World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Islamic Republic of Iran Broadcasting

Islamic Republic of Iran Broadcasting
Type Broadcast radio, television and online
Availability National
International 
Owner Government of Iran (publicly owned)
Key people
Mohammad Sarafraz (Director-General)
Ali Darabi (Deputy Director-General)
Launch date
1926 (radio)
1958 (television)
1966 (incorporated)
Official website
http://www.irib.ir/

Islamic Republic of Iran Broadcasting, or IRIB (Asian and Pacific region, and a regular member of Asia-Pacific Broadcasting Union.[1] IRIB is independent of the Iranian government and its head is appointed directly by the supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei.[2]

With 1,200 employees and branches in 45 countries worldwide, including France, Belgium, Malaysia, United Kingdom, the United States, the Islamic Republic of Iran Broadcasting offers both domestic and foreign radio and television services, broadcasting 8 domestic television channels, 4 international news television channels, six satellite television channels for international audiences, and 30 provincial television channel available countrywide and of which make use of local accents or dialects. The IRIB provides twelve radio stations for domestic audiences and through the IRIB World Service thirty radio stations are available for foreign and international audiences.[3] In addition also publishes the Persian-language newspaper Jaam-e Jam.[4]

Contents

  • IRIB's place in Iran's civil code 1
  • Facts about IRIB 2
  • Affiliates 3
  • Broadcast sanctions 4
  • Director-Generals 5
  • See also 6
  • References 7
  • External links 8

IRIB's place in Iran's civil code

According to Article 175 of the Iranian constitution,

  1. The freedom of expression and dissemination of thoughts in the Radio and Television of the Islamic Republic of Iran must be guaranteed in keeping with the Islamic criteria and the best interests of the country.
  2. The appointment and dismissal of the head of the Radio and Television of the Islamic Republic of Iran rests with the Leader. A council consisting of two representatives each of the President, the head of the judiciary branch, and the Islamic Consultative Assembly, the Iranian parliament shall supervise the functioning of this organization.
  3. The policies and the manner of managing the organization and its supervision will be determined by law.
IRIB's northeast gate along Valiasr Street, Tehran

Prior to the 1979 Iranian Revolution, IRIB was known as National Iranian Radio & Television (NIRT).[5]

The constitution further specifies that the director of the organization is chosen directly by the

  • Islamic Republic of Iran Broadcasting official website (in Persian)
    • Official website for IRIB's domestic radio services (in Persian)
    • Official website for IRIB's domestic television services (in Persian)
  • Multilingual website of IRIB World Service

External links

  1. ^ a b Ayse, Valentine; Nash, Jason John; Leland, Rice (January 2013). "The Business Year 2013: Iran". London, U.K.: The Business Year. p. 112.  
  2. ^  
  3. ^ a b c d Comments Press TV.
  4. ^ "IRIB at a glance". Islamic Republic of Iran Broadcasting. 2010. Retrieved 14 August 2014. 
  5. ^ a b Pahlavi, Pierre (May 2012). "Understanding Iran’s Media Diplomacy" (PDF).  
  6. ^ http://www.tehrantimes.com/politics/118310-674-of-iranian-youths-use-internet-survey
  7. ^ "Council Regulation (EU) No 264/2012 of 23 March 2012 amending Regulation (EU) No 359/2011 concerning restrictive measures directed against certain persons, entities and bodies in view of the situation in Iran" (PDF).  
  8. ^ Trujillo, Mario (7 February 2014). "US temporarily lifts sanctions on Iranian state broadcaster".  

References

See also

# President Years Time in post
1 Reza Ghotbi 1966–1979 13 years
2 Sadegh Ghotbzadeh 1979–1981 2 years
Mohammad Mousavi Khoeiniha (acting) 1981–1984 3 years
3 Mohammad Hashemi Rafsanjani 1984–1994 10 years
4 Ali Larijani 1994–2004 10 years
5 Ezzatollah Zarghami 2004–2014 10 years
6 Mohammad Sarafraz 2014–present in post

Director-Generals

On 24 March 2012 IRIB Director Ezzatollah Zarghami was added to the 2010 European Union (EU) sanctions list. According to the EU, IRIB has broadcast forced confessions of detainees and a series of "show trials" in August 2009 and December 2011. These constitute a clear violation of international provisions on fair trial and the right to due process.[7] On February 6, 2014 the U.S. Department of the Treasury announced that the U.S. government will temporarily lift sanctions on IRIB, with officials saying "harmful satellite interference" was no longer coming out of Iran to block foreign channels. The sanctions were put in place in February of the previous year when the U.S. accused the broadcaster of jammimg signals during elections and Arab Spring protests to "prevent audiences from seeing foreign broadcasts that the Iranian government found objectionable."[8]

Broadcast sanctions

Affiliates

  • 45.5% of Iran's youth report trust in news broadcast by the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB).[6]
  • IRIB has branches in 45 countries worldwide, including France, Belgium, Malaysia, UK, the United States, and broadcasts in more than 30 languages.
  • IRIB broadcasts 8 national television channels, 4 international news television channel, six satellite television channels for international viewers, and 30 provincial television channel all around Iran. Fifty percent of those 30 provincial channels use the local accent or dialect. The IRIB provides twelve major radio stations as well, and an international service. IRIB has 27 world service channels.[3]
  • IRIB also has Arabic, English and Spanish channels, beside the native Persian.
  • IRIB produces 5000 hours of TV shows, 300 movies and 20,000 minutes of animated movies, annually.[3]
  • Total number of employees: 1,200[1]
Facts about IRIB
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.