World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article


Japan Broadcasting Corporation
Nippon Hōsō Kyōkai / Nihon Hōsō Kyōkai
Type Radio, terrestrial television and satellite television broadcaster
Country Japan
Availability Nationwide and Worldwide
Founded Tokyo Broadcasting Station founded November 29, 1924; merged into Japan Broadcasting Corporation August 6, 1926; implementation of Broadcasting Act June 1, 1950
Slogan まっすぐ、真剣。 ("Straightforward, earnest")[1]
Area Shibuya, Tokyo
Owner Independent corporation chartered by the government of Japan under the Broadcasting Act
Key people
Katsuto Momii, President
Launch date
March 1925 (radio)
November 1950 (February 1953) (television)
Former names
Tokyo/Osaka/Nagoya Broadcasting Station (1925-26)
Callsign meaning
Nippon Hōsō Kyōkai
Official website
General TV Digital–Ch 1 (Tokyo, Osaka)
Digital–Ch 3 (Nagoya)
Educational TV Digital- Ch 2 (Tokyo, Osaka, Nagoya)
NHK BS 1 Digital-Ch 101
NHK BS Premium Digital- Ch 103
NHK World nhkTV, nhkRadio Japan
Streaming media
NHK World NHK World English -
NHK Broadcasting Museum
NHK Osaka


  • Official website (Japanese)
  • NHK official Youtube channel (Japanese)
  • NHK official Youtube channel (English)
  • NHK online English
  • NHK WORLD English
  • NHK Science & Technical Research Laboratories
  • NHK/digital
  • NHK at Anime News Network's encyclopedia
  • NHK Enterprises at Anime News Network's encyclopedia
  • NHK Enterprises 21 at Anime News Network's encyclopedia

External links

  • Johnston, Eric. (July 7, 2009). Japan Times: NHK a fount of info, a lot of it from the government Japan Times, p. 3.
  • Seidensticker, Edward. (1990). ’‘Tokyo Rising: The City Since the Great Earthquake.’’ New York: Knopf. ISBN 0-394-54360-2

Additional sources

  1. ^ 日本放送協会平成17年度業務報告書 - NHK Business Report 2015(p.42)
  2. ^ NHK: Profile
  3. ^ a b c Sidensticker, Edward. (1990). ’‘Tokyo Rising: The City Since the Great Earthquake,’’ p. 67.
  4. ^
  5. ^ NHK Corporate Information | Receiving Fee System. Retrieved on 2014-07-29.
  6. ^ IHT/Asahi: February 24, 2005
  7. ^ Summary of Press Conference (November 2006): On the demanding of fee payment through legal proceedings
  8. ^ Ellis S Krauss Broadcasting politics in Japan: NHK and television news Cornell University Press 2000 pp39-40
  9. ^
  10. ^ [1], accessed 5th Jan 2012
  11. ^ Corkill, Edan, "Planning pays off as NHK takes its quake news global", Japan Times, 20 March 2011, p. 9.
  12. ^ An actual recording of an emergency broadcast in English, Mandarin, Korean and Portuguese Archived August 4, 2011 at the Wayback Machine
  13. ^ Broadcast Schedules. (2013-09-10). Retrieved on 2014-07-29.
  14. ^ "NHK Symphony Orchestra website" Referenced 24 November 2010
  15. ^
  16. ^
  17. ^ NHK Corporate Information | History. Retrieved on 2014-07-29.
  18. ^
  19. ^
  20. ^
  21. ^
  22. ^
  23. ^ a b
  24. ^
  25. ^
  26. ^ BBC News - Japan NHK boss Momii sparks WWII 'comfort women' row. (2014-01-26). Retrieved on 2014-07-29.
  27. ^ Japan TV chief dismisses wartime sex slavery - Asia-Pacific. Al Jazeera English. Retrieved on 2014-07-29.
  28. ^ New NHK chief: 'comfort women' only wrong per 'today's morality'; programming must push Japan's territorial stances. The Japan Times. Retrieved on 2014-07-29.
  29. ^
  30. ^
  31. ^ Viewers target NHK chief Momii. The Japan Times. Retrieved on 2014-07-29.
  32. ^
  33. ^



