World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Sveriges Television

Sveriges Television (SVT)
Type Broadcast television network
Country Sweden
Availability National
Founded 1956 (as Sveriges Radio TV)
1979 (as SVT)
Slogan Fri television ("Free Television")
Owner Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio, Sveriges Television and Sveriges Utbildningsradio
Key people
Göran Johnsson, Chairman of the board
Hanna Stjärne, Chief executive officer
Launch date
4 September 1956 (1956-09-04)
Former names
Radiotjänst (1956–1957)
Sveriges Radio (1957–1979)
SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, SVT1 HD, SVT2 HD, SVT Play, SVT World and 12 district channels
Official website

Sveriges Television AB (SVT, Swedish: ), Sweden's Television, is the Swedish national public TV broadcaster, funded by a television licence fee payable by all owners of television sets, and set by the Riksdag. The Swedish public broadcasting system is largely modeled after the system used in the United Kingdom, and Sveriges Television shares many traits with its British counterpart, the BBC.

SVT is a public limited company that can be described as a quasi-autonomous non-government organisation. Together with the other two public broadcasters, Sveriges Radio and Sveriges Utbildningsradio, it is owned by an independent foundation, Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB, The foundation's board consists of 13 politicians, representing the political parties in the Riksdag and appointed by the Government. The foundation in turn appoints the members of the SVT board. SVTs regulatory framework is governed by Swedish law. Originally, SVT and Sveriges Radio were a joint company, but since 1979 they and Sveriges Utbildningsradio are sister companies sharing some joint services.

SVT maintained a monopoly in domestic terrestrial broadcasting from the start in 1956 until the privately held TV4 started broadcasting terrestrially in 1992. It is barred from accepting advertisements except in the case of sponsors for major sporting events. Until the launch of the Swedish language satellite television channel TV3 in 1987, Sveriges Television provided the only Swedish television available to the public. SVT is still the biggest TV network in Sweden, with an audience share of 36.4 percent.


  • History 1
  • Programming 2
    • News 2.1
      • News programs 2.1.1
      • Political standing 2.1.2
    • Entertainment 2.2
    • Drama 2.3
    • Regional programming 2.4
    • Children 2.5
    • Non-Swedish 2.6
  • Channels 3
  • Organization 4
    • Chair of the Board of Directors 4.1
    • Chief executive officers 4.2
  • Viewing 5
  • See also 6
  • References 7
  • External links 8


Flags outside the SVT Television Centre, 2008

When radio broadcasting was organized in the 1920s, it was decided to adopt a model similar to the one of the European Broadcasting Union in 1950.

Tidningarnas Telegrambyrå lost its monopoly on newscasts de jure in 1947 and de facto in 1956, but otherwise the same model would be applied to television.[2]

It was decided to start test transmissions of television in June 1954. The first transmissions were made on October 29, 1954 from the Royal Institute of Technology in Stockholm.[2]

In 1956, the Riksdag made the decision to permanent television broadcasting. Transmissions were officially started in Sweden by Radiotjänst on 4 September the same year using the new Nacka transmitter. A television license for those owning a television set was introduced in October.[2]

Sveriges Radio TV Clock in the 1960s

Television started broadcasting regularly in 1957. At the same time, Radiotjänst was renamed Sveriges Radio (SR) and its ownership changed. The state and the press would have equaled 40% shares, while the company would own 20% (in 1967, the state increased its share to 60% at the expense of the press).

In 1958, the first newscast, Aktuellt, was broadcast. During the 1960s a second TV channel was frequently discussed. The discussions resulted in the start of TV2 on December 5, 1969. The first channel was named TV1 and the two channels were supposed to broadcast in "stimulating competition" within the same company.[3]

TV2 clock in the 1970s

1970 saw the start of the first regional programme, Sydnytt from Malmö. More regional news programmes launched in 1972 and the entire country was covered by regional news programmes by 1987 when ABC from Stockholm started.

