World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Broadcasting Press Guild

 

Broadcasting Press Guild

Broadcasting Press Guild
Type Journalist associatio
Industry Entertainment industry
Founded 1974
Headquarters London, Great Britain
Key people John Plunkett (Chairman)

The Broadcasting Press Guild (BPG) is a British association of journalists dedicated to the topic of general media issues.[1]

Contents

  • History 1
  • Awards 2
  • In the news 3
  • References 4
  • External links 5

History

The Guild was established in 1974 as a breakaway of The Critics' Circle. Currently it groups over 100 staff and freelance journalists dedicated to covering most major national newspapers and trade journals. One of the Guild's most recognized activities is the hosting of luncheons where leading industry figures are engaged in dialogue.

The Guild has entertained every director-general and every chairman of the BBC except one, as well as every government minister responsible for broadcasting and a wide range of top executives from all TV and radio channels in the country.[2] Previous lunch speakers include Sir Chris Patten, Jeremy Hunt and Greg Dyke.[3]

Awards

  • BPG TV & Radio awards — Awarded since 1974 to recognize outstanding programs and performances in British television and radio. The awards ceremony is considered an important media event in Britain,[4][5] and since 2010 they have been sponsored by Dave[6]
  • Harvey Lee Award for Outstanding Contribution to Broadcasting — Awarded since 1992 and named after the British journalist Harvey Lee, who was also Secretary and Chairman of the BPG. Recipients include Sir Terry Wogan and Sir Denis Forman[7]
  • BPG Innovation Award — Awarded since 2006, given in recognition of "original thinking across programming, production and technology." [8]

In the news

It is common for major media announcements or changes in policy to be made at the BPG's luncheons. In 2012, Richard Klein, the BBC Four Controller, announced the network would be pulling Top of the Pops re-runs in the wake of the Jimmy Savile scandal.[9][10] At the same event, Klein announced that the network had purchased the broadcast rights for the NBC comedy series Parks and Recreation.[11]

In a 2012 luncheon, Lord Patten announced that some BBC freelancers, including Fiona Bruce and Graham Norton, would be offered staff contracts following a review of the BBC's tax arrangements, while at the same time denying that the broadcaster had engaged in tax dodging.[12] During the same event, Patten also broke his silence about the Jimmy Savile scandal, clarifying widespread allegations of a corporate cover-up.[13]

References

  1. ^ "Broadcasting Press Guild". The Media Briefing. Retrieved 12 December 2012. 
  2. ^ "About". Broadcasting Press Guild. Retrieved 12 December 2012. 
  3. ^ "Previous Lunch Speakers". Broadcasting Press Guild. Retrieved 12 December 2012. 
  4. ^ Plunkett, John (30 March 2012). "Rev reigns at Broadcasting Press Guild awards". The Guardian. Retrieved 12 December 2012. 
  5. ^ "Broadcasting Press Guild Awards: Rev, Olivia Colman, Dominic West Take Top Prizes". Huffington Post. 2012-03-30. Retrieved 12 December 2012. 
  6. ^ McCabe, Maisie (18 February 2010). "Dave to sponsor BPG Television and Radio Awards". Retrieved 12 December 2012. 
  7. ^ "Harvey Lee Award". The Broadcasting Press Guild. Retrieved 12 December 2012. 
  8. ^ "Innovation Award". Broadcasting Press Guild. Retrieved 12 December 2012. 
  9. ^ Alleyne, Richard (22 Nov 2012). "Jimmy Savile regularly walked in on patients in bath at Broadmoor". The Telegraph. Retrieved 12 December 2012. 
  10. ^ NME Staff (November 22, 2012). "BBC to axe 'Top of the Pops' repeats in the wake of Jimmy Savile scandal?". New Musical Express. Retrieved 12 December 2012. 
  11. ^ Clarke, Steve (Nov 21, 2012). "'"BBC4 buys 'Parks and Recreation. Variety. Retrieved 12 December 2012. 
  12. ^ Halliday, Josh (11 October 2012). "BBC freelancers to be offered staff contracts after 'tax avoidance' row". The Guardian. Retrieved 12 December 2012. 
  13. ^ Sabbagh, Dan (10 October 2012). "Jimmy Savile: BBC's Lord Patten denies corporate cover-up". The Guardian. Retrieved 12 December 2012. 

External links

  • Broadcasting Press Guild - Official website


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.