World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Le Soir

Le Soir
Type Daily newspaper
Format Berliner
Owner(s) Rossel & Cie. S.A
Publisher Rossel
Editor Béatrice Delvaux
Founded 1887 (1887)
Headquarters Rue Royale 100,
B-1000 Brussels, Belgium
Website .be.lesoirwww

Le Soir (literally, "The Evening") is a French language daily Belgian newspaper. Founded in 1887 by Emile Rossel, it was intended as an politically-independent and traditionally Liberal source of news. It is one of the most popular Francophone newspapers in Belgium, competing with La Libre Belgique, and since 2005 has appeared in Berliner format. It is owned by Rossel & Cie, which also owns several Belgian news outlets and the French paper La Voix du Nord.

Contents

  • History and profile 1
  • Circulation 2
  • Editorial stance 3
  • Google controversy 4
  • Charlie Hebdo bomb threat 5
  • See also 6
  • References 7
  • External links 8

History and profile

Le Soir was founded as a free advertising newspaper in 1887.[1][2] Later it became a paying paper.[1]

When Belgium was occupied during the Second World War, Le Soir continued to be published under German censorship, unlike many Belgian newspapers which went underground. The paper, which became known as "Le Soir Volé" (or "Stolen Le Soir"), was parodied by the resistance group, the Front de l'Indépendance which in 1943 published a satirical pro-Allied edition of the paper, dubbed the "Faux Soir" (or "Fake Soir"), which was mixed with official copies of the paper and distributed to news kiosks in Brussels. The "Stolen Le Soir" was notable for including Hergé's Adventures of Tintin cartoons in serialized form during the war.

The renewed production of the "Free Le Soir", under Lucien Fuss, restarted on 6 September 1944, just days after the Allied Liberation of Brussels. The publisher of the paper is Rossel company.[3]

Circulation

In the period of 1995-96 Le Soir had a circulation of 182,798 copies.[4] Its 2002 circulation was 130,495 copies with a market share of 20.3%.[5] The circulation of the paper was 104,000 copies in 2003[6] and 101,000 copies in 2004.[3]

Editorial stance

Compared to its centre-right Catholic competitor, La Libre Belgique, Le Soir is seen as liberal and progressive with politically federalist leanings.

Reaffirmed on the occasion of the release of the new format on 15 November 2005, Le Soir describes its editorial stance as "a progressive and independent daily newspaper."[7] It describes its aims to be a "counterweight" and "always alert, in line with society".

It describes its role as:

An evening paper to fight for the rights of man and women, to respect human dignity, freedom of expression, tolerance, multiculturalism, difference
— Béatrice Delvaux, editor-in-chief, 2005.[8]

Google controversy

The paper gained some notoriety on the internet after it successfully sued the search-engine Google for copyright infringement. The case was built on the fact that Google made parts of the newspaper's website available through its search engine and its Google News service, even after the articles in question had been removed from the newspaper's website.[9] A Belgian judge ruled that this did not conform to Belgian regulations and ordered Google to remove all "copyright violations" from its websites. Google responded as requested, by removing all links to the Belgian newspaper not only from its news service but also from its search index.[10]

Charlie Hebdo bomb threat

In response to the

  • Official website (French)

External links

  1. ^ a b Bart Van Besien (29 October 2010). "The case of Belgium". Media policies and regulatory practices in a selected set of European countries, the EU and the Council of Europe (PDF). Athens: The Mediadem Consortium. Retrieved 2 January 2015. 
  2. ^ "European News Resources". NYU Libraries. Retrieved 24 January 2015. 
  3. ^ a b "Media pluralism in the Member States of the European Union" (PDF). Commission of the European Communities. Brussels. 16 January 2007. Retrieved 27 March 2015. 
  4. ^ Media Policy: Convergence, Concentration & Commerce. SAGE Publications. 24 September 1998. p. 10.  
  5. ^ David Ward (2004). "A Mapping Study of Media Concentration and Ownership in Ten European Countries" (PDF). Dutch Media Authority. Retrieved 12 August 2014. 
  6. ^ "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 8 February 2015. 
  7. ^ "Communicating Europe Manual: Belgium" (PDF). European Stability Initiative. July 2010. Retrieved 1 May 2015. 
  8. ^ Delvaux, Béatrice (2005). "Le Soir se leve contre l'inacceptable". Le Soir. Retrieved 5 July 2013. 
  9. ^ White, Aoife (13 February 2007). "Belgian Newspapers win Google Lawsuit".  
  10. ^ Belgian newspaper: Google blocking us on searches, Associated Press via CBS News, 15 July 2011
  11. ^ "Don’t let free speech die". Index on Censorship. 8 Jan 2015. 
  12. ^ "RWB Appeals to Media Outlets to Publish Charlie Hebdo Cartoons". Reporters Without Borders. 7 January 2015. 
  13. ^ Withnall, Adam (11 January 2015). "Hamburger Morgenpost firebomb: Arson attack on German newspaper that printed Charlie Hebdo cartoons". The Independent. Retrieved 11 January 2015. 
  14. ^ "Belgian paper that ran Charlie cartoons evacuated after threat". Yahoo News. 11 January 2015. 
  15. ^ Béatrice Delvaux (11 January 2015). "La rédaction du «Soir» évacuée après des menaces: un suspect bientôt interpellé". Le Soir. 
  16. ^ "Les Unes emblématiques de Charlie Hebdo". La Soir. 

References

See also

Le Soir faced bomb threats for republishing Charlie Hebdo cartoons,[14][15] including many satirising religion.[16]

[13]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.