World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Kidnapping of David Rohde

New York Times journalist David Stephenson Rohde and two associates were kidnapped by members of the Taliban in November 2008. Rohde was in Afghanistan doing research for a book. After being held captive for eight months, in June 2009, Rohde and one of his associates escaped and made their way to safety.

During his captivity, Rohde's colleagues at The New York Times appealed to other members of the news media not to publish any stories reporting on the abduction. Their intentions in doing so were to maximize Rohde's chances for survival and/or release.

Contents

  • Abduction 1
  • Response 2
  • Escape 3
  • Media blackout 4
    • Role of WorldHeritage 4.1
  • Notes 5
  • External links 6

Abduction

On November 10, 2008, Rohde, his interpreter, Tahir Ludin, and their driver, Asadullah "Asad" Mangal, were abducted outside Kabul while Rohde was researching a book about the history of United States' involvement in the country. He had been invited to interview a Taliban commander in Logar Province near Kabul. The interview had been arranged by Ludin, but the two men never made it to their destination; the Taliban commander called The New York Times to report that they had not arrived. The kidnappers initially insisted on no publicity and issued a series of difficult and unclear demands, including the release of Taliban prisoners being held in Afghanistan and Guantanamo Bay, and the payment of ransoms of tens of millions of dollars. They later released at least two videos showing Rohde, which were sent to Western news outlets and the New York Times.[1] The kidnappers also sent letters and audiotapes as well as making contact by telephone and via the Red Cross.[2]

It is believed that Rohde and his colleagues were being held by the network of Jalaluddin Haqqani, a warlord and former Mujahideen fighter against the Soviet occupation of Afghanistan in the 1980s.[3] Haqqani has been accused by the US of ordering beheadings and suicide bombings, and has a $5-million bounty on his head.[4] The same network is believed to have been responsible for the kidnapping of the Channel 4 reporter Sean Langan in 2008.[1] The Haqqani network is closely allied with the Taliban and shares many of its values.[2]

Response

A coalition of Times staff, private security contractors assisting Rohde's family and US officials worked behind the scenes to secure the men's release, enlisting the help of local Afghan journalists to lobby the Taliban. Richard Holbrooke, who was now the US envoy to South Asia, Secretary of State Hillary Clinton and her predecessor Condoleezza Rice were also involved in the efforts to liberate Rohde and his colleagues. Contact was established with the kidnappers within days of the men's disappearance. Negotiations proved slow and inconclusive,[3] but the captors reportedly signaled early on that they would not kill Rohde,[4] though the captives themselves were regularly threatened with death.[5]

Escape

North Waziristan (purple), on the Pakistani border, where the captives were transferred.

At some point after their abduction, the men were transferred across the border to a Taliban compound near Miranshah in the North Waziristan region of Pakistan. After seven months in captivity, Rohde and Ludin managed to escape during the night on June 19, 2009, an effort which Rohde later called in a byline for The Week as "last ditch" and "foolhardy", despite its success. According to Ludin, they sneaked past Taliban guards after tiring out the men with repeated games of checkers. When the guards had fallen asleep, according to Rohde, they left separately under the guise of using the bathroom. The men escaped by climbing over the ten-foot wall of the compound where they were being held. Using a length of old rope Rohde had acquired two weeks prior they lowered themselves out of a window. The rope was several feet short of the ground, forcing the men to drop the last stage; Ludin injured his foot in the fall, though Rohde was unhurt.[1] Mangal did not escape with the other two men.[6] Rohde said that he and Ludin chose not to let Mangal in on the escape plans on fears that Mangal would tell the guards. He and Ludin feared that Mangal was cooperating with the Taliban.[7] As it turns out, Mangal was cooperating only to ensure his own safety. He escaped on July 27, 2009.[8]

The escapees made contact with a scout from the Pakistan Army, narrowly escaping being fatally mistaken for Taliban fighters,[1] and were taken to a Frontier Corps post, from where they were flown to Bagram Air Base in Afghanistan. Rohde was reported to have been flown to Dubai to be reunited with his family.[4] According to Rohde's family, "no ransom money was paid and no Taliban or other prisoners were released."[6] They issued a statement declaring that it was "hard to describe the enormous relief we felt at hearing the news of David and Tahir's escape and knowing he is safe. Every day, during these past seven months, we have hoped and prayed for this moment."[4]

Media blackout

Rohde's kidnapping was kept quiet by much of the world's media following a request from the New York Times not to publicize the abduction. At least 40 news agencies were reported to know about the kidnapping, but observed the [13]

Dan Murphy of the Christian Science Monitor noted that "the way the Times handled Rohde's case reflects the set of informal rules the press is developing to deal with new kinds of conflict, and the new kinds of reporting that they require." The kidnappings in 2008 of the CBC News reporter Mellissa Fung in Afghanistan and Jill Carroll of the Christian Science Monitor in Iraq in 2006 had been tackled in a similar way, with the media observing blackouts in those case as well (though they were shorter-lived, and in Carroll's case, major news outlets said they could not continue to sit on the story). Murphy nonetheless observed that the question of "whether the press is guilty of a double standard – protecting its own while reporting on other kidnapping cases" was likely to become "the subject of extended debate".[13] Bob Steele, a media ethicist at the Poynter Institute, comments:

News organizations are balancing competing obligations if a journalist is kidnapped or detained. The primary obligation to the public is to report accurately and timely on meaningful events. If you have a journalist who is detained or kidnapped, that will generally reach the level of newsworthiness. News organizations also have an equal obligation to minimize harm. That means showing care and caution to not further endanger someone whose life may be in jeopardy. These are competing obligations and loyalties. There is also a matter of fairness and consistency. Would a news organization apply different standards in the case of a government diplomat or a business executive or a tourist than they would one of their own? ... You should not be bound by a rigid rule. Rather you make the best journalistic decision in each case. In almost all cases, the value of a human life outweighs the value of revealing facts in a kidnapping that you would usually report.[9]

