World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Graham Media Group

Article Id: WHEBN0004052134
Reproduction Date:

Title: Graham Media Group  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: The Slate Group, The Root (magazine), Litton's Weekend Adventure, Local News Service, Cozi TV
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Graham Media Group

Graham Media Group
Type Subsidiary
Industry Broadcast television
Founded 1949
Headquarters Chicago, Illinois, USA
Area served United States
Canada
Key people Emily L. Barr, president
Parent Graham Holdings Company
Website .comgrahammedia

Graham Media Group (formerly Post-Newsweek Stations) is the television broadcasting subsidiary of the Graham Holdings Company. It is now headquartered in Chicago, after being co-located for several years with its local NBC affiliate WDIV-TV in Detroit.[1]

History

Previous logo as Post-Newsweek Stations

The origins of Graham Media can be traced to 1944, when the Washington Post began its broadcasting activities with its purchase of WINX radio in Washington. Four years later the newspaper's parent firm, the Washington Post Company, announced its intention to acquire controlling interest in a rival station, WTOP radio from CBS. The two firms formed a joint venture known as WTOP Incorporated, with the Post holding 55 percent and CBS maintaining the balance (45 percent). The Post sold wholly owned WINX but retained its FM adjunct WINX-FM, which became the original WTOP-FM when the sales became final in 1949. In 1950 WTOP Inc. purchased WOIC, Washington's CBS television affiliate, and changed that station's call letters to WTOP-TV. This Post-CBS joint venture is the direct predecessor of Graham Media Group.

CBS was forced by the Federal Communications Commission to sell its remaining interest in WTOP Inc. in 1954. The Post then merged its Washington stations with recently purchased WMBR-AM-TV in Jacksonville, Florida and changed the company's name to Post Stations, Inc. WMBR radio was later sold off (it is now WQOP); the Post then changed WMBR-TV's calls to WJXT. The company was rechristened as Post-Newsweek Stations, Inc. name after the Post acquired Newsweek magazine in 1961.

Post-Newsweek made its first purchase in 1969, with the acquisitions of WCKY radio in Cincinnati and WLBW-TV in Miami; the TV outlet was renamed WPLG after the former Washington Post publisher Philip Graham, who committed suicide in 1963. WTOP-FM in Washington was donated to Howard University in 1971 and became WHUR-FM soon after. In 1974, the company added WTIC-TV in Hartford, Connecticut, changing its calls to WFSB upon taking over.

In the wake of a panic swap of WTOP-TV (now WUSA) to the (Detroit) Evening News Association for its WWJ-TV (now WDIV) in 1978, followed by the sale of both radio stations later in the year, the Post decided to spin off their broadcasting interests into a company of its own. The Post-Newsweek name itself would later spread to the Post-owned cable operations (now known as Cable One and a company identical in structure to Post-Newsweek Stations).

In 1992, Post-Newsweek bought the now-defunct Detroit regional sports station PASS Sports from former Detroit Tigers owner and Domino's Pizza founder Tom Monaghan.

Post-Newsweek nearly expanded to seven stations in 2008, when it offered to purchase NBC-owned WTVJ, creating a duopoly with WPLG. The sale was cancelled however, due to lack of FCC approval and poor economic conditions at that time, along with local reaction against media consolidation.[2]

2013-present: Graham Holdings era

The Post-Newsweek Stations group was not involved in the sales of Newsweek to Sidney Harman in August 2010,[3] and of the Washington Post to Jeff Bezos in October 2013,[4] after which the Washington Post Company was renamed Graham Holdings Company.[5]

In March 2014, Graham Holdings announced that it would sell WPLG to Berkshire Hathaway, in exchange for a large majority of Berkshire Hathaway's shares in Graham Holdings. Berkshire Hathaway and its chairman, Warren Buffett, had been longtime stockholders in the company.[6] The acquisition closed on June 30, 2014; Berkshire Hathaway entered into agreements with Graham to continue providing WPLG with the station group's centralized services for up to two years following the purchase.[7][8][9][10]

Despite being no longer co-owned with either the Washington Post or Newsweek, Graham's station group continued to operate under the Post-Newsweek name until July 28, 2014, when it was announced that it would be renamed Graham Media Group.[11]

Stations

Stations are arranged in alphabetical order by state and city of license.

Current

Former

Television

Notes:

  • 1 Co-owned with CBS until 1954 in a joint venture (55% owned by the Post, 45% owned by CBS);

Radio

AM Stations FM Stations

Call letter meanings

The call letters of several Graham stations are symbolic of persons who have had associations with The Washington Post and Graham Holdings:

  • WPLG: Phillip L. Graham, former publisher of the Post who died in 1963.
  • WKMG: Katharine Meyer Graham, widow of Phillip Graham who would take his place as head of The Washington Post Company.
  • WFSB: Frederick Scott Beebe, former president of Post-Newsweek Stations, later chairman of the Post Company from Philip Graham's death until his own in 1973.

References

  1. ^ "Emily Barr leaves ABC 7 on top — but doesn’t go far".  
  2. ^ "Breaking News: Post Newsweek Backs Out of WTVJ Deal". SFL.tv.com. 23 December 2008. Retrieved 16 June 2012. 
  3. ^ Ahrens, Frank (August 3, 2010). "Harman Media buys Newsweek from Washington Post Co. for Undisclosed Amount". The Washington Post. Retrieved 2 August 2010. 
  4. ^ Farhi, Paul (1 October 2013). "The Washington Post closes sale to Amazon founder Jeff Bezos".  
  5. ^ November 18, 2013.Washington Post.Wilgoren, Debbi. "Washington Post Co. Renamed Graham Holdings Company to Mark Sale of Newspaper." Accessed 2013-11-18.
  6. ^ "Warren Buffett Buys Post-Newsweek's WPLG". TVNewsCheck. Retrieved 12 March 2014. 
  7. ^ "Application For Consent To Transfer Control Of Entity Holding Broadcast Station Construction Permit Or License", CDBS Public Access, Federal Communications Commission, Retrieved 21 April 2014.
  8. ^ Consummation Notice, CDBS Public Access, Federal Communications Commission, Retrieved 2 July 2014.
  9. ^ Graham Holdings and Berkshire Hathaway Complete Deal for Berkshire Hathaway to Acquire WPLG-TV, Press Release, Graham Holdings Company, 1 July 2014, Retrieved 2 July 2014.
  10. ^ "Exhibit 7 - Exchange Agreement", CDBS Public Access, Federal Communications Commission, Retrieved 21 April 2014.
  11. ^ "Washington Post's former TV arm changes name to Graham Media Group". Chicago Tribune. 28 July 2014. Retrieved 28 July 2014. 

External links

  • Official website


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.