World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

The Argus (Melbourne)

Article Id: WHEBN0001931911
Reproduction Date:

Title: The Argus (Melbourne)  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: George Hele, The Sun News-Pictorial, Ray McNamee, Yarra Park, Scouting and Guiding in Nauru
Publisher: World Heritage Encyclopedia

The Argus (Melbourne)

The Argus Office, at 76 Collins Street East, Melbourne, 1867.
The ArgusThe final issue of
The Argus Building, opened in 1926 on La Trobe Street as the headquarters for the paper to the design of Godfrey & Spowers

The Argus was a morning daily newspaper in Melbourne that was established in 1846 and closed in 1957 and was considered to be the general Australian newspaper of record for this period.[1] Widely known as a conservative newspaper for most of its history, it adopted a Left-wing politics leaning approach from 1949. The main competitor over the life of the newspaper was David Syme's more liberal-minded The Age.


  • History 1
  • See also 2
  • References 3
  • Further reading 4
  • External links 5


The newspaper was originally owned by William Kerr, a journalist who had worked with the Sydney Gazette before moving to Melbourne in 1839 to work on John Pascoe Fawkner's Port Phillip Patriot. The first edition was published on 2 June 1846.

The paper was known for its scurrilous abuse and sarcasm and by 1853 Kerr lost ownership through a series of libel suits. The paper was then published under the name of Edward Wilson.[2] The paper was also to become a stablemate to the weekly The Australasian which was to become The Australasian Post in 1946.

During the Depression in 1933 it launched the Melbourne Evening Star in competition with The Herald newspaper of The Herald and Weekly Times Ltd, but was forced to close the venture in 1936.

In 1949 the paper was acquired by the London-based Daily Mirror newspaper group. On 28 July 1952, The Argus became the first newspaper in the world to publish colour photographs in a daily paper. The paper had interests in radio and, in 1956, the new medium of television, being part of the consortium General Telecasters Victoria (GTV), and its television station GTV-9. The company's newspaper operation experienced severe loss of profitability in the 1950s, attributable to increased costs of newsprint and acute competition for newspaper circulation in Melbourne. In 1957 the paper was discontinued and sold to the Herald and Weekly Times group (HWT), which undertook to re-employ Argus staff and continue publication of selected features.[3] HWT made an allocation of shares to the UK owners. The final edition was published on 19 January 1957. The company's other print and broadcasting operations were unaffected.[4]

Ironically, the takeover of The Argus by the powerful Mirror Group, of Fleet Street, led to hopes of a renaissance for The Argus. Fresh capital, new ideas, and new strategies from London. But instead, the new arrivals from England finished up destroying their new possession.[5]

See also


  1. ^ Hirst, John; Suter, Geraldine, eds. (2012). "Index to the Melbourne Argus newspaper (for the period 1870-1889)". La Trobe University. Retrieved 20 March 2015. 
  2. ^ Three original proprietors The Argus, 9 September 1926, at Trove
  3. ^ Message to Argus readers from The Sun News-Pictorial The Argus, final edition, 19 January 1957 at Trove
  4. ^ Your Last Argus The Argus, 19 January 1957, at Trove
  5. ^ Teichmann, Max The Argus: Life & Death of a Newspaper Book review at, 31 March 2007. Accessed 20 July 2013

Further reading

  • Don Hauser, The Printers of the Streets and Lanes Of Melbourne (1837 - 1975) Nondescript Press, Melbourne 2006
  • Jim Usher (ed) The Argus - life and death of a newspaper Australian Scholarly Publishing, Melbourne 2008 (ISBN 1 74097 143 4)

External links

  • (1846-1848)The Melbourne ArgusDigitised historic at National Library of Australia
  • (1848-1957)The ArgusDigitised historic at National Library of Australia
  • : Special War EditionThe Argus - 1 May 1915
  • Digitised World War I Victorian newspapers from the State Library of Victoria
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.