ^ Business Wire (2008-09-23). "The New York Times International Weekly Launches in Three Additional Newspapers Worldwide". The New York Times Company. 
  44. ^ "‘The New York Times’ en El Espectador". El Espectador (in Español). 2008-08-29.  see sample
  45. ^ "Featured projects - El Espectador". Lacava Design. 
  46. ^ "El Espectador de Colombia, de nuevo a diario" (in Español). Cuatro Tipos. 2008-05-25. 


Former Publishers

Syndicated columnists

Blog writers


Regular columnists


Editorial board



El Espectador nameplate used between 2000 and late 2002.
El Espectador nameplate used throughout the 20th century, until 2000.

Current management and employees

Since 2004, Lucie Lacava's Lacava Design has been in charge of El Espectador's design for its print edition.[45] El Espectador uses Hoefler & Frere-Jones's Mercury and Gotham typefaces since then.[46]


It also publishes three magazines, published once in a month each: Autos/Motos, Espacios, and Discovery Health. On Mondays El Espectador publishes a 6-page edition of The New York Times International Weekly,[43][44] and on Tuesdays a two-paged Fox Sports minisection. It also syndicates articles from Harvard Business Review and El País.

  • Monday: Negocios (Business)
  • Thursday: Deportes (Sports)
  • Wednesday: Internacional (World news)
  • Thursday: Vivir (Living)
  • Friday: Cultura (Culture)
  • Saturday: Gente (People)

Every day of the week, except Sunday, El Espectador devotes around 10 pages to a specific "focus":

Daily focus, supplements, and alliances

In 2007 Fidel Cano Correa stated in an interview with Revista Semana that[9] "[the return to a daily edition] is just a possibility. We have been doing very well during the last three years, especially the last one." The Spanish group PRISA was considered as a strategic partner, but the negotiation failed when Santo Domingo refused to cede the control of the paper to PRISA.[42] On 11 May 2008 El Espectador became a daily again, changing from broadsheet to tabloid format.[2]

Since then, their editors Rodrigo Pardo, Carlos Lleras de la Fuente, Ricardo Santamaría, and Fidel Cano Correa tried to recover the financial balance and the newspaper's circulation. As a weekly, it was published on Saturdays, with Sunday's date. Counting with the free time readers have available on weekends, El Espectador focused on opinion, investigation, and analysis pieces, recovering its circulation, influence, and earnings.

The Cali newspaper El País said:[41] "El Espectador is a standard in defence of freedom, the fight against drug trafficking and corruption."

RWB stated that "media diversity suffered a heavy blow" when the newspaper "downgraded itself to a weekly."[40]

Despite El Espectador had been the Colombian newspaper with the second highest circulation, after El Tiempo, the financial difficulties worsened and in 1997 the Cano family sold most of their shares in Comunican S.A., El Espectador publishing company, to Julio Mario Santo Domingo, who at the time owned Cromos, Caracol Radio (later sold to Spanish group PRISA) and Caracol TV. Its headquarters moved to the Avenida El Dorado. In September 2001 El Espectador became a weekly newspaper.

From daily to weekly

On 7 March 2008 was revamped, setting up four "editions": online, latest news, news map and print version. It also improved the registration system and the RSS feeds, and added tags, audio, and videos taken from Noticias Caracol, newscast from sister network Caracol TV, uploaded to its YouTube channel. The website is built with Drupal. received the Colombian Chamber of Computing and Telecommunications's Premio Colombia en Línea 2008 award to the best online news website in the country.[38][39]

On 29 May 1996 the then daily newspaper launched its website[31] Its design format and layout have been changed several times[32][33][34][35][36] In 2006 later added the .com to its logo, comments to the articles and user registration.[37] Access hits to grew 79% in 2007.[8] logo since March 2008

Presence on the web

El Espectador in the 21st century

On 18 November 2004, a Bogotá court sentenced columnist and film director Lisandro Duque to three days in jail and a 470 euros fine, for not publishing a rectification after a sentence for defamation, when in column published 13 April 2003 Duque criticized Claudia Triana de Vargas, manager of a film production company. Instead of rectifying, Duque wrote in a piece published 7 September that he had "no enough evidence" to support his criticism. Duque appealed the court sentence.[27]

On May 2003 the newspaper, through an editorial written by its then director [29][30]


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.