World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Rhodesia Herald

Article Id: WHEBN0029216822
Reproduction Date:

Title: Rhodesia Herald  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Rhodesia, William Bemister, Lennox Brown, 1890s in Zimbabwe, Ben Maclennan
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Rhodesia Herald

The Herald is a government owned daily newspaper published in Harare, the capital of Zimbabwe.

History

Origins

The newspaper's origins date back to the 19th century. Its forerunner was launched on June 27, 1891 by William Earnest Fairbridge[1] for the Argus group of South Africa. Named the Mashonaland Herald and Zambesian Times, it was a weekly, hand-written news sheet produced using the cyclostyle duplicating process. In October the following year it became a printed newspaper and changed its name to The Rhodesia Herald.[2]

The Argus group later set up a subsidiary called the Rhodesian Printing and Publishing Company[3] to run its newspapers in what was then Southern Rhodesia.

After the white minority Rhodesian Front government unilaterally declared independence on 11 November 1965, it started censoring The Rhodesia Herald. The newspaper responded by leaving blank spaces where articles had been removed, enabling readers to gauge the extent of the censorship.


Post Independence

In 1981, after Zimbabwe became independent, the government bought The Herald and other papers from the Argus group, using a US$20 million grant from Nigeria,[4] and established the Zimbabwe Mass Media Trust[5] to operate them. The Trust created Zimbabwe Newspapers, Ltd., as the publisher of the papers.

Sister Papers

Other newspapers published by the same group include The Sunday Mail in Harare, The Chronicle and Sunday News in Bulawayo and the Manica Post in Mutare.[6] The Chronicle, launched in October 1894 as The Bulawayo Chronicle, is the second oldest newspaper in the country.[7]

Controversy

The Herald has for some time been noted for its completely one sided reporting for the government of President Robert Mugabe and the Zanu-PF party, and its demonization of the opposition party, the Movement for Democratic Change (MDC). It often accuses the MDC of being agents of colonial powers.[8]

The Herald faces limited competition from within Zimbabwe, although there are still several independent newspapers based in Zimbabwe, such as the Independent, due to very restrictive accreditation laws in Zimbabwe.[9][10] Many opposition media claim that the paper has evolved into an instrument of rather crude and aggressive propaganda.[11] (On the other hand, it often offers important insights into the workings of the Zanu-PF elite.) The editorial staff are open in their partisanship.[12] The paper makes no pretense of impartiality. The editors also support the restrictions on opposition newspapers. Their rationale for this is explained as follows by Caesar Zvayi, a regular contributor to the Herald:

"A free Press is vital for a vibrant society. But you have to understand the context in which the Zimbabwean State is operating. It is under siege from some Western countries, some of which - like the US - openly admit to sponsoring the media and various opposition groups to discredit the Government. ... How independent will the Press be if they are funded by an outsider who openly declares his intention to unseat the incumbent Government?"

In mid-May 2008, its website was briefly shut down by cyber hackers.

Current editor

As of March 2013, the Editor of the Herald was Innocent Gore.[13]

See also

References

External links

  • The Herald newspaper website.
  • The Zimbabwe Guardian Zimbabwe newspaper online.
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.