World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Romania libera

Article Id: WHEBN0001241363
Reproduction Date:

Title: Romania libera  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Michael I of Romania, Prince Nicholas of Romania (b. 1985), Romanian royal family
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Romania libera

Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner Medien Holding
Editor Dan Turturica
Founded 1943
Headquarters Str. Nerva Traian nr. 3, bl. M 101, etaj 4, sector 3
Bucharest, Romania
Official website romanialibera.ro

România Liberă (English: Free Romania) is one of the leading newspapers in Romania. Based in Bucharest, the Romanian-language daily has a paid daily circulation of 40,000.

România Liberă was founded in early 1943, during World War II, as an underground organ of the Romanian Communist Party. During the war it opposed the Nazi-allied government of Ion Antonescu, issuing calls to sabotage of the war industry and open armed resistance. After the party gained power, it became one of its official mouthpieces, second to Scînteia as a Romanian daily concentrating more on local issues than on national and international news. It was also the only Romanian newspaper allowed to publish full-page advertisement sections.

In 1990, shortly after the Romanian Revolution of 1989, but before the rise of independent television in Romania, its circulation briefly rose as high as 1.5 million.[1] However, those numbers rapidly fell off and in 2000 the paper was purchased by the German company WAZ. Echoing complaints of journalists at rival daily Evenimentul Zilei, which is owned by the Swiss press trust Ringier, România Liberă journalists complained in September 2004 that foreign owners are telling them to lessen political coverage and tone down their negative reporting of the government. Their concern has been echoed by a variety of organizations including the Open Society Foundation.[2] Management has denied the charges.

In the case of România Liberă, this protest took the form of a statement in the edition of September 13, 2004, in which the newspaper's editors protested interference by WAZ. They accused their German ownership of having no concern for the public interest, and accused Klaus Overbeck in particular of trying to dictate to them what they could print in the newspaper. At the time of purchase WAZ promised to confine themselves to the business side of the newspaper and stay out of editorial matters.[3][4]

The paper has published The New York Times International Weekly on Fridays since 2009. This 8-page supplement features a selection of English-language articles from The New York Times.

In 2010 WAZ left the Romanian market and its shares at România Liberă, leaving businessman Dan Grigore Adamescu as single share holder of Medien Holding Group.

References

External links

  • (Romanian) online
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.