World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article


Atlanta, Georgia
United States
Branding Fox 5 Atlanta (general)
Fox 5 News (newscasts)
Slogan Dedicated, Determined, Dependable
The Most Powerful Name in Local News (news)
We Are Fox 5 (general)
Channels Digital: 27 (UHF)
Virtual: 5 (PSIP)
Subchannels 5.1 Fox
5.2 Movies!
5.3 Buzzr
Affiliations Fox (O&O)
Owner Fox Television Stations
(New World Communications of Atlanta, Inc.)
First air date March 8, 1949 (1949-03-08)
Call letters' meaning Atlanta, GeorgiA
Sister station(s) Fox Sports South
Former channel number(s) Analog:
5 (VHF, 1949–2009)
Former affiliations Primary:
CBS (1949–1994)
ABC (1949-1951)
DuMont (1949–1955)
Transmitter power 1,000 kW
Height 332 m (1,089 ft)
Facility ID 70689
Transmitter coordinates
Licensing authority FCC
Public license information: Profile
Website .com.fox5atlantawww

WAGA-TV, DeKalb County, just east of Atlanta proper. WAGA is available on Comcast channel 4 and on DirecTV and Dish Network in the Atlanta metropolitan area.


  • History 1
    • As a CBS affiliate 1.1
    • As a Fox station 1.2
  • Digital television 2
    • Digital channel 2.1
    • Analog-to-digital conversion 2.2
  • Out-of-market cable carriage 3
  • News operation 4
    • Notable current on–air staff 4.1
    • Notable former on–air staff 4.2
  • References 5
  • External links 6


As a CBS affiliate

WAGA-TV first began operations on March 8, 1949. It was originally owned by Storer Broadcasting along with WAGA radio (AM 590, now WDWD; and WAGA-FM 102.9, now WVEE at 103.3), all colloquially called "Wagga". It is Atlanta's second-oldest television station, signing on seven months after WSB-TV (channel 2). Originally a CBS affiliate, channel 5 also carried a secondary affiliation with the DuMont Television Network from 1949 to 1956. It also shared the ABC affiliation with WSB-TV until WLWA-TV (channel 11, now WXIA-TV) signed on in 1951. During the late 1950s, the station was also briefly affiliated with the NTA Film Network.[1]

WAGA was the only VHF commercial station in Atlanta that was on the same channel from its launch, with WSB and WXIA both having started on channel 8. That allocation was later occupied by WGTV, with the mentioned stations using channels 2 and 11 respectively later on. Storer sold the WAGA radio stations in 1959; however, channel 5 retained the "-TV" suffix for almost four decades longer until Fox dropped it in 1998 (only to restore the suffix in 2009).

WAGA studios

WAGA-TV originally broadcast from studios and transmission facilities located at 1018 West Peachtree Street NW. This building would later became home to pioneering superstation and leading Atlanta independent station WTBS (channel 17, now WPCH-TV). Sometime in the mid-1960s, channel 5 moved to its current facilities on Briarcliff Road. The studio resembles an antebellum Southern mansion, a type of architecture that was typical for Storer's broadcasting facilities. While this design was somewhat out of place in most of Storer's other markets, it was a perfect fit for Atlanta.

WAGA's original transmitter tower was later the site of a different tower for WPCH-TV's analog channel 17 signal, and a backup for WWWQ (99.7 FM). Because Storer Cable became part of Comcast, the tower (owned by competing cable television provider Time Warner, along with WPCH) was to be removed by October 2009, ending the land lease.

In 1985, WAGA, along with the other Storer stations, was sold in a group deal to Gillett Communications. After bankruptcy, Gillett restructured in the early 1990s, selling several stations, and changing its name to SCI. The station's studios were used on location in the Matlock episode, "The Reporter", broadcast in 1987. In 1992, SCI filed for bankruptcy and put its stations on the market. In 1993, New World Communications acquired the SCI stations, including WAGA, with the purchase becoming final on May 25. At the time, New World happened to be based in Atlanta; because of this, WAGA became New World's flagship station.

