World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Dateline (Australian TV program)

Article Id: WHEBN0006324415
Reproduction Date:

Title: Dateline (Australian TV program)  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Prince Philip Movement, List of longest-running Australian television series, History of Bougainville, Organ transplantation in China, News ratings in Australia
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Dateline (Australian TV program)

Dateline
Genre Current affairs
Presented by No Presenter
Country of origin Australia
Original language(s) English
No. of seasons 30
Production
Running time 30 minutes
Release
Original channel SBS
Picture format 576i (SDTV)
720p (HDTV)
Audio format Stereo
Original release 19 October 1984 – present
Chronology
Related shows Insight
External links
Website

Dateline is an Australian television public affairs program broadcast on SBS One. Since its debut at 8:00 pm on Friday 19 October 1984, it has focused largely on international events, often in developing or warring nations. Since 2000, Dateline reporters have travelled by themselves without a camera crew or sound engineers. It remains the longest-running international current affairs program in Australia.

History

Dateline has been involved in many major events around the world, including releasing a story on 20 February 2002, on suspected treason perpetrated by Zimbabwe.[1] He was later acquitted by the High Court of Zimbabwe, but brought a lawsuit against Dateline for alleged defamation.[2]

Since its conception, the media program has covered areas of international current affairs, such as environmental policies, technological innovations' political impacts (such as electric cars in the US), and general political events such as the Iraq War and violence in East Timor (2006).

The long-running current affairs program has also accumulated many awards over its lifetime, including Mark Davis, David O'Shea and previously, Matthew Carney, who is now with ABC.

In 2003, the program had a focus on the Pacific island nations, which the incoming SBS Head of Television Shaun Brown then broadened to be more globally inclusive.[3] He also made the program less focused on armed conflict.

In August, 2007, during the Mohammed Haneef saga over alleged links with the plotters of the Glasgow airport attack, Dateline correspondent David O'Shea reported that the Indian doctor was investigated by Indian authorities. A dossier compiled by Indian police, alleged Haneef had suspected ties to Al-Qaeda, though there appeared to be no evidence to back up the dossier, compiled after Haneef was arrested in Australia.[4][5][6]

Format

Dateline uses a blend of investigative stories from reporters all over the world and interview segments in the studio (where the program is filmed) directed by the host and often using satellite linkups to communicate with guests.

Mark Davis, who in his period between 2003–04 gained several nominations for the Walkley Awards. Davis still serves the programme as video journalist, dealing primarily with South Pacific affairs. He was preceded in the host's chair by Jana Wendt and Pria Viswalingam.[7] Negus was replaced by his predecessor Mark Davis and Yalda Hakim, another Dateline journalist.[8]

In December 2012, Hakim resigned from Dateline to join BBC World News.

Yalda was replaced by former CNN presenter Anjali Rao in February 2013.

In 2015 the show moved towards a 30-minute documentary-style, presenter-less program.

See also

References

  1. ^ TV program stands by decision to screen Tsvangirai 'murder-plot' video Fairfax Digital
  2. ^ Dateline Archives Dateline SBS
  3. ^ The Future Direction of SBS ABC Radio National
  4. ^ AFP following Haneef money trail ABC News
  5. ^ Haneef's dossier revealed SBS News
  6. ^ Indian police file on Haneef The Australian
  7. ^
  8. ^

External links

  • Official website
  • at the National Film and Sound ArchiveDateline
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.