See also

On 17 October 2014, The Times claimed to have received internal NHK documents which banned any reference to the Rape of Nanking, to Japan's use of wartime sex slaves during World War Two, and to its territorial dispute with China in its English-language broadcasting.[33]

At the end of April 2014, a number of Civil Society groups protested at Katsuto Momii's continuing tenure as Director General of NHK.[31] One of the groups, the Viewers' Community to Observe and Encourage NHK (NHKを監視・激励する視聴者コミュニティ), issued a public letter asking for the resignation of Momii on the grounds that the remarks he made at his inaugural press conference were explosive. The letter states that if Momii does not resign by the end of April that its members would freeze their payments of the licence fee for a period of half a year.[32]

Katsuto Momii (籾井勝人), 21st head of NHK, caused controversy[26][27] by discussing Japan's actions in the Second World War at his first news conference after being appointed on December 20, 2013. It was reported that Momii said that NHK should support the Japanese government in its territorial dispute with China and South Korea.[28] He also caused controversy by playing down the issue of the enforced sexual slavery of the so-called comfort women by the Japanese military in World War Two by, according to the Taipei Times, stating "[South] Korea’s statements that Japan is the only nation that forced this are puzzling. ‘Give us money, compensate us,’ they say, but since all of this was resolved by the Japan-Korea peace treaty, why are they reviving this issue? It’s strange."[29] It was subsequently reported by the Japan Times that on his first day at NHK Momii asked members of the executive team to hand in their resignation on the grounds that they had all been appointed by his predecessor.[30]

NHK has occasionally faced various criticisms regarding its treatment of Japan's wartime history.[25]

Criticism over comments about Japanese wartime history

The ban did not extend to employees' families, nor did NHK request any reports on their transactions.[23]

On 11 July 2008, NHK introduced a ban prohibiting stock trading by employees, numbering around 5,700, who had access to its internal news information management system. The employees were required to pledge in writing that they would not trade in stocks, and were required to gain approval from senior staff in order to sell shares they already held. NHK banned short-term stock trading completed in periods of six months or less for all other employees.[24]

In 2007, three employees of NHK were fined and fired for insider trading. They had profited by trading shares based on exclusive NHK knowledge.[23]

NHK ban on employee stock market trading


From 1963-1999 NHK published Studies of broadcasting: an international annual of broadcasting science.[22]

Studies of Broadcasting

Studies of Broadcasting 
Discipline Broadcasting science
Language English
Publication details
Publication history
ISSN 0585-7325
OCLC no. 474034025

NHK began digital television broadcasting in December 2000 through BS Digital, followed by terrestrial digital TV broadcasts in three major metropolitan areas in 2003. Its digital television coverage gradually expanded to cover almost all of Japan by July 2011, when analog transmissions were discontinued (except in certain areas affected by the 2011 Tōhoku earthquake and tsunami where it was discontinued in 2012).

International satellite broadcasts to North America and Europe began in 1995, which led to the launch of NHK World TV in 1998. It became free-to-air over the Astra 19.2°E (Astra 1L) and Eurobird satellites in Europe in 2008.[21]

NHK began satellite broadcasting with the NHK BS 1 channel in 1984, followed by NHK BS 2 in 1985.[20] Both channels began regular broadcasts in 1989. In April 2011, BS 1 was rebranded while BS 2 channel ceased broadcasting and was replaced by "BS Premium" which broadcasts on the channel formerly used by BShi. Both channels currently air in HD.