As a Fox station

On December 18, 1993, Fox outbid CBS for the rights to the NFL's National Football Conference television package.[2] Fox then signed a long-term deal with New World Communications on May 23, 1994 to affiliate with most of the company's major network affiliates, effective that fall.[3] Though Fox already owned a station in Atlanta, WATL-TV (channel 36), it found the chance to have its programming on a VHF station too much to resist. Additionally, the move allowed WAGA to retain its status as the unofficial "home" station of the Atlanta Falcons; WAGA had carried most Falcons games as part of CBS' NFC package since the team's inception in 1966.

WAGA-TV affiliated with Fox on December 11, 1994, ending its 45-year affiliation with CBS, which moved to longtime independent station WGNX (channel 46, now WGCL-TV), which initially turned down CBS's offer to affiliate with the station. The switch was originally scheduled to occur on November 27, but was pushed two weeks later as negotiations between New World Communications, Fox and CBS were ongoing.[4] Prior to the switch, WAGA was CBS's longest-tenured affiliate south of Washington, D.C.; an honor now held by Charlotte, North Carolina's WBTV. WGNX sold much of its syndicated program inventory to WVEU (channel 69, now WUPA), which became a charter affiliate of UPN on January 16, 1995 (eventually becoming an owned-and-operated station of that network); as a result, WGNX was the only Atlanta station that did not retain its entire existing syndicated programming lineup following the switch. WATL became an independent station before becoming a charter affiliate of The WB on January 11, 1995. At that time, Fox finalized the sale of WATL to Qwest Broadcasting (which was controlled by musician Quincy Jones), which merged with The WB's part-owner, the Tribune Company in 2000 (WATL is now owned by the Gannett Company, as part of a duopoly with WXIA-TV).

With the affiliation switch, the station acquired additional first-run syndicated talk and reality shows, game shows and movies. As with its sister stations under New World, WAGA opted not to carry children's programming from Fox Kids, which remained on WATL, due to WAGA's interest in airing more local news programming. The switch also continued WAGA's status as the unofficial "home" station of the Falcons, aside from the first three months of the 1994 season, which aired on WATL.

Fox Television Stations bought ten of New World's stations on July 17, 1996;[5] The purchase was finalized on January 22, 1997, turning WAGA into a Fox owned-and-operated station (the second in Atlanta); the station then rebranded itself as "Fox 5 Atlanta", per the network's branding guidelines. However, as with the other former New World Communications stations that are still owned by Fox, the New World name continues in use as channel 5's licensee.

Digital television

Digital channel

The station's digital channel is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[6]
5.1 720p 16:9 WAGA-HD Main WAGA-TV programming / Fox
5.2 480i WAGA-SD Movies!
5.3 4:3 BUZZR Buzzr

WAGA-TV has plans for a mobile DTV feed of subchannel 5.1.[7][8]

Channel 5.2 originally was for the benefit of smaller cable providers which were taking the fullscreen SD signal straight from the air, and did not want problems due to the widescreen or scan conversion on 5.1; this lasted until the end of April 2009. The channel then stayed blank with no electronic program guide data for several weeks until late June, when it again had identical programming, but this time in widescreen. The 704×480i anamorphic format is unusual, as most standard definition digital channels use a fullscreen 640×480i format (by comparison, widescreen NTSC DVDs use 720×480p). Channel 5.2 again went blank in late July, but continued to have the same program data as 5.1, until it was deleted entirely on December 3.

Analog-to-digital conversion

WAGA shut down its analog signal, over VHF channel 5, on June 12, 2009, as part of the federally mandated transition from analog to digital television.[9] The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 27,[10] using PSIP to display WAGA's virtual channel as 5 on digital television receivers. The station's first chief broadcast engineer from 1949, Paul Cram (99 years of age at the time; now deceased), was given the duty of permanently turning off the analog transmitter live on the air at 12:30 p.m. on June 12. WSB-TV, WXIA-TV, and WATL also went off the air at the same time, with WSB and WXIA also live in their transmitter rooms like WAGA.

Out-of-market cable carriage

WAGA is carried in parts of must-carry obligations that apply within the Atlanta DMA, both counties are popular with visitors and summer-home residents from the Atlanta area. WSB-TV 2.1 is also carried in those counties.

In the 1970s and 1980s, WAGA once had cable carriage in Aiken and Clemson in west-central and upstate (northwestern) South Carolina.[11] WAGA also had significant carriage on Storer Cable, and Liberty Cable Systems (Later TCI, now Mediacom) in South GA during the 1970's, into the early and mid 80's

News operation

WAGA former newscast title card.