Bill Keller of the Times told the Washington Post that "there was a pretty firm consensus" among those whom he had consulted "that you really amp up the danger when you go public ... It makes us cringe to sit on a news story," but when a person's life was at stake, "the freedom to publish includes the freedom not to publish."[11]

After David Rohde escaped, some people involved, including David himself, indicated that the reason the Times imposed a media blackout was not for Rohde's safety, but to decrease his ransom. An anonymous source quoted by New York Magazine claims that experts involved in the kidnapping never believed that David's life was in danger.[14][15]

Role of WorldHeritage

WorldHeritage also participated in the media blackout. Prior to any references to the kidnapping being added to Rohde's article in WorldHeritage, a Times reporter, Michael Moss, made changes to the article to emphasize the work that Rohde had done, in such a way that Rohde would be seen by his captors as being sympathetic to Muslims. Subsequently, reports of the kidnapping, which began on the following day, were removed by Michael Moss and some WorldHeritage administrators. The Times also approached WorldHeritage's co-founder Jimmy Wales for assistance in enforcing the media blackout. Wales turned to "trusted" WorldHeritage administrators to repeatedly edit the article to remove all references to the kidnapping, and prevent already published information from being further disseminated.[16]

In response to criticism over the actions taken, Wales stated that no WorldHeritage policies were broken, and that relevant processes were followed.[17] Peter Sussman of the Society of Professional Journalists' ethics committee likened the description of Wales involvement to that of a newspaper editor, and cautioned that an editorial role in censorship requires a degree of disclosure.[18]

One rationale cited by Wales, in complying with the Times's request, was the fact that the media blackout of the story, among major western/English-language news services at least, was relatively effective: "We were really helped by the fact that it hadn't appeared in a place we would regard as a reliable source. I would have had a really hard time with it if it had."[19] He praised the assistance provided by WorldHeritage editors: "I'm really proud of the WorldHeritagens who made this happen, maybe saved his life."[20]

Notes

  1. ^ a b c d Coglan, Tom (June 22, 2009). "Journalists escape from Pakistan prison thanks to game of draughts". The Times (London). Retrieved June 29, 2009. 
  2. ^ a b Beaumont, Peter (June 21, 2009). "Kidnapped US reporter makes dramatic escape from Taliban". The Observer. Retrieved August 8, 2013. 
  3. ^ a b Arnoldy, Ben; Murphy, Dan (June 21, 1996). "Before David Rohde escaped, a flurry of efforts to win his release". The Christian Science Monitor. Retrieved June 29, 2009. 
  4. ^ a b c d e Buncombe, Andrew; Waraich, Omar (June 21, 2009). "Hostage ordeal reporter reunited with family". The Independent (London). Retrieved June 29, 2009. 
  5. ^ "Journalists endured death threats before escape". Associated Press. June 22, 2009. Retrieved June 29, 2009. 
  6. ^ a b "Times Reporter Escapes Taliban After 7 Months". The New York Times ( 
  7. ^ "Reporter Who Escaped From Taliban Has N.E. Ties".  
  8. ^ Rohde, David (October 22, 2009). "Epilogue". The New York Times. 
  9. ^ a b c Mitchell, Greg (June 29, 2009). "Why 'E&P' Went Along With Media Blackout on Kidnapping". Editor & Publisher. Retrieved June 30, 2009. 
  10. ^ Arab, Shahpur (November 11, 2008). "NYT journalist kidnapped from Logar". Retrieved June 30, 2009. 
  11. ^ a b Kurtz, Howard (June 21, 2009). "Media Stayed Silent on Kidnapping". Washington Post. Retrieved June 30, 2009. 
  12. ^ Yon, Michael (2009-06-27). "The Road to Hell: Part II". Retrieved 2009-07-01. 
  13. ^ a b Murphy, Dan (June 6, 2009). "Rohde: media face tough choices in kidnap cases". The Christian Science Monitor. Retrieved June 30, 2009. 
  14. ^ "The David Rohde Puzzle". Retrieved August 8, 2013. 
  15. ^ "What Was the Real Reason for the NYT David Rohde Kidnapping News Blackout?". Retrieved August 8, 2013. 
  16. ^ Pérez-Peña, Richard (June 28, 2009). "Keeping News of Kidnapping Off WorldHeritage". New York Times. Retrieved June 29, 2009. 
  17. ^ Boulton, Clint (2009-06-30). "Wales Denies Censoring WorldHeritage over Journalist Rohde's Kidnapping".  
  18. ^ Adhikari, Richard (2009-06-30). "WorldHeritage and the Kidnapped Reporter: Censor or Savior?". TechNewsWorld. Retrieved 2009-07-02. The Buck Stops With Jimmy/ If the Times had asked WorldHeritage cofounder Jimmy Wales to censor the news, as has been reported, Wales has to be held accountable for the suppression, Sussman said./ "He's acting as an editor, and if you're going to assume that role, then you have a responsibility to disclose the grounds on which you're doing it," he said. 
  19. ^ Shaer, Matthew (June 28, 2009). "Was WorldHeritage correct to censor news of David Rohde's capture?". The Christian Science Monitor. Retrieved June 30, 2009. 
  20. ^ "Twitter / Jimmy Wales: I'm really proud of the Wi...". June 28, 2009. Retrieved June 30, 2009. 

External links

  • The moral quandary of involving WorldHeritage in online 'censorship' at The Guardian
  • Held by The Taliban: A Reporting Trip Becomes a Kidnapping – Interactive feature from The New York Times
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.