Satellite broadcasting

NHK opened the first stage of its current headquarters in Shibuya, Tokyo as an international broadcasting center for the 1964 Summer Olympics, the first widely televised Olympic Games. The complex was gradually expanded through 1973, when it became the headquarters for NHK. The previous headquarters adjacent to Hibiya Park was redeveloped as the Hibiya City high-rise complex.

A new Broadcasting Act ("Hōsō Hō") was enacted in 1950, which made NHK a listener-supported independent corporation and simultaneously opened the market for commercial broadcasting in Japan.[19] NHK started television broadcasting in the same year, followed by its Educational TV channel in 1959 and color television broadcasts in 1960.

Following the war, in September 1945, the Allied occupation administration under General Douglas MacArthur banned all international broadcasting by NHK, and repurposed several NHK facilities and frequencies for use by the Far East Network (now American Forces Network). Japanese-American radio broadcaster Frank Shozo Baba joined NHK during this time and led an early postwar revamp of its programming. Radio Japan resumed overseas broadcasts in 1952.

In November 1941, the Imperial Japanese Army nationalised all public news agencies and coordinated their efforts via the Information Liaison Confidential Committee. All published and broadcast news reports became official announcements of the Imperial Army General Headquarters in Tokyo for the duration of World War II. The famous Tokyo Rose wartime programs were broadcasts by NHK.[3] NHK also broadcast the Gyokuon-hōsō, the surrender speech made by Emperor Hirohito, in August 1945.

NHK began shortwave broadcasting on an experimental basis in the 1930s, and began regular English and Japanese-language shortwave broadcasts in 1935 under the name Radio Japan, initially aimed at ethnic Japanese listeners in Hawaii and the west coast of North America. By the late 1930s NHK's overseas broadcasts were known as Radio Tokyo, which became an official name in 1941.

Radio broadcasting

NHK's earliest forerunner was the Tokyo Broadcasting Station (東京放送局) founded in 1924 under the leadership of Count Ministry of Communications.[18] NHK's second radio network began in 1931, and the third radio network (FM) began in 1937.


The longest running children’s show in Japan, Okaasan to Issho (おかあさんといっしょ, With Mother, 1959 [16]), still airs to this day on NHK-ETV.


NHK has become known for its documentary series, first for the popular mini-series Legacy for the Future, and later for the NHK Tokushu (later known as NHK Special) [15] documentaries series such as The Silk Road and The 20th Century on Film (映像の世紀 Eizō no Seiki).


A sentimental morning show, a weekly jidaigeki and a year-long show, the ’’Taiga drama’’, spearhead the network’s fiction offerings. NHK is also making efforts at broadcasting dramas made in foreign countries as "Overseas Drama (海外ドラマ Kaigai Dorama)".


The NHK Symphony Orchestra, financially sponsored by NHK, was formerly (until 1951) the Japanese Symphony Orchestra. Its website details the orchestra's history and ongoing concert programme.[14]


NHK broadcasts the six annual Grand Sumo tournaments (having done so since the 1953 Natsu Basho), high-school baseball championships from Koshien Stadium, Olympic Games (under the Japan Consortium), National Sports Festival of Japan, and a range of other sports. NHK also broadcasts Boston Red Sox games when Daisuke Matsuzaka pitches. NHK also holds rights to broadcast the FA Premier League in Japan.[13]


Under the Broadcast Act, NHK is under the obligation to broadcast early warning emergency reporting in times of natural disasters such as earthquakes and tsunamis. Their national network of seismometers in cooperation with the Japan Meteorological Agency makes NHK capable of delivering the news in just 2–3 minutes after the quake. They also broadcast air attack warnings in the event of war, using the J-Alert system.[11] All warnings are broadcast in five languages: English, Mandarin, Korean and Portuguese (Japan has small Chinese, Korean and Brazilian populations), as well as Japanese. The warnings were broadcast in these languages during the 11 March 2011 earthquake and tsunami.[12]

Emergency reporting

In his book Broadcasting politics in Japan:NHK and television news, ES Krauss states:' in the 1960s and 1970s, external critics of NHK news were complaining about the strict neutrality, the lack of criticism of government, and the 'self-regulation in covering events' ' Krauss claims that little had changed by the 1980s and 1990s.[8] After the Fukushima nuclear disaster in 2011 NHK was criticised for underplaying the dangers from radioactive contamination.[9][10]

NHK also offers news for the deaf (which airs on NHK Educational TV), regional news (which airs on NHK General TV) and children’s news. Newsline is an English newscast designed for foreign viewers and airs on NHK World TV.

