World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

France Televisions

Article Id: WHEBN0003283755
Reproduction Date:

Title: France Televisions  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Kudos (production company), Radiodiffusion-Télévision Française, 2007 World Championships in Athletics, 2007 French Open, Xavier Gravelaine, Nelson Monfort
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

France Televisions

Coordinates: 48°50′20″N 2°16′17″E / 48.83889°N 2.27139°E / 48.83889; 2.27139

France Télévisions SA
Société anonyme
Founded 7 September 1992 (originally as France Television without "s")
August 2000 (Forming France Télévisions SA)
Headquarters France Télévisions SA
7, esplanade Henri de France
75015 Paris
Key people Rémy Pflimlin: Chief Executive Officer
Patrice Duhamel: Vice-President and Director General of Broadcasting.
Revenue 2,853 million
Owner(s) France
Employees 11,400
Website www.francetelevisions.fr

France Télévisions (French pronunciation: ​[fʁɑ̃s televizjɔ̃]) is the French public national television broadcaster. It is a state-owned company formed from the bringing together of the public television channels France 2 (formerly Antenne 2) and France 3 (formerly France Régions 3), later joined by the legally independent channels France 5 (formerly La Cinquième), France Ô (formerly RFO Sat), and France 4 (formerly Festival).

France Télévisions is currently funded by the revenue from television licence fees and commercial advertising. The new law on public broadcasting will phase out commercial advertising on the public television channels (at first in the evening, then gradually throughout the day).

France Télévisions is a supporter of the Hybrid Broadcast Broadband TV (HbbTV) initiative (a consortium of broadcasting and Internet industry companies including SES, OpenTV and Institut für Rundfunktechnik) that is promoting and establishing an open European standard for hybrid set-top boxes for the reception of broadcast TV and broadband multimedia applications with a single user interface, and has selected HbbTV for its interactive news, sports and weather service, and plans to add catch-up TV and social media sharing capability.[1]

History

From 1964 to 1974, French radio and television was monopolized through an organization known as the Office de Radiodiffusion Télévision Française. In an effort to stimulate competition, the organization was split in 1975 so that the France's three television channels—TF1, Antenne 2, and FR3, would still be owned by the French government, but be operated independently from each other. However, the privatization of TF1 in 1987 and increased competition from other new private broadcasters (such as Canal+ and La Cinq) led to a decline in viewership for the two remaining public channels, who lost 30% of their market share between 1987 and 1989.[2][3] The channels were however saved when a single director-general was appointed to manage both Antenne 2 and FR3, becoming part of a joint entity known as France Télévision. They were renamed in 1992 as France 2 and France 3 respectively.[4]

In August 2000, France Télévisions S.A. was formed as a holding company for France's public television channels, absorbing control of France 2, France 3, and fellow public channel La Cinquième (later renamed France 5). In 2004, Réseau France Outre-mer was absorbed by France Télévisions. Beginning in 2008, the President of France took the duty of naming the presidents for the French public broadcasters; they were previously nominated by the Conseil supérieur de l'audiovisuel.

Logos

Channels

National

  • France 2 - Primary channel with the second largest viewing audience (after TF1).
  • France 3 - Network of regional stations.
  • France 4 - Available only on digital television. Previously named "Festival", and specializing in theatre, opera and French-language and other European originated drama, it is a channel for young adults (similar to BBC Three: sports, sitcom, arts, music and entertainment).
  • France 5 - Focuses on societal issues (health, education, politics...) with talk-shows and culture with documentary films.
  • 1ère- A network of radio and television stations operating in French overseas departments and territories around the world (formerly known as RFO - Réseau France Outre-mer).

Thematic

France Télévisions has an interest in a number of thematic cable/satellite channels in France:

Channel France Télévisions Indirect Interest Other Interest
Gulli 34% 66% Lagardère Active
Mezzo 20% 20% France Télémusique 60% Lagardère Active
Planète Thalassa 34% 66% MultiThématiques (Canal+ Group)
Planète Justice 34% 66% MultiThématiques (Canal+ Group)

France Télévisions holds 100% of France Télémusique SAS.

The thematic channel Planète Juniors (formerly Ma Planète) ceased operations in March 2009.

International

Channel France Télévisions Indirect Interest Other Interest
France 24 100.00%
TV5MONDE 12.58% 3.29% Arte France Médias Monde 49%, TSR 11.11%, RTBF 11.11%, CBC/Radio-Canada 6.67%, Télé-Québec 4.44%, INA 1.74%
Euronews
(through Euronews SA)
24.05% 21.65% RAI - 18.81% RTVE - 16.06% RTR - 9.20% SSR - 10.23% other
Arte 50.00% Arte France 50% ARTE Deutschland TV GmbH

France Télévisions holds 45% of the ARTE France holding company together with the French state (25%), Radio France (15%) and INA (15%). ARTE France and ARTE Deutschland form the ARTE Consortium that manages the bilingual French-German channel (ARTE shares its analog channel with France 5, but both channels have separate full-time services on cable, satellite and digital broadcasts).

France Télévisions also controls the new R1 digital multiplex that currently hosts France 2, France 3, France 5, Arte and La Chaîne parlementaire. France 4 was originally on the R1 multiplex but was moved to R2 to allow space for regional channels on R1.

See also

References

External links

  • Official site (French)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.