When TV2 started the news programmes were reorganized. Aktuellt was cut and replaced with TV-nytt, which was in charge of the main 19:30 bulletin on TV1 as well as news updates on both channels. In addition, the two channels would get one "commenting bulletin" each. TV2 got Rapport and TV1 got Nu.[4]

In 1972, the news was reorganized once again. Rapport was moved to the 7:30 slot on TV2, Aktuellt was revived and would broadcast at 6 and 9 on TV1.[5] Those timeslots would mostly stay unchanged for the following decades.

In 1966, the first colour broadcast was made, with regular colour broadcasts being introduced in 1970. Teletext started in 1978.

SVT headquarters in Stockholm

At the end of the 1970s, SR was reorganized. From 1 July 1979, Sveriges Radio AB became the mother of four companies: Sveriges Riksradio (RR) for national radio, Sveriges Lokalradio AB (LRAB) for local radio, Sveriges Utbildningsradio (UR) for educational broadcasting and Sveriges Television (SVT) for television. SVT would provide all television broadcasting, except for educational programming which was the responsibility of Sveriges Utbildningsradio. The abbreviation SVT is said to have been chosen since STV was already occupied by Scottish Television in the EBU. The Swedish EBU membership is currently jointly held by SVT, SR and UR.

The two channels were reorganized in 1987. TV1 was renamed Kanal 1 and contained almost all programmes produced in Stockholm, while TV2 consisted of the ten regional districts and the Rapport news desk.

Broadcasts in Nicam Stereo were made permanent in 1988. This year also saw the launch of a channel called TV4 in southern Finland, broadcasting content from SVT for Finland-Swedes. The channel, which was later renamed SVT4, was rebranded as SVT Europa in 1997, when it started broadcasting to all of Europe through satellite. Following its expansion into Asia and Africa, it was rebranded as SVT World in 2005.

In 1992, the Riksdag decided that Sveriges Radio would reorganize once again into three independent companies (with RR and LRAB merged). From 1994, they would be owned by three independent foundations. The three foundations would later change into one foundation.[6]

In 1990, broadcasts would usually start at 16:00 and finish before 00:00. The 1990s saw an increase in broadcasting time with reruns in the afternoon, a morning show and lunch-time news bulletins. SVT also met competition from the young commercial broadcasters. TV3 became the first channel to break SVT's monopoly on television in Sweden and in 1992, the newly elected right-wing parliamentary majority allowed TV4 to start terrestrial broadcasts. They soon established nationwide coverage and in 1995, TV4 passed TV2 in the overall ratings and became the nation's most viewed channel.

In 1996, the channels were once again reorganized. The previous organization and competition between the two channels disappeared as they became part of a single organization. Kanal 1 and TV2 were renamed SVT1 and SVT2. The first season of Expedition: Robinson (Survivor) was shown in 1997.

The first digital terrestrial television-broadcasts (DTT) took place in 1999. SVT started six new channels, the news channel SVT24 and five regional channels. 2000 saw the reorganization of the news desks. Aktuellt, Rapport and SVT24 were merged into one central news desk.

In 2001 a new logo and new programme schedules, among other things, were introduced. This made SVT1 the broader mainstream channel with higher ratings and SVT2 the narrower channel. The main news bulletins at 19:30 and 21:00 switched channels with Aktuellt, now shown on SVT2, and Rapport, on SVT1.

The regional channels were shut down in the beginning of 2002 and were replaced by SVT Extra. In December 2002, a new channel known as Barnkanalen began showing children's programmes during the day. On 24 February 2003 SVT24 and SVT Extra were renamed 24, a theme channel for news and sports. Also in 2003, all the SVT channels dropped their encryption in the DTT network.

On 25 June 2003, SVT broadcast their first programme with 5.1 sound on DTT. The first 5.1-show was Allsång på Skansen. In November 2004, SVT added two audio streams that read the translation subtitles on SVT1 and SVT2. The knowledge-oriented channel Kunskapskanalen started broadcasting in September 2004.

The shutdown of analogue transmitters started in 2005 on Gotland. By 2007 all analogue transmissions from SVT had ceased.

SVT started VODcasting some programs in February 2006. Altogether three broadcasters competed to be the first one to VODcast in Sweden. In the end, all three started in the same week.

SVT made their first broadcasts in high definition television during the 2006 FIFA World Cup in a channel operated in co-operation with TV4 AB. Regular high definition broadcasting started in the SVT HD channel 22 October 2006. The first programme was the movie Lost in Translation, followed the next day by the 50th anniversary tribute to television in Sweden, which was the first live entertainment programme to be broadcast in high definition in Sweden. On 25 August 2008, a new set of logos were introduced on the network with Barnkanalen renamed to SVTB, 24 renamed back to SVT24 and SVT1 has carried Regionala Nyheter for the first time.

SVT was the host broadcaster of the 1975, 1985, 1992, 2000 and 2013 Eurovision Song Contests and will host the Eurovision Song Contest 2016.


A reporter from SVT


News programs

News programmes are an important part of SVT. Since 1972 there have been two main news programmes: SVT24 to form a single organization. The different programme names and identities were kept, however. Eventually, Rapport has become the main news programme, and Aktuellt will only broadcast one bulletin per day from autumn 2007.

The main national news bulletins are Rapport at 16:00, 18:00 and 19:30 and the more in-depth Aktuellt at 21. Additionally, news bulletins are shown in the mornings and throughout the day on SVT1 and SVT24. These use the Rapport brand. SVT also broadcast video news on the Internet through a service called Play Rapport.

SVT provides news programs in various minority languages: Uutiset in Finnish, Nyhetstecken in Swedish Sign Language, and, in co-operation with NRK and Yle, Ođđasat in Northern Sami, and special editions of Sverige idag in Meänkieli and Romani.

SVT also provides regional news bulletins at 18:10, 19:15 and 21:45:

Political standing

Just as in journalism in the rest of the First World right-wing Swedish commentators have criticized the news as being biased in favor of the left-wing parties. This is borne out by the fact that according to the SOM Institute at the University of Gothenburg, a disproportionate number of journalists support the socialist parties as opposed to the conservative, liberal or centrist ones compared to the Swedish public, the same as in the rest of the free world.

In 1999, 33 percent of the journalists on SVT and SR supported the Swedish 2006 general election, comparing SVT's news programme Rapport to the country's five largest newspapers. The study concluded that Rapport's coverage of the election was the most balanced of them all.[8]


Entertainment shows on Fridays and Saturdays are, together with popular sports, the programmes that attract the largest audiences.

  • Melodifestivalen (1959-), the preselection for the Eurovision Song Contest, is very popular in Sweden. The final generally gets around 4 million viewers.
  • Expedition Robinson (1997–2004, 2009–2012), the original Swedish version of Survivor. Sveriges Television was the first network to broadcast this reality television series in 1997. The show, with a name alluding to Robinson Crusoe, was a major hit in Sweden. The show which consistently held high ratings was concluded after its seventh and final year on the network (the final season aired 2003-2004). The popular series was continued on the commercial channel TV3, but with much lower ratings. Expedition Robinson was aired in 2009 with a brand new season, but the series is/was just called "Robinson", and now on the commercial channel TV4.
  • På spåret (1987–present), popular entertainment show in which celebrities answer questions related to different locations. A cut down film in extremely high speed of a train journey towards the location is shown and the sooner the contestants stop it the higher the points. In later years even car journeys has been filmed that way. Humouristic and well hidden clues are given verbally during the journey. The name of the show means "on the track" in English. The show is one of very few Swedish original ideas. It has been syndicated in other countries as well.
  • Så ska det låta (1997–present), the Swedish adaptation of The Lyrics Board which has on several occasions reached more than 3 million viewers.
  • Allsång på Skansen (1979–present) Broadcast live from Skansen in Stockholm, this popular summer show features sing-alongs with Swedish folk music. The first sing-along at Skansen was held in 1935. Radio transmissions of the event started shortly after that. The sing-along at Skansen has been a tradition every summer since then.
  • Antikrundan (1989-), the Swedish version of Antiques Roadshow which has often attracted approximately 2 million viewers.

Sveriges Television hosted the Eurovision Song Contest 1985, 1992, 2000, 2013, will host the 2016 contest and also as a part of Sveriges Radio in 1975.


Corridor at SVT in Stockholm

SVT produces drama in several genres and forms.

  • Rederiet (1992–2002) was one of the most popular soap operas in Sweden.

Regional programming

Regional content is almost solely restricted to news which is broadcast four times every weekday in SVT2. The eighteen news programmes are: ABC, Blekingenytt, GävleDala, Hallandsnytt, Jämtlandsnytt, Jönköpingsnytt, Mittnytt, Nordnytt, Smålandsnytt, Sydnytt, Tvärsnytt, Uppland, Värmlandsnytt, Västerbottensnytt, Västmanlandsnytt, Västnytt and Östnytt. Recently, SVT1 has also broadcast regional programming at 18:10, 19:50 (after A-ekonomi) and late night until morning on SVT24 and SVT1.


Kalles klätterträd ran on Sveriges Television starting in 1975 and grew to become one of the most popular children's programs of the 1970s. The children's strand Bolibompa broadcast every day at 18:00 on SVT1, before moving to SVTB in August 2008.


SVT also broadcasts foreign programs, primarily from the USA and the UK, in original language with subtitles, as is the case on other Nordic TV channels. The only cases in which dubbing is widespread is in programs aimed directly at children who aren't expected to have learned reading skills yet.

33% of the national first-time broadcasts consisted of foreign content in 2005. Of all acquired content (including Swedish content not made by SVT) 27% came from the United States, 22% from the United Kingdom, 13% from Sweden, 13% from the other Nordic countries, 6% from France, 4% from Germany and 9% from the rest of Europe.[9]

SVT often cooperates with the other Nordic television companies through the Nordvision. Thus, many Danish, Norwegian and Finnish programmes are shown on SVT, while DR, NRK, YLE, SVF and RÚV show Swedish programmes.

Kaknästornet in Stockholm is the major broadcasting antenna for TV and radio.


SVT has five regular channels broadcasting to Sweden:

  • SVT1 – The main channel with broad and regional content. The 10 most seen Swedish TV shows in 2006 were shown on this channel. SVT1 HD simulcasts in high definition.
  • SVT2 – A channel with slightly narrower programming with an emphasis on culture, current affairs and documentaries. SVT2 HD simulcasts in high definition.
  • Barnkanalen (The Children's Channel) – Programs for children and (pre-)teens.
  • Kunskapskanalen (The Knowledge Channel) – Broadcasting debates, seminars and documentaries in cooperation with UR.
  • SVT24 – Reruns of programmes from SVT1 and SVT2 in the evening and continuous news updates during the night. Shares frequency with Barnkanalen.

In addition to these channels, SVT has a special events channel called SVT Extra. It is generally unused and was (as of 2006) last used for live coverage during the 2004 Summer Olympic Games. In 2006, SVT launched a high-definition channel called SVT HD, simulcasting HD versions of programmes on the other SVT channels.

All channels, except SVT1 HD and SVT2 HD, are available in most of Sweden through the digital terrestrial television network and encrypted from Thor and Sirius satellites. Until September 2005, both SVT1 and SVT2 were available nationwide via analogue terrestrial transmitters. Cable networks are required to broadcast four SVT channels for free in either digital or analogue form.

SVT World, a mix of the SVT channels, is broadcast on satellite and worldwide via IPTV, and also as a terrestrial channel in Swedish-speaking areas of southern Finland. For rights reasons, SVT World does not show acquired material, such as movies, sport, or English language programming.

SVT1, SVT2, Barnkanalen, SVT24, and Kunskapskanalen are also available through DTT on Åland[10] and can be distributed on Finnish cable networks. In Ostrobothnia, Finland, SVT1, SVT2, SVTB and SVT24 are transmitted through DTT as pay TV to the Swedish-speaking population. The signals from the terrestrial transmitters in Sweden can be received in some areas of Denmark and Norway as well as in northernmost Finland near Sweden. With special equipment reception of Swedish terrestrial transmitters is possible even on some parts of the Finnish coast as well as the Polish and German coast closest to Sweden. Cable networks in the Nordic countries generally redistribute SVT1 and SVT2.

SVT considers their website,, a channel on its own. SVT also provides an on-demand service called SVT Play through which most of the programmes produced for SVT are available.


The executive management of SVT is handled by a CEO, appointed by the board. As of 2007, Eva Hamilton is CEO with Hanna Stjärne taking over the role in 2015. The Chairman of the Board is Lars Engqvist, deputy Prime Minister of the previous Social Democratic government.

SVT's regional studio in Malmö

SVT is divided into eight operative programme-producing units - four of these are located in Stockholm while the other four are located around the country at regional studios and are based on the ten regional transmission areas which were merged in 2000:

These four district areas produce networked output and co-ordinate ten of the eleven regional news services broadcast daily on SVT1.

The Stockholm-based units are:

  • SVT Nyheter & Samhälle - national news, current affairs, documentaries and the regional news service ABC.
  • SVT Sport
  • SVT Fiktion - drama, entertainment, youth and children's programming.
  • SVTi - multimedia and interactive services.

Chair of the Board of Directors

Chief executive officers

Before Sveriges Television was formed in 1978, television broadcasting was controlled by channel controllers. Nils Erik Baehrentz was the controller between 1958-1968. He was succeeded by Håkan Unsgaard who became TV1's controller in 1968 and Örjan Wallquist who became the TV2 controller in 1969.

When Sam Nilsson retired, the executive chair was split between a CEO and a Programme Officer. This position was abolished in 2007.

A diagram showing the different shares of the viewing for the four major television companies in 2006.


Since the arrival of commercial television, SVT's combined viewing share has declined steadily and digital channels have also provided competition. The commercial TV4 became the most watched station in 1995 and maintained its position until 2002, when SVT1 regained the status. TV4 became the most watched channel again 2006.

The combined viewing share of the SVT channels declined from 50% in 1997 to 40% in 2005. However, SVT remains the most watched network in Sweden with a share of 38.3% in 2006, although all three major commercial channels attract a higher share of 15-24 year-olds than the two SVT channels combined.[11]

See also


  1. ^ Television i Sverige - Ägande och struktur, Ministry of Culture, 1996, p. 7 
  2. ^ a b c Television i Sverige - Ägande och struktur, Ministry of Culture, 1996, p. 8 
  3. ^ Television i Sverige - Ägande och struktur, Ministry of Culture, 1996, p. 9 
  4. ^  
  5. ^  
  6. ^ Television i Sverige - Ägande och struktur, Ministry of Culture, 1996, p. 10 
  7. ^ a b JMGdata 2000 Journalisternas partisympatier
  8. ^ Dagens Nyheter, June 9 2006 Archived August 4, 2007 at the Wayback Machine
  9. ^ SVT Årsredovisning 2005 page 28 (in Swedish)
  10. ^ "Utsändningar". Ålands radio/tv. Archived from the original on 2007-06-22. Retrieved 2007-07-29. 
  11. ^ "Årsrapport 2006" (PDF). 

External links

  • Sveriges Television (Swedish)
  • SVT television schedule
  • SVT Play, a video on demand service
  • SVT VODcasts
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.