NHK offers local, national, and world news reports. NHK News 7 which airs daily is broadcast bilingually in both Japanese and English audio tracks on NHK General TV and NHK's international channels TV Japan and NHK World Premium. The flagship news program News Watch 9 is also bilingual and also air on NHK General TV and NHK's international channels TV Japan and NHK World Premium. World news are aired on NHK BS 1 with Catch! Sekai no Jiten in the morning and International News Report at night with the latter airing on NHK World Premium. News on NHK BS 1 are aired at 50 minutes past the hour except during live sport events.


NHK General TV broadcasts a variety of programming. The following are noteworthy:

TV programming

NHK domestic broadcasting stations

However, the Broadcast Law lists no punitive actions for nonpayment; as a result of this, after a rash of NHK-related scandals, the number of people who had not paid the license fee surpassed one million users. This incident sparked debate over the fairness of the fee system.[6] In 2006, the NHK opted to take legal action against those most flagrantly in violation of the law.[7]

NHK is funded by reception fees (受信料 jushinryō), a system analogous to the license fee employed in some English-speaking countries. The Broadcast Law which governs NHK’s funding stipulates that any television equipped to receive NHK is required to pay. The fee is standardized,[4] with discounts for office workers and students who commute, as well a general discount for residents of Okinawa prefecture. For viewers making annual payments by credit card with no other special discounts, the reception fee is 13,600 yen per year for terrestrial reception only, and 24,090 yen per year for both terrestrial and broadcast satellite reception.[5]

License fee

NHK is managed on a full-time basis by an Executive Board (理事会 rijikai) consisting of a President, Vice President and seven to ten Managing Directors who oversee various areas of NHK operations. The Executive Board reports to the Board of Governors.

NHK is an independent corporation chartered by the Japanese Broadcasting Act and primarily funded by license fees. NHK World broadcasting (for overseas viewers/listeners) is funded by the Japanese government. The annual budget of NHK is subject to review and approval by the Diet of Japan. The Diet also appoints the 12-member Board of Governors (経営委員会 keiei iinkai) that oversees NHK.



  • Organization 1
  • License fee 2
  • NHK domestic broadcasting stations 3
  • TV programming 4
    • News 4.1
    • Emergency reporting 4.2
    • Sports 4.3
    • Music 4.4
    • Drama 4.5
    • Documentaries 4.6
    • Children 4.7
  • History 5
    • Radio broadcasting 5.1
    • Satellite broadcasting 5.2
    • Studies of Broadcasting 5.3
  • Controversies 6
    • NHK ban on employee stock market trading 6.1
    • Criticism over comments about Japanese wartime history 6.2
  • See also 7
  • References 8
    • Notes 8.1
    • Additional sources 8.2
  • External links 9

NHK also provides an international broadcasting service, known as NHK World. NHK World is composed of NHK World TV, NHK World Premium, and the shortwave radio service NHK World Radio Japan. World Radio Japan also makes some of its programs available on the internet.

NHK operates two terrestrial television services (NHK General TV and NHK Educational TV), two satellite television services (NHK BS-1 and NHK BS Premium, both now high-definition television services), and three radio networks (NHK Radio 1, NHK Radio 2, and NHK FM).

. television license fee is a publicly owned corporation funded by viewers' payments of a [3] NHK, which has always identified itself to its audiences by the English pronunciation of its initials,[2]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.