WAGA presently broadcasts 55 hours of locally produced newscasts each week (ten hours on weekdays, four hours on Saturdays and 3½ hours on Sundays), this gives the station the largest local news output of any television station in the Atlanta market and the state of Georgia in general. As is standard with Fox stations that carry early evening weekend newscasts, WAGA's Saturday and Sunday 6 p.m. newscasts are subject to delay due to network sports coverage. WAGA also provides news reports and weather forecasts for news radio station WYAY (106.7 FM), through a partnership between WAGA and WYAY's owner Cumulus Media struck in May 2012.

For many years as a CBS affiliate, the station called its newscasts 5 News Scene. In the 1980s, this changed to Eyewitness News. In 1992, WAGA dropped CBS This Morning in favor of a three-hour locally produced morning news program called Good Day Atlanta.[12] With the 1994 affiliation switch to Fox, WAGA poured more resources into its news department. Channel 5's news department was already very well respected; for most of its history it was a solid runner-up to longtime leader WSB-TV, but from the 1970s until early 2009 had to fend off a spirited challenge from WXIA-TV. As of mid-2009, with plummeting ratings at WXIA, WAGA-TV has returned to a solid second-place position in the Atlanta news ratings.

After WAGA became a Fox affiliate in 1994, the station poured more resources into its news department and adopted a news-intensive schedule, increasing its news programming output from about to nearly 40 hours a week. The station retained all of its existing newscasts, but expanded the weeknight 6 p.m. newscasts to two hours; and dropped its half-hour 11 p.m. newscast in favor of an hour-long primetime newscast at 10 p.m. On January 14, 2008, WAGA debuted a new 11 p.m. newscast called Fox 5 News Edge, returning a newscast to that timeslot since the station was still affiliated with CBS.[13] On March 16, 2009, WAGA became the last major network station in the market (behind WGCL, WSB, and WXIA) to begin broadcasting its locally produced newscasts in high definition.

On September 14, 2009, WAGA expanded its weekday morning newscast to five hours from 5-10 a.m., with the addition of an hour-long 9 a.m. extension of the program called Good Day Xtra.[14] On April 1, 2010, WAGA expanded its morning news by an extra half-hour, with the start time moved a half-hour earlier to 4:30 a.m., becoming the first Atlanta station to expand its morning newscast into that slot; the extension was made in order to attract those who wake up go to work earlier than most; the additional half-hour competes against national early morning newscasts airing on WXIA, WGCL and WSB.[15] As of September 2010, WAGA dropped the Fox 5 Morning News and Good Day Xtra titles, in favor of using the Good Day Atlanta branding throughout the morning newscast.

Notable current on–air staff

  • Ron Gant – weekday morning anchor on Good Day Atlanta

Notable former on–air staff


  1. ^ "Require Prime Evening Time for NTA Films", Boxoffice, November 10, 1956: 13 
  2. ^ CBS, NBC Battle for AFC Rights // Fox Steals NFC Package, Chicago Sun-Times (via HighBeam Research), December 18, 1993.
  3. ^ "Fox Gains 12 Stations in New World Deal".  
  4. ^ WAGA-TV, Channel 5 to Start Fox Programming on Sunday, December 11
  5. ^ Lowry, Brian (July 18, 1996). "New World Vision : Murdoch's News Corp. to Buy Broadcast Group".  
  6. ^ RabbitEars TV Query for WAGA
  7. ^
  8. ^ Mobile DTV Signal Map from the National Association of Broadcasters
  9. ^ List of Digital Full-Power Stations
  10. ^ CDBS Print
  11. ^
  12. ^ Carter, Bill. "THE MEDIA BUSINESS; CBS's Ruptured Ties To Affiliates. New York Times 14 September 1992: 1.
  13. ^ WAGA Atlanta Launching 11 p.m. News, Broadcasting & Cable, November 28, 2007.
  14. ^ ‘Good Day Extra’ debuts on WAGA-TV today, Atlanta Journal Constitution, September 14, 2009.
  15. ^ WAGA-TV Fox 5 starts news at 4:30 a.m., Atlanta Journal-Constitution, April 5, 2010.

External links

  • Official website
  • Query the FCC's TV station database for WAGA
  • BIAfn's Media Web Database -- Information on WAGA-